Arbejdstilsynets AT-vejledninger vejleder om, hvordan reglerne i arbejdsmiljølovgivningen skal fortolkes. Arbejdstilsynets vejledninger bliver opdateret i forbindelse med regelændringer, eller når nye regler træder i kraft.
Er at-vejledning lov?
AT-vejledninger er ikke bindende for virksomhederne, arbejdsmiljøorganisationerne eller andre, men vejledninger bygger på regler (lov og bekendtgørelser), der er bindende. Arbejdstilsynet vil ikke foretage sig mere i de situationer, hvor fx en virksomhed har fulgt en AT-vejledning.
Hvad er AT?
Alle elever i det almene gymnasium skal til eksamen i Almen Studieforberedelse (AT).
Er en vejledning bindende?
Vejledninger er ikke retligt bindende og kan derfor udstedes uden hjemmel i lov eller et over-/underordnelsesforhold af den myndighed, der er ansvarlig for det pågældende område.
Hvor findes information om At-vejledninger?
Hvor findes information om At-vejledningerne? Et emne kan være beskrevet i mere end én At-vejledning. Derfor er det en god idé at orientere sig på Arbejdstilsynets hjemmeside på Internettet på adressen www.at.dk.
Regler og vejledninger
Hvad er en vejledning jura?
En vejledning er en ikke juridisk bindende regulering og kan således ikke i sig selv være regulerende. Den kan udstedes uden hjemmel, fordi den ikke i sig selv er retligt bindende. Dens indhold skal ligge inden for lovens grænser.
Hvem har ansvaret for et godt arbejdsmiljø?
Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det gælder både i forhold til arbejdets udførelse, arbejdsstedets indretning, brugen af tekniske hjælpemidler og ved anvendelse af stoffer og materialer.
Hvad er forskellen på en bekendtgørelse og en vejledning?
En bekendtgørelse er en administrativ forskrift, der udstedes med hjemmel i en lov. Formålet med en bekendtgørelse er at gennemføre eller udfylde en lovs regler. En vejledning er en ikke juridisk bindende regulering, der har til formål, at orientere om reglers indhold og baggrund.
Hvad er forskellen på undervisning og vejledning?
i undervisning i det hele taget vil sige. vejleder gør, nemlig lede på vej, styre frem mod et mål. Denne association kan genfindes i ordets etymologi. ”Vejledning” har at gøre med ledelse, som har rod i det oldnordiske leitha, der betyder at lede, at styre.
Hvad er forskellen på vejledning og retningslinjer?
Vejledningerne indeholder Forbrugerombudsmandens fortolkning af de love, der hører under institutionens tilsyn. Retningslinjerne er udtryk for god skik og udarbejdes løbende i samarbejde med erhvervs- og forbrugerorganisationer samt andre relevante aktører.
Hvornår skal man skrive at?
Hovedregel. Du skal som hovedregel bruge “at”, hvis udsagnsordet lige bagefter ordet, du er i tvivl om, står i navnemåde og ellers bruger du “og”.
Hvilket slags ord er at?
Konjunktioner. Konjunktioner er bindeord, der binder andre ord, sætninger og sætningsled sammen. Der eksisterer to forskellige typer af konjunktioner: de sideordnende (som eller, men, og) og de underordnende (som at, fordi, da, og når).
Hvad tjekker Arbejdstilsynet?
Arbejdstilsynet fører tilsyn med, om der er problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Arbejdstilsynet kan træffe afgørelse i sager, hvor problemer er forårsaget direkte eller indirekte af den enkeltes arbejdsfunktion og i sager om krænkende handlinger.
Er en AT vejledning bindende for en arbejdsgiver?
Er en At-vejledning bindende? At-vejledninger er ikke bindende for arbejdsgivere eller andre, men de bygger på regler, der er bindende. Arbejdstilsynet vil ikke foretage sig mere i de situationer, hvor fx en virksomhed har fulgt en At-vejledning.
Er AMR lovpligtig?
Uddannelsen er obligatorisk, hvilket betyder, at du skal deltage.
Hvordan skaber man et godt arbejdsmiljø?
- En god balance mellem krav, rammer og forudsætninger.
- En fælles forståelse af de opgaver, som ledelse og medarbejdere skal løse og samarbejde om.
- At arbejdsopgaverne er meningsfulde.
- Indflydelse og engagement i arbejdet.
- Støtte og anerkendelse fra ledelse og kollegaer.
Hvad må en lærer ikke?
Når man har et offentligt hverv, er man omfattet af straffelovens regler om tavshedspligt. Det betyder, at man ikke må videregive oplysninger om privatlivets fred, personlige og følsomme oplysninger om lærere, elever eller forældre, som man får kendskab til under arbejdet i skolebestyrelsen.
Hvad er forskellen mellem pædagogik og didaktik?
Pædagogik handler om opdragelse – først og fremmest om opdragelsen i daginstitution og skole. Pædagogik forstås dels som en teoretisk videnskab om opdragelse, uddannelse og undervisning. Didaktik er især refleksioner over og formulering af formål og mål, valg af indhold, principper og medier.
Hvilket ansvar har en lærer?
Lærerens opgave er primært at undervise eleverne i de forskellige fag og give alle elever den bedst mulige faglige uddannelse, men det er i høj grad også lærerens opgave at udvikle og opdrage eleverne. En af lærernes andre vigtige opgaver er den sociale omsorg for eleverne.
Hvad er cirkulærer og vejledninger?
Cirkulærer er mere overordnede og generelle, mens vejledninger typisk er mere detaljerede og specifikke. Cirkulærer er rettet mod myndigheder, mens vejledninger ofte er målrettet både myndigheder, fagpersoner og offentligheden.
Hvem kan lave en lovbekendtgørelse?
Hvem kan lave en lovbekendtgørelse? Myndigheder, såsom justitsministeriet eller andre relevante ministerier, har normalt ansvaret for udarbejdelsen og offentliggørelsen af lovbekendtgørelser.
Hvad er forskellen på Bek og LBK?
Love, lovbekendtgørelser, bekendtgørelser og vejledninger
På retsinformation.dk bruges forkortelserne: LOV: Lov. LBK: Lovbekendtgørelse. BEK: Bekendtgørelse.
Hvilke 4 faktorer påvirker arbejdsmiljøet?
- Indeklima.
- Støj og belysning.
- Indretning af kontor.
- Korrekt udstyr og maskineri.
Kan man anmelde dårligt arbejdsmiljø?
Alle kan klage til Arbejdstilsynet, hvis der er mistanke om, at en virksomhed overtræder arbejdsmiljøreglerne. Du kan klage til Arbejdstilsynet, hvis du tror eller har en mistanke om, at arbejdsmiljøreglerne er blevet overtrådt.
Hvad er et dårligt arbejdsmiljø?
5 tegn på et dårligt arbejdsmiljø:
Der er ikke fællesskab mellem kollegaerne. Der er stor udskiftning i ansatte (mange opsigelser og/eller fyringer) Du oplever, at der ikke bliver taget hensyn til de ansattes behov. Ledelsen lytter ikke, når der bliver påpeget problemer – både psykiske, fysiske og sociale.