Det kan være en tillidsrepræsentant, en kollega eller en anden. Som udgangspunkt deltager Lederne ikke som bisidder i tjenstlige samtaler, medmindre der er tale om en sag af helt principiel karakter. Til gengæld hjælper vi gerne med forberedelsen, og vi kan også assistere dig telefonisk både under og efter samtalen.
Hvem er med til en tjenstlig samtale?
I praksis omtales den slags samtaler ofte som tjenstlige samtaler/problemsamtaler. Den ansatte kan medbringe en bisidder til samtalen. Bisidderen kan være tillidsrepræsentanten, en kollega eller en tredje person. Det er op til den ansatte at afgøre, om vedkommende ønsker at gøre brug af denne ret.
Kan man blive fyret ved en tjenstlig samtale?
En tjenstlig samtale er ikke en sanktion, men kan være indledningen til en sanktion (advarsel eller afskedigelse), og derfor skal visse procedurer overholdes.
Kan man melde sig syg til en tjenstlig samtale?
Hvis du indkaldes til en tjenstlig samtale på grund af dit sygefravær, eller der i indkaldelsen til en samtale står, at dit sygefravær ikke kan forenes med driften, eller kan få konsekvenser for din ansættelse, bør du altid kontakte din tillidsrepræsentant eller FOA og have en bisidder med til samtalen.
Hvad er en tjenstlig advarsel?
Normalt vil en medarbejder få en advarsel ved en 'tjenstlig samtale. ' En advarsel er en afgørelse. Det betyder, at medlemmet har ret til at udtale sig om advarslen, inden arbejdsgiveren træffer beslutning om advarslen. Medlemmet har ret til at få sin udtalelse til advarslen lagt på sin personalesag.
Interview tips til at få jobbet | 5 ting, du skal bruge for at klare interviewet
Hvad udløser en tjenstlig samtale?
Er du indkaldt til en tjenstlig samtale, kan det blandt andet skyldes, at din leder er utilfreds med din indsats eller adfærd, hyppigt fravær, længerevarende sygdom eller et problemfyldt samarbejde med en kollega.
Hvordan foregår en tjenstlig samtale?
En tjenstlig samtale kan have forskellig karakter. Der kan være tale om en samtale, hvor din arbejdsgiver blot instruerer dig i udførelsen af dit arbejde, en omlægning af opgaver eller arbejdsgange eller andet, der er relevant og ligger inden for arbejdsgiverens ledelsesret.
Hvis man ikke møder op til tjenstlig samtale?
Medarbejderen er forpligtet til at deltage i samtalen, medmindre sygdommen forhindrer det. Samtalen holdes som udgangspunkt på virksomheden. Udebliver medarbejderen fra sygesamtalen uden lovlig grund, kan det efter omstændighederne få ansættelsesretlige konsekvenser i form af en opsigelse eller bortvisning.
Kan man blive indkaldt til tjenstlig samtale under sygdom?
Du skal være opmærksom på en række regler, hvis du er syg i mere end 30 dage. Hvis du bliver indkaldt til en tjenstlig samtale, er din leder formentlig utilfreds med noget. Du bør hverken møde uforberedt eller komme alene.
Hvornår kan man indkalde til tjenstlig samtale?
En arbejdsgiver har mulighed for at indkalde en ansat til tjenstlig samtale, hvis arbejdsgiveren oplever, at en ansat ikke lever op til lederens krav, men det er langt fra hvad lederen i praksis gør.
Hvad er en tjenstlig samtale HK?
Tjenstlig samtale med henblik på skriftlig advarsel
En medarbejder kan få en skriftlig advarsel på grund af forhold eller adfærd, som medarbejderen skal ændre. Advarslen kan suppleres med oplysning om, at det i gentagelsestilfælde kan få konsekvenser for medarbejderens ansættelse.
Hvad er 25 års reglen?
Ifølge den såkaldte 25 års-regel skal arbejdsgiver kunne godtgøre, at der har været ”afgørende hensyn” til at afskedige medarbejdere med mere end 25 års anciennitet. Arbejdsgiveren har bevisbyrden for, at det er nødvendigt at opsige den type medarbejdere.
Hvad er en tjenstlig samtale DSR?
Nikolaj Kaanbjerg var med til at rede trådene ud under en tjenstlig samtale. “Hvis en kollega bliver overfaldet eller føler sig truet, så udløser hun sin alarm. Det sker et par gange om dagen.
Hvad er en tjenstlig forseelse?
Som disciplinær straf for tjenstlig forseelse kan anvendes advarsel eller irettesættelse, bøde, der dog ikke må overstige 1/2 måneds løn, overførelse til andet arbejde eller andet arbejdssted eller til anden stilling inden eller uden for ansættelsesområdet, degradation - herunder nedrykning med ét eller flere løntrin ...
Hvad er en bekymringssamtale?
Bekymringssamtalen er ideelt set et struktureret værktøj, der bruges til at belyse og diskutere bestemte spørgsmål og problemområder under samtalen. Samtalen er god i mindre alvorlige tilfælde, hvor det er tydeligt, at den unge og forældrene vil tage ansvar for, at den unge ændrer adfærd.
Hvad er en tjenstlig samtale BUPL?
Formål med den tjenstlige samtale
En tjenstlig samtale har til formål at afklare fakta, mis- forståelser og uenigheder og samtalen kan resultere i at lederen indskærper overfor den ansatte hvordan arbejdet ønskes udført. Ikke sjældent går en tjenst- lig samtale forud for en påtale eller en advarsel.
Hvor længe gælder en tjenstlig advarsel?
En advarsel fra din arbejdsgiver er som udgangspunkt gyldig i 1 år.
Hvad må chefen spørge om ved sygdom?
Din arbejdsgiver har ikke krav på at få oplyst, hvad du fejler, når du ringer for at sygemelde dig. Bliver du spurgt, har du ret til at sige, at du er syg og ikke ønsker at oplyse yderligere om årsagen. Tilbyd i stedet din arbejdsgiver, at han/hun kan få dokumentation fra din læge, der bekræfter, at du er syg.
Hvad er hyppigt sygefravær?
Hyppigt sygefravær er, hvis din medarbejder har haft 4 fraværsperioder inden for de seneste 6 måneder. En enkelt sygedag tæller også som en fraværsperiode. Ved hyppigt sygefravær vil du modtage en mail fra Sygemeldingskontoret om at du skal afholde en sygefraværssamtale.
Hvis man ikke har hørt noget efter jobsamtale?
Når du står uden svar efter en jobsamtale, er det vigtigt at bevare professionalismen. Du kan efter noget tid sende en en velovervejet opfølgningsmail, hvor du takker for samtalen og venligt spørger ind til status i udvælgelsen af kandidater. Derefter skal du undgå at presse arbejdsgiveren med flere beskeder.
Hvad må man ikke spørge om til en samtale?
- Race, hudfarve, religion eller tro.
- Social eller etnisk oprindelse.
- Seksuel orientering.
- Politisk anskuelse.
- Fagforeningsforhold.
Hvornår skal man holde sygefraværssamtale?
Sygesamtaler skal afholdes inden fire uger fra første fraværsdag. I skal holde sygesamtaler med de sygemeldte medarbejdere inden fire uger fra første sygefraværsdag. Samtalen skal finde sted på virksomheden, medmindre medarbejderen er for syg til at møde op. I de tilfælde kan samtalen foregå telefonisk.
Hvor lang tid varer en skriftlig advarsel?
Værd at vide om advarsler
Det skal derfor vurderes fra advarsel til advarsel, hvor længe den gælder. Vores erfaring er, at advarsler, som er givet for mindre væsentlige forhold, forældes efter seks til tolv måneder, mens advarsler for mere alvorlige forhold forældes efter ét til halvandet år.
Hvad er en Tilrettevisende samtale?
En tilrettevisende samtale er en samtale, hvor en leder ønsker at korrigere den ansattes ad- færd.
Hvad er en personalesag?
Det er en konkret vurdering, hvad der skal til, for at en medarbejder kan bortvises, men det kan fx være tyveri fra arbejdspladsen, vold mod kollega eller uberettiget udeblivelse.