Hvem træffer beslutninger i kommunen? Kommunalbestyrelsen er den øverste kommunale myndighed. Det betyder, at kommunalbestyrelsen som udgangspunkt kan tage stilling til enhver sag, der vedrører kommunen, og har ansvar for de beslutninger, kommunen træffer.
Hvilke forvaltninger er der?
Forvaltningens organisation
Kernen er statsforvaltningen og kommunalforvaltningen. De vigtigste dele af statsforvaltningen er centraladministrationen og den lokale statsforvaltning.
Hvor mange forvaltninger er der i kommunen?
Forvaltninger. Københavns Kommune har syv forvaltninger. Hver forvaltning løser opgaver for et af de syv udvalg.
Hvad er en forvaltning?
Forvaltning er en offentlig myndigheds måde at administrere lovgivning på. Forvaltningen er en del af den udøvende magt.
Hvem er en del af den offentlige forvaltning?
Indenrigsområdet, herunder kommunernes og regionernes styrelse, kommunale fællesskaber m.v., kommuners og regioners opgaver, kommunal udligning, bevillinger og generelle tilskud til kommuner og regioner, valglovgivning, folkeregistrering m.v.
What are Municipalities and How are They Structured?
Hvad laver en forvaltning?
Offentlig forvaltning eller offentlig administration er en fællesbetegnelse for det organisationsapparat som forbereder, udreder og iværksætter beslutninger, som er taget af politiske myndigheder. I moderne samfund har den offentlige forvaltning endvidere fået en stadig stigende selvstændig beslutningsmyndighed.
Hvad er forvaltningens opgave?
Forvaltningsretten administrerer den måde hvorpå staten, regioner og kommuner samt underliggende forvaltninger, skal udøve deres virke, altså måden hvorpå de dagligt arbejde med gældende love over for fx. borgere, som har brug for en eller anden service fra det offentlige.
Hvad dækker den offentlige forvaltning over?
Offentlig forvaltning og service omfatter de myndigheder og institutioner, hvis hovedfunktion det er, at producere ikke-markedsmæssige offentlige tjenester og/eller at foretage omfordelinger af samfundets indkomster.
Hvad er saglig forvaltning?
Saglig forvaltning (magtfordrejningslæren) Det følger af retsgrundsætningen om saglig forvaltning, at en myndighed ved skønsmæssige afgørelser ikke må inddrage usaglige hensyn, og at myndigheden ved sådanne afgørelser omvendt har pligt til at inddrage alle relevante saglige hensyn ved udøvelsen af skønnet.
Hvad er en forvaltningschef?
Forvaltningschefen refererer til kommunaldirektøren og løfter overfor denne og kommunalbestyrelsen ansvaret for den faglige kvalitet og udvikling, den personalemæssige ledelse samt den økonomiske og juridiske styring af alle forvaltningens aktiviteter.
Hvad består en kommune af?
En kommune er en lokal administrativ enhed inden for et geografisk afgrænset område. Der er 98 kommuner i Danmark. Kommunens øverste ledelse er kommunalbestyrelsen eller byrådet, som består af politikere valgt af kommunens borgere.
Hvem arbejder i kommunen?
De kommunale medarbejdere tæller alt fra lærere til social- og sundhedsassistenter, IT-medarbejdere, rengøringsassistenter, kantinemedarbejdere og mange, mange flere. De kommunalt ansatte udgør knapt en femtedel af det samlede danske arbejdsmarked og over halvdelen af det offentlige arbejdsmarked.
Hvad styrer kommunen?
Efter kommunalreformen i 2007 er kommunernes opgaver fastsat som de såkaldte 'borgerrettede opgaver', der alle består af velfærdsforvaltning: sundhed, beskæftigelse, det sociale område, børnepasning, folkeskolen, ældreplejen, erhvervsservice, kollektiv trafik og veje, natur, miljø og planlægning og kultur.
Hvor mange forvaltninger er der i Thisted Kommune?
Thisted Kommune har tre forvaltninger, der dækker hver sit område.
Hvor mange forvaltninger er der i Odense Kommune?
Odense Kommune er organiseret i syv forvaltninger med hver et overordnet fagområde.
Hvor mange forvaltninger er der i Aalborg Kommune?
Organisering i Aalborg Kommune
Der er et stående udvalg for hver af Aalborg Kommunes 7 forvaltninger. Læs mere om de 7 forvaltninger: Økonomi og Erhverv. Job og Velfærd.
Hvad handler forvaltningsret om?
Forvaltningsret omfatter alle de regler, der regulerer forholdet mellem forvaltningsmyndighederne som fx Familieretshuset, Ankestyrelsen og Patienterstatningen og borgerne, og mellem myndighederne indbyrdes.
Hvad indeholder forvaltningsloven?
Hvad er forvaltningsloven? Forvaltningsloven fastsætter regler om inhabilitet, vejledningspligt, repræsentation, aktindsigt til parter, parthøring, begrundelse, klagevejledning og tavshedspligt. Forvaltningslovens regler er blandt andet med til at sikre, at afgørelser bliver truffet på et oplyst og sagligt grundlag.
Hvad er et forvaltningsorgan?
Som eksempel på typiske forvaltningsorganer kan nævnes ministerier, styrelser, lokale statsmyndigheder, nævn og kommunalbestyrelser. Når man fjerner sig fra det typiske, kan der imidlertid opstå afgrænsningsproblemer, både i for- hold til folketingsorganer, domstolene og den private sektor.
Hvornår skal penge i forvaltning?
Har barnet en formue på mere end 75.000 kroner, eksempelvis penge fra arv eller erstatning, skal pengene sædvanligvis forvaltes i en godkendt forvaltningsafdeling. Er der behov for at bruge af barnets formue, skal du som værge søge om det hos Familieretshuset.
Hvor findes reglerne om god forvaltningsskik?
I forvaltningslovens §§ 22-24 er der f. eks. regler om at man i et vist omfang skal begrunde forvaltningsafgørelser. Men uden for paragraffernes afgrænsede område er der situationer hvor det alligevel er god forvaltningsskik at give en begrundelse.
Er staten og det offentlige det samme?
Den offentlige sektor består af offentlig forvaltning og service (staten, kommunerne, mv.) samt offentlige selskabslignende virksomheder (selskabssektoren). Offentlige forvaltning og service producerer ikke-markedsmæssige tjenester, der hovedsageligt finansieres via skatter.
Hvem har ansvaret for kommunens virksomhed?
Kommunens anliggender styres af kommunalbestyrelsen (§ 2, stk. 1), der er et kollegialt organ. Kommunalbestyrelsen er kommunens øverste myndighed og har det overordnede ansvar for hele den kommunale virksomhed.
Hvad er retlig regulering inden for den offentlige forvaltning?
Retlig regulering forekommer hvor folketinget eller forvaltningen i regler, planer eller enkeltafgørelser sproglig beskriver den adfærd, der skal følges af »borgerne« d.v.s. virksomhederne og individerne i den private sektor samt offentlig når de ikke optræder i deres hverv.
Hvad betyder god forvaltningsskik i forhold til dit daglige arbejde?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndighederne bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder, at myndigheder bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.