Undervisning ifølge den didaktiske trekant Dens herkomst er noget uklar og tilskrives somme tider Johann Friedrich Herbart (1776-1841), somme tider August Hermann Niemeyer (1754-1828). Gennem tidens løb blev der udviklet mange fortolk- ninger af de tre hjørner og de mulige forbindelseslinjer.
Hvem har lavet den didaktiske model?
Den didaktiske relationsmodel er på grundlag af Hilde Hiim og Else Hippes teori, et redskab til analyse af et undervisningsforløb. Den didaktiske relationsmodel handler om relationerne mellem elementerne: læringsforudsætninger, rammefaktorer, mål, indhold, læreprocessen, vurdering/evaluering.
Hvad er den didaktiske trekant?
Afhængigt af tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningen betones de tre elementer forskelligt. Den didaktiske trekant illustrerer, at man som lærer skal tænke tre dimensioner ind i sin undervisning, nemlig undervisningen som repræsentation, undervisningen som undersøgelse og undervisning som samspil.
Hvad betyder didaktik på dansk?
Didaktik er læren om undervisningens mål og indhold. Nogle forskere regner desuden undervisningsmetodik med under begrebet didaktik. I bredere definitioner af begrebet er didaktik synonymt med undervisningslære, dvs. den del af pædagogikken, der beskæftiger sig med bibringelsen af kundskaber.
Hvorfor bruge Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel?
Hiim og Hippe's didaktiske relationsmodel giver et bud på, hvordan den optimale undervisningssituation opnås. Med det skal forstås, at de med modellen har skabt en særdeles god referenceramme for underviseren til anvendelse i forbindelse med planlægning, og ikke mindst til refleksion.
Foredrag 03 : Den didaktiske trekant
Hvem er Hilde Hiim og Else Hippe?
Hilde Hiim er førsteamanuensis ved Høgskolen i Akershus i Norge, og Else Hippe pensioneret fra en tilsvarende stilling.
Hvilke seks faktorer er en del af Hiim & Hippes didaktiske relationsmodel?
Hiim og Hippe definerer seks kategorier i en didaktisk planlægning: Læringsforudsætninger, rammefaktorer, mål, indhold, læreproces, vurdering, som hænger sammen og påvirker hinanden.
Hvad er forskellen mellem pædagogik og didaktik?
Pædagogik handler om opdragelse – først og fremmest om opdragelsen i daginstitution og skole. Pædagogik forstås dels som en teoretisk videnskab om opdragelse, uddannelse og undervisning. Didaktik er især refleksioner over og formulering af formål og mål, valg af indhold, principper og medier.
Hvad er learning by doing Dewey?
Erfaringspædagogikken benævnes ofte med det engelske slagord learning by doing (læring gennem handling) som er udmøntet af én af denne retnings ophavsmænd: John Dewey. Derfor kaldes ordsproget også 'learning by Dewey'. Et anden kendt slagord er 'trying and undergoing', som også stammer fra John Dewey.
Hvad er god didaktik?
Didaktik omhandler læring om læring. Et af hovedelementerne inden for didaktik er refleksion og vurdering af praksis. Find viden om, hvad der rører sig i praksis – og bliv klogere på, hvilke didaktiske metoder der har betydning for elevernes læring og dannelse.
Hvad er didaktiske principper?
Didaktiske principper er retningslinjer for praksis, hvor målet er at udvikle, planlægge, implementere eller kommunikere om noget. Principper er ikke videnskabelige regler, der peger frem mod den ”rigtige praksis”, men snarere retningslinjer for den ”gode praksis” ofte funderet i fagdidaktisk forskning.
Hvad kan man bruge den didaktiske relationsmodel til?
Den didaktiske relationsmodel
Modellen fungerer som en referenceramme for underviseren til anvendelse i forbindelse med planlægning, gennemførelse af undervisning og ikke mindst til refleksion og evaluering af undervisningen.
Er Smtte en didaktisk model?
SMTTE er en didaktisk model, som kan bruges, når der skal igangsættes forandrings- eller udviklingsprocesser i dagtilbuddet som følge af de observationer, man har gjort sig i den pædagogiske praksis. SMTTE består af fem elementer: Sammenhæng, Mål, Tegn, Tiltag og Evaluering.
Hvem har lavet Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel?
Howard Gardner. Fra 1990'erne har en af de mest anvendte didaktiske modeller været Hilde Hiim og Else Hippes didaktiske relationsmodel. Hiim og Hippe lægger vægt på, at undervisning og læring betragtes som en helhed - og at didaktikken omfatter både planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen.
Hvad er et didaktisk læremiddel?
I et didaktisk læremiddel er der en række elementer, som har til formål at gøre læremidlet egnet og nemt at bruge i undervisningen. Det kan for eksempel være lærervejledning, mål, elevaktiviteter og evalueringstiltag.
Hvad er en didaktisk overvejelse?
Når vi for eksempel tænker igennem, hvad vi skal lave næste dag, uge, måned eller år, hvordan vi skal organisere dagen, ugen eller året og ikke mindst, hvorfor vi vælger det, vi gør, så handler dette om didaktiske overvejelser.
Hvad siger John Dewey?
John Dewey tilhører den filosofi som henhører under pragmatismen. Pragmatismen indeholder holdnin- ger som: ”Mennesker husker viden, som har været nyttig for dem”. ”Mennesker definerer sociale og fysiske objekter ud fra deres brug af dem”. ”For at forstå aktører, må vi forstå, hvad mennesker faktisk gør i verden”.
Hvad handler didaktik om?
Didaktik er læren om undervisning i bred forstand. Uddannelsen beskæftiger sig med formål, indhold og metoder i formelle og uformelle uddannelsessammenhænge. Indholds- og metodesiden smelter ofte sammen og omfatter overvejelser omkring, hvad der skal læres, og hvordan der skal formidles.
Hvad er reform pædagogik?
Reformpædagogikken tager sit udgangspunkt i barnets udvikling, og er optaget af at give pædagogikken et mere livsnært og barnecentreret fokus. Forståelsen er, at undervisningens indhold skal tænkes i forhold til barnets udvikling.
Hvad er didaktisk dramaturgi?
Didaktisk dramaturgi er en tilgang til undervisning, hvor teaterbegreber og narrative begreber om fortælling og fortællestrukturer spiller en markant rolle. Dramaturgi betyder 'handlingslære' i fagområder med drama som omdrejningspunkt.
Hvad betyder didaktisk kompetence?
Almen didaktisk kompetence
Det handler kort fortalt om, på et teoretisk grundlag, at skabe de bedst mulige rammer for alle elevers læring ved at kunne levere didaktisk forankrede og dermed fagligt kvalificerede svar på spørgsmål angående undervisningens hvorfor, hvad og hvordan: Hvorfor: formål og mål. Hvad: indhold.
Hvad er et godt pædagogisk læringsmiljø?
Det pædagogiske læringsmiljø er et miljø, hvor der med afsæt i det pædagogiske grundlag arbejdes bevidst og målrettet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Pædagogiske læringsmiljøer i dagtilbud bygger på et samspil mellem strukturelle parametre som: personalets uddannelse og kompetencer.
Hvilke didaktiske modeller findes der?
- Didaktiske modeller. undervisningsplanlægning.
- Design af undervisningsforløb.
- • Design og planlægning af undervisningsforløb. ...
- Planlæg og beskriv et kursusforløb der. ...
- Planlæg et forløb i almen studieforberedelse på et gymnasium i 1 g. ...
- Didaktisk kompetence. ...
- Fagkompetence. ...
- Didaktikken opgave:
Hvordan bruger man Relationsmodellen?
En relationsmodel er god til at skabe et overblik over personers forhold til hinanden (relationer) i en historie. Brug den til at placere personer i forhold til hinanden. HUSK: Modellerne fungerer som nedslag i en historie, og kan ændre sig flere gange i løbet af handlingen, fordi personernes forhold ændrer sig.
Hvad er en læreproces?
En læreproces er, når der sker en udvikling af kompetencer og kundskaber hos den, der lærer. Læreprocesser foregår på flere måder. De foregår i sociale og kulturelle sammenhænge mellem individer og som indre processer hos det enkelte individ. Derudover kan man skelne mellem direkte og indirekte læreprocesser.