Foreningens vedtægter bestemmer, hvem der kan blive valgt som foreningens revisor. I langt størstedelen af alle ejerforeninger, grundejerforeninger og laug er der ikke særlige regler om hvem der kan vælges. Det betyder, at man kan vælge en intern revisor i form af et medlemmer af foreningen, eller en ekstern revisor.
Hvornår skal en forening have revisor?
Kun erhvervsdrivende fonde er lovgivningsmæssigt underlagt revisionspligt. Men stort set alle fonde og foreninger har i vedtægter eller fundats et krav om revision, eller har en aktivitetsform, der gør, at særlovgivningen kræver revision.
Hvad er en revisors opgave i en forening?
Revisor repræsenterer medlemmerne og skal føre kontrol med, at bestyrelsen varetager den økonomiske ledelse af foreningen på en forsvarlig måde. Revisor er på ingen måde underlagt bestyrelsen eller formanden, og hverken bestyrelse eller formand kan give revisoren instrukser.
Hvem kan tegne en forening?
Vælg, hvem der kan tegne foreningen
'At tegne en forening' betyder at kunne handle og underskrive på foreningens vegne og dermed forpligte foreningen. Det er typisk formanden og kassereren eller formanden/ kassereren og et andet bestyrelsesmedlem, som er tegningsberettigede.
Hvem skal underskrive et Foreningsregnskab?
Som minimum skal dirigentens underskrift være på enten det godkendte regnskab eller referatet af generalforsamlingen. Referatet skal altid underskrives af dirigenten.
Hvad er revisors rolle?
Hvilke regler gælder for foreninger?
I Danmark har vi ingen foreningslov, men landets borgere har ret til at danne foreninger. Det er sikret i Grundlovens §78. I paragraf 78 står, at borgerne kan danne foreninger ”i ethvert lovligt øjemed,” dvs. at foreningens aktiviteter og formål skal være lovlige.
Hvordan laver man regnskab forening?
At lave et årsregnskab for en dansk forening indebærer at dokumentere foreningens økonomiske aktiviteter i løbet af et regnskabsår. Et årsregnskab består typisk af en resultatopgørelse, en balance, en kontoudtogsoversigt og en eventuel revisorerklæring, afhængig af foreningens størrelse og lokale regler.
Hvem er økonomisk ansvarlig i en forening?
Det er hele bestyrelsen, der har det overordnede ansvar for foreningens daglige drift – og dermed også for foreningens økonomi. Som bestyrelse er I alle ansvarlige for foreningens økonomi – både for regnskabet og for budgettet.
Kan man være både formand og kasserer i en forening?
Umiddelbart er det ikke ulovligt at udpege formandens partner til kasserer i en frivillig forening. Det er heller ikke ulovligt, at flere medlemmer fra samme familie sidder i foreningens bestyrelse.
Hvem kan kalde sig revisor?
Titlen "revisor" er ikke en beskyttet titel. Dermed kan alle vælge at kalde sig revisor. Det er dog ikke tilladt at kalde sig godkendt, registreret eller statsautoriseret revisor, hvis man ikke opfylder de fastsatte lovkrav til uddannelse, erhvervsmæssig erfaring og bestået eksamen.
Hvad kræver det at blive revisor?
Efter du har afsluttet din kandidatuddannelse som cand. merc. aud., kræver det minimum tre års erhvervserfaring (minimum ét år efter endt kandidateksamen) før du kan ansøge om at gå op til revisoreksamen og blive statsautoriseret revisor.
Hvem er underlagt revision?
Alle større danske virksomheder er underlagt revisionspligt for at sikre, at årsregnskabet giver et retvisende billede af virksomhedens økonomiske situation. De mindste virksomheder har mulighed for at fravælge revision af årsrapporten.
Hvad er revisors ansvar?
En revisor kontrollerer, at de oplysninger, der er i regnskabet, stemmer overens med virkeligheden. Derudover skal de sikre, at regnskabet indeholder alle de oplysninger, som loven kræver. Hvilke krav, der er til oplysningerne i ens regnskab, afhænger af typen af og størrelsen på din virksomhed.
Hvem skal have revision?
Revision er således obligatorisk for statslige virksomheder samt større aktieselskaber, anpartsselskaber, og selskaber med begrænset ansvar. Hvis et selskab, der skal revideres, ikke har en registreret revisor, kan det medføre alvorlige konsekvenser, herunder tvangsopløsning.
Hvad er forskellen på forening og frivillig forening?
Hvad er forskellen på frivillige foreninger og almindelige foreninger? Forskellen er, at en frivillig forening ikke driver erhverv, opkræver moms og/eller har lønnede ansatte. En almindelig forening skal ikke betale selskabsskat, men har lønnede ansatte og opkræver moms og skal derfor løbende indberette til Skat.
Kan revisor sidde i bestyrelsen?
Revisor har i små og mellemstore virksomheder ofte rollen som fast samarbejdspartner. Revisor bør dog ikke sidde som medlem af bestyrelsen og er derfor ikke en del af ledelsen.
Hvor mange penge må en forening have?
1. Foreninger med en omsætning under 50.000 kroner om året. Foreninger er ligesom virksomheder fritaget fra at betale moms af eventuelle salg af ydelser og varer, når foreningen sælger for under 50.000 kroner årligt. Det betyder altså, at I over 12 måneder ikke må have solgt for mere end 50.000 kroner.
Hvad skal der stå i forenings vedtægter?
- Formål.
- Hjemsted.
- Optagelsesbetingelser (eksklusion)
- Kontingent.
- Generalforsamling.
- Bestyrelse.
- Regnskab.
- Tegningsregler.
Hvornår er en forening skattefri?
En forening er skattefri, hvis den er udelukkende almennyttig eller almenvelgørende, eller hvis den ikke har erhvervsmæssig indkomst. Indkomst ved leverancer til medlemmerne herunder medlemmernes betaling af kontingent er ikke erhvervsmæssig indkomst. En skattefri forening skal ikke indgive oplysningsskema.
Kan en forening have ansatte?
En frivillig forening kan ikke opkræve moms. Den kan heller ikke have lønnede ansatte, og dermed kan den ikke være tilmeldt A-skat, AM og ATP eller B-indkomst.
Hvem har ansvaret for regnskabet?
Virksomhedens ledelse har ansvaret for at udarbejde regnskabet, så det giver en korrekt beskrivelse – ”et retvisende billede”– af virksomhedens økonomiske forhold.
Kan man selv lave regnskab?
Ja, du kan sagtens selv lave dit eget årsregnskab.
Hvem skal aflevere regnskab?
Alle anpartsselskaber (ApS) og aktieselskaber (A/S) skal som udgangspunkt udarbejde og indberette en årsrapport, medmindre de er undtaget grundet forhold som rekonstruktion og konkurs. Personligt ejede virksomheder har ikke pligt til at udarbejde og indberette en årsrapport.