Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant. Er I flere end 35 ansatte, skal der etableres arbejdsmiljøgrupper, hvori arbejdsmiljørepræsentanterne indgår.
Hvem skal have en arbejdsmiljørepræsentant?
De formelle krav og regler. På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne.
Hvornår skal en virksomhed have en AMR?
Du skal opgøre antallet af ansatte på din virksomhed, så du ved, om der er 10 eller flere ansatte, og du derfor er forpligtet til at etablere en AMO. Hvis der er 35 eller flere ansatte i virksomheden, skal du etablere AMO i mindst to niveauer.
Hvem skal være med i AMO?
Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter fra en eller flere arbejdsmiljøgrupper. Du er som arbejdsgiver formand for arbejdsmiljøudvalget, men du kan vælge at lade en repræsentant være formand. Virksomhedens øverste ledelse skal være repræsenteret i AMO.
Hvem er man AMR for?
Som arbejdsmiljørepræsentant er du valgt blandt alle kolleger på arbejdspladsen eller det område, du repræsenterer - i modsætning til tillidsrepræsentanter, som er valgt blandt kolleger fra egen faggruppe og fagforening. Det betyder, at du skal varetage interesser for hele arbejdspladsen/området og alle kolleger.
AMR: En presserende trussel mod livet, som vi kender det
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Er man AMR for sin leder?
Som AMR repræsenterer du alle de kolleger der hører under din gruppe. Som medarbejdernes repræsentant er det din opgave at bære problemstillinger ind i arbejdsmiljøgruppen. Som arbejdsmiljørepræsentant repræsenterer du alle de kolleger, som hører under den arbejdsmiljøgruppe, du er en del af.
Kan en leder være AMR?
Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Hvad laver en AMO?
Arbejdsgiveren skal føre en liste og udarbejde rapporter om arbejdsulykker, og AMO skal sørge for, at årsagerne til ulykker og nærved-hændelser bliver undersøgt og forebygget fremadrettet. En gang om året skal AMO desuden udarbejde en samlet oversigt over ulykker, forgiftninger og sundhedsskader.
Hvor mange timer skal en AMR have?
Tid til AMR-arbejdet
Blandt samtlige AMR er der 66 procent, som bruger 1-2 timer om ugen, når de bliver spurgt om, hvor mange timer de reelt bruger på deres hverv som AMR pr. uge.
Hvor mange ansatte før AMR?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Hvornår skal man have en AMiR?
Alle arbejdspladser med mere end 9 ansatte skal have en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter (AMiR). De ansatte har både ret og pligt til at vælge en arbejdsmiljørepræsentant.
Hvem har ansvaret for arbejdsmiljøet i virksomheden?
Arbejdsgiveren. Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det gælder både i forhold til arbejdets udførelse, arbejdsstedets indretning, brugen af tekniske hjælpemidler og ved anvendelse af stoffer og materialer.
Hvor længe skal man være ansat for at stille op som AMR?
Det er fagforeningernes opgave at sørge for, at der ikke har fundet vilkårligheder sted i forbindelse med valget. Dvs. at vedkommende, der vælges, har været ansat i mindst seks måneder, og at alle har haft mulighed for at deltage i valget.
Kan man stoppe som AMR?
I loven står, at AMR ikke kan forlade hvervet. Det er en beskyttelse mod, at du kan væltes af hhv. ledelse eller Hvis du som AMR af en eller anden grund ikke længere ønsker at være AMR, så har medarbejderne ikke umiddelbart ret til at vælge en anden i valgperioden, men det skal besluttes i fællesskab med ledelsen.
Hvorfor være AMR?
AMR er med til at sørge for, at du og dine kolleger kan arbejde uden at blive syge af arbejdet eller komme til skade. Det betyder, at du skal gå til din AMR, hvis du oplever problemer med det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø.
Hvem kan stille op som arbejdsmiljørepræsentant?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges. Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af og blandt de ansatte på virksomheden.
Hvad består AMO af?
Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter fra en eller flere arbejdsmiljøgrupper samt en formand. Arbejdsgiveren kan i samarbejde med arbejdsledere og øvrige ansatte vælge at oprette flere arbejdsmiljøudvalg eller etablere AMO i mere end to niveauer.
Hvor længe kan man være AMR?
Ja, I kan forlænge valgperioden op til 4 år. En valgperiode er som udgangspunkt 2 år. Det kan ske ved en aftale indgået mellem arbejdsgiveren og de ansatte om den ønskede forlængelse, og forlængelsen kan alene gælde for fremtidige valg.
Kan en AMR væltes?
Det er meget vigtigt, at arbejdsmiljørepræsentanten gør sig dette klart som medlem af AMO, og endnu mere vigtigt, hvis arbejdsmiljørepræsentanten og tillidsrepræsentanten er én og samme person. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke "væltes" af kollegerne.
Hvordan bliver man AMR?
Når du bliver valgt til at være arbejdsmiljørepræsentant i din virksomhed, så skal du inden for de første 3 måneder på en 3 dages obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse. Udover den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse, så har du inden for det første år ret til to dages supplerende efteruddannelse.
Hvad er forskellen på AMR og AMiR?
AMR = arbejdsmiljørepræsentant. AMiR = arbejdsmiljørepræsentant, man bruger på mange hospitaler.
Hvad er lovkravet omkring AMR?
Lovkrav at alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en APV, som omfatter alle arbejdsmiljøforhold i virksomheden. Det er arbejdsgiverens ansvar, at virksomheden udarbejder en APV og at medarbejderne bliver inddraget. APV'en skal være skriftlig og være tilgængelig for både ledelsen og medarbejderne.
Hvad laver en AMR BUPL?
Arbejdsmiljørepræsentanten udgør sammen med lederen den lokale arbejdsmiljøgruppe. I skal sammen arbejde for at forebygge og udvikle arbejdsmiljøet. Derudover er der mange udfordringer, som også er en opgave for tillidsrepræsentanten, for eksempel i forhold til samarbejde om det psykisk arbejdsmiljø i institutionen.