- Brug ikke lukkede JA/NEJ spørgsmål. ...
- Undgå for mange underspørgsmål. ...
- Afsluttes med en delkonklusion. ...
- Tag udgangspunkt i flere taksonomiske niveauer. ...
- Spørgsmålene skal være klare og tydelige. ...
- Besvarelse af spørgsmålene er realistisk i forhold til tid og opgavens omfang.
Hvad skal der stå i en problemstilling?
Dataspørgsmål (hvad, hvem, hvornår…) Forklaringsspørgsmål (hvordan, hvorfor…) Vurderingsspørgsmål (er det rimeligt, at..., er der sammenhæng mellem…) Handlingsspørgsmål (hvad kan man gøre for at…, hvordan kan vi ændre…, hvilke muligheder…)
Hvor lang skal en problemstilling være?
En problemformulering skal være sprogligt præcis og fyldestgørende, og den skal ikke være for lang. En rettesnor er at holde den under 10 linjer. Helt simpelt sagt går dit arbejde med opgaven/projektet ud på at producere viden, der gør det muligt for dit at besvare spørgsmålene i problemformuleringen.
Hvordan redegør man for en problemstilling?
- Et beskrivende og redegørende niveau, der indledes med spørgeord som 'hvad' og 'hvordan'. ...
- Et forklarende og analyserende niveau, hvor spørgeordene kan være 'hvorfor', 'hvorledes' og 'hvilke grunde var der til…'.
Hvad er forskellen på et problem og en problemstilling?
Et problem er en udfordring, der skal eller bør afklares. Problemstilling betyder derimod snarere beskrivelsen af eller tilgangen. Man sætter noget, nemlig belysningen af et problem. Problem er sagen selv, mens problemstillingen er den måde, man kan tale om det på.
How to Write a Problem Statement in Four Easy Steps
Hvordan lyder en god problemformulering?
En god problemformulering skal indeholde det eller de spørgsmål, som du ønsker at besvare i projektet. Det er problemformuleringen, der angiver, hvad der skal undersøges og hvordan. Hvis du har svært ved at komme i gang, kan du også spørge dig selv om, hvad det er, du gerne vil konkludere.
Hvordan skriver man en redegørende problemstilling?
Et beskrivende og redegørende niveau, der indledes med spørgeord som 'hvad' og 'hvordan'. Eksempel: Hvordan var mange tyskeres holdning til jøderne i 1930'erne? Et forklarende og analyserende niveau, hvor spørgeordene kan være 'hvorfor', 'hvorledes' og 'hvilke grunde var der til…'.
Hvor meget skal en problemformulering fylde?
En problemformulering skal være sprogligt præcis og fyldestgørende, og den skal ikke være for lang. En rettesnor er at holde den under 10 linjer. Helt simpelt sagt går dit arbejde med opgaven/projektet ud på at producere viden, der gør det muligt for dit at besvare spørgsmålene i problemformuleringen.
Hvor mange spørgsmål i en problemformulering?
En problemformulering er oftest ét spørgsmål, som du undersøger i din opgaven og til sidst besvarer i din konklusion - eventuelt med 2-5 underspørgsmål. En problemformulering kan se ud på forskellige måder, generelt er den: præcist formuleret - eksempelvis med brug af fagtermer.
Hvad er en samfundsfaglig problemstilling?
Problemstillinger er sager, der kan være uenighed om, eller som kan 'løses'. En problemstilling kan være, hvordan samfundet skal udvikle sig i fremtiden – det er der forskellige holdninger til, som kan diskuteres i samfundsfag.
Hvad er en problemformulering folkeskolen?
En problemformulering er en kort forklaring af jeres delemne og nogle spørgsmål, som I gerne vil svare på i jeres projektopgave. Spørgsmålene skal handle om, hvad der undrer jer. Problemformuleringen skal laves, før I går i gang med projektet.
Hvad er en god problemstilling i historie?
En historisk problemstilling består af et eller flere spørgsmål. De kan være stillet af din lærer, de kan findes i din historiebog, eller du kan selv have udarbejdet en problemstilling med din lærers hjælp. Problemstillingen spørger til nogle ting i fortiden, som du gerne vil have svar på og undersøge nærmere.
Hvor mange problemstillinger?
Det er tilstrækkeligt med 3-5 problemstillinger på forskellige taksonomiske niveauer (redegørelse, analyse/undersøgelse og diskussion/vurdering). Hvis du breder dig for meget og udarbejder for mange problemstillinger, bliver delkonklusionerne for overfladiske og tynde.
Hvad er en redegørende problemstilling?
Det redegørende niveau (redegørelse)
Det er i dette afsnit, at du redegør for grundlaget for din problemstilling. Du skal kigge på teorier, bilag og andet materiale, som er relevant for din opgave og beskrive det. I det redegørende afsnit vil du aldrig skulle skrive ”jeg” for eksempel.
Kan en hypotese være et spørgsmål?
Men husk, at en hypotese skal være et udsagn og ikke et spørgsmål.
Hvilke slags spørgsmål findes der?
- Faktaspørgsmål er spørgsmål, der spørger ind til hvem, hvad eller hvor. ...
- Forklaringsspørgsmål spørger ind til hvordan og hvorfor. ...
- Vurderingsspørgsmål er også åbne spørgsmål. ...
- Handlingsspørgsmål kan fx starte med "Hvad kan man gøre for at …", "Hvilke muligheder er der …" eller "Hvordan kan vi ændre …".
Hvad er en problemformulering og problemstilling?
Emne, problemstilling og formål kan indgå i indledningen og give din læser et godt overblik over baggrunden for opgaven. Men i problemformuleringen skærper du fokus og fortæller din læser præcist, hvad du vil undersøge i opgaven.
Hvad i problemformulering?
Problemformuleringen er den vigtigste del af en selvstændig akademisk opgave. Her beskriver du, hvad det er for et videnskabeligt problem, du vil undersøge. Det er nemlig ikke nok at skrive om et emne. Du skal finde noget i dette emne, som du fokuserer på, og som giver anledning til et eller flere spørgsmål.
Hvad kommer først indledning eller problemformulering?
En indledning leder altså frem til problemformuleringen. Den starter med generelle betragtninger / spørgsmål for at blive mere specifik og endelig at ende ud med den specifikke problemformulering.
Hvad er forskellen på problemformulering og opgaveformulering?
En opgaveformulering er stillet af dine lærere (fx i SRP). Den vil typisk være formuleret som 'en ordre': ”Der ønskes en analyse af…” eller ”Redegør for…”. En problemformulering er derimod et overordnet, komplekst spørgsmål, som du selv stiller til dit emne / din sag.
Hvad skal en opgave indeholde?
- Forside.
- Indholdsfortegnelse.
- Indledning.
- Redegørelse.
- Analyser.
- Vurdering eller diskussion.
- Konklusion.
- Litteraturliste.
Hvor lang tid får man til at skrive DHO?
I løbet af dine 3 år på gymnasiet skal du skrive 3 større skriftlige opgaver inden for rapportgenren: dansk-historie-opgave (DHO) i slutningen af 1. år, • studieretningsopgave (SRO) på 2. år, januar-februar • studieretningsprojekt (SRP/SOP) på 3.
Hvad er de 3 taksonomiske niveauer?
det redegørende (beskrivende) niveau. det analytiske (undersøgende) niveau. det vurderende (diskuterende) niveau.
Hvordan man skriver en redegørelse?
Når du skal redegøre i Dansk, skal du vælge ud, sammenfatte og skabe overblik. Du skal udvælge de vigtigste ting fra teksten eller emnet og sortere de mindre vigtige ting fra. Formålet er nemlig at skabe et overblik hos læseren. Derfor hæver redegørelsen sig op over dens emne og sammenfatter de vigtigste pointer.
Hvad er et godt analyserende spørgsmål?
Det undersøgende/analyserende niveau
Ved at spørge hvordan og hvorfor gives en detaljeret beskrivelse af og forklaring på resultater/empiri, og der findes eksempler på en struktur eller årsagssammenhæng. På den måde kan erhvervet viden undersøges ved at diskutere resultater og sammenligne disse med teorien.