Mails eller sms, hvor indholdet er omfattet af notatpligt. I mere generelle sager, der ikke har karakter af afgørelsessager, vil der ofte være e-mails, som ikke skal journaliseres, fordi de ikke har betydning for sagen eller sagsbehandlingen i øvrigt. Det gælder særligt for interne mails.
Hvilke dokumenter skal journaliseres?
Dokumenter, der er modtaget eller afsendt af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed, skal journaliseres, i det omfang dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt. Det samme gælder interne dokumenter, der foreligger i endelig form.
Hvilke krav stiller offentlighedsloven til journalisering af akter?
4. Hvordan skal journalisering ske? Journalsystemet skal indrettes således, at det indeholder oplysninger om dato for dokumentets modtagelse eller afsendelse samt en kort, tematisk angivelse af dokumentets indhold, jf. offentlighedslovens § 15, stk.
Hvad er Enkeltsagsprincippet?
På AU journaliserer vi efter enkeltsagsprincippet. Det vil sige, at den enkelte sag alene indeholder de dokumenter, parter, noter mv, der vedrører én bestemt opgave. Fx skal du altid oprette klagesager og sager om aktindsigt som selvstændige sager. Når den enkelte opgave er færdigbehandlet, skal du afslutte sagen.
Hvad er omfattet af aktindsigt?
Retten til aktindsigt gælder for hele den offentlige forvaltning. Du kan som udgangspunkt få aktindsigt i alle slags dokumenter, dvs. ikke blot skriftlige dokumenter (breve, mails, sms-beskeder mv.), men også fotografier, billeder, kort, rids, film mv.
Sådan journaliserer du (som en filosof)
Hvad kan man ikke få aktindsigt i?
- Straffesager.
- Sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentliges tjeneste.
- Personalesager – man kan dog få oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser.
- Førelse af kalender.
Hvad må udleveres ved aktindsigt?
Retten til aktindsigt omfatter alene dokumenter, der vedrører sagen. Ved vurderingen af, om dokumenter vedrører det emne, som der er søgt om aktindsigt i, er det ikke afgørende, om dokumenterne er journaliseret på kun en enkelt sag.
Hvad er Journalpligt?
Det betyder, at du skal notere alle vigtige ting i klientens journal. Her kan du se, hvilke pligter der følger med, og hvor længe du skal opbevare dine journaler. Som psykolog har du i langt de fleste tilfælde journalpligt. Det betyder, at du skal notere alle vigtige ting i klientens journal.
Hvad er Saglighedsprincippet?
Officialprincippet betyder, at Skatteforvaltningen skal sikre, at en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse på et korrekt og fyldestgørende grundlag. Skatteforvaltningen skal derfor sørge for, at alle relevante oplysninger fremskaffes og inddrages i sagen.
Hvad er Hurtighedsprincippet?
Hurtighedsprincippet. Efter retssikkerhedslovens §§ 3 og 3a, skal en kommune behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt. Efter hurtighedsprincippet skal der ses på, hvad der kan være borgerens rimelige forventning til sagsbehandlingstiden.
Hvad skal et afslag på aktindsigt indeholde?
Hvis du afslår en anmodning om aktindsigt helt eller delvist, skal begrundelsen fremgå af afgørelsen. Begrundelsen skal indeholde en kort beskrivelse af sagen, vurderingen og henvisning til de relevante bestemmelser i lovgivningen.
Hvor klager man over aktindsigt?
Afgørelser om aktindsigt kan påklages særskilt og direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, anmodningen om aktindsigt vedrører. Stk. 2. Klagen fremsendes til den myndighed m.v., hvis afgørelse der klages over.
Er interne dokumenter altid undtaget fra aktindsigt?
Formkrav til dokumenterne
Et dokument, der ellers er internt, jf. offentlighedslovens § 23, stk. 1, er som udgangspunkt undergivet aktindsigt, hvis dokumentet foreligger i endelig form. Et dokument, der fortsat er i udkast eller anden lignende foreløbig form, er således ikke omfattet af bestemmelsen.
Hvad er en Journalinstruks?
Journalinstruksen er et ledelsesværktøj. Den anvendes til at beskrive ledelsens beslutning om ESDH og processen med at udarbejde den skal facilitere, at disse beslutninger bliver taget. Hertil er den et godt værktøj, og Rigsarkivets anvisninger hjælper til at komme hele vejen rundt.
Hvornår gælder officialprincippet?
Officialprincippet betyder, at Skatteforvaltningen skal sikre, at en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse på et korrekt og fyldestgørende grundlag. Skatteforvaltningen skal derfor sørge for, at alle relevante oplysninger fremskaffes og inddrages i sagen.
Hvornår skal der partshøres?
3 Hvornår er der pligt til at partshøre? En myndigheds pligt til at partshøre efter forvaltningsloven gælder kun: I sager, hvor myndigheden skal træffe en afgørelse i forvaltningslovens forstand. I forhold til den, der er part i sagen; det vil sige den, der har en væsentlig og individuel interesse i sagen.
Er officialprincippet en retsgrundsætning?
Myndighederne har ansvaret for at oplyse en sag tilstrækkeligt, inden de træffer afgørelse – det er et grundlæggende princip i forvaltningsretten. Princippet kaldes oftest officialprincippet eller undersøgelsesprincippet. Det er ikke lovfæstet, men er udtryk for en almindelig retsgrundsætning.
Er god forvaltningsskik en retskilde?
a., at god forvaltningsskik ikke – som f. eks. regler i en lov – er fremstillet samlet i en skriftlig retskilde.
Hvilken paragraf er officialprincippet?
De gældende §§ 10-12 i retssikkerhedsloven bygger på officialprincippet. Officialprincippet betyder, at det som udgangspunkt er myndighedens ansvar at indhente tilstrækkeligt mange oplysninger til, at myndigheden kan afgøre, hvilken hjælp borgeren er berettiget til.
Hvad siger sundhedsloven om dokumentation?
Journalen er et arbejdsredskab for autoriserede og ikke-autoriserede sundhedspersoner. Du skal føre journal, hvis du udfører sundhedsfaglige opgaver som en del af dit arbejde. Når du fører patientjournalen, skal du skrive det, der er nødvendigt for god pleje og behandling. Læs mere om hvad der gælder for din faggruppe.
Hvad skal der være i en journal?
Journal: En journal er en ”light” udgave af en rapport. Man kan også kalde det et forarbejde til en rapport. Journalen indeholder i nævnt rækkefølge en forside og forsøgets formål, metode og resultater og analyse, men undlader typisk teori, diskussion og konklusion.
Hvem må kigge i min journal?
Det er kun sundhedsfaglige med en patient i aktuel behandling, der ifølge loven må kigge i den pågældende patients patientjournal. Der findes eksempler på misbrug af adgangen til patientjournaler, flere af disse er blevet afsløret ved hjælp af Min Log på sundhed.dk.
Hvornår er der tale om aktindsigt?
Hvis du ønsker at få adgang til dokumenter fra en offentlig myndighed mv., kan du søge om det, der hedder aktindsigt. Det gælder alle dokumenter, også indførsler i journaler, registre og andre fortegnelser om sagen.
Hvornår er der tale om en aktindsigt?
En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvad er forskellen på aktindsigt og indsigt?
Forskelle på indsigt og aktindsigt / egenacces
Man kan sige, at aktindsigt kan bruges til at give indblik i kommunens sager og dokumenter generelt, mens indsigt og egenacces kan bruges til at få indblik i, hvilke oplysninger kommunen har om dig. Læs mere om aktindsigt og egenacces.