En arbejdsmiljøorganisation består som minimum af en arbejdsmiljørepræsentant, der er valgt af medarbejderne, og en arbejdsleder, der er udpeget af ledelsen (arbejdsgiveren). Der skal være mindst lige så mange arbejdsmiljørepræsentanter som arbejdsledere i AMO.
Hvem skal sidde i AMO?
AMO'en skal bestå af en eller flere arbejdsledere, der er udpeget af arbejdsgiveren, og en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter, der er valgt af de ansatte. Som arbejdsgiver er du formand for AMO. Du kan vælge at udpege en repræsentant, der kan handle på dine vegne i arbejdsmiljøspørgsmål, som formand.
Hvem er med i en AMO?
Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter fra en eller flere arbejdsmiljøgrupper samt en formand. Arbejdsgiveren kan i samarbejde med arbejdsledere og øvrige ansatte vælge at oprette flere arbejdsmiljøudvalg eller etablere AMO i mere end to niveauer.
Hvem sidder i en arbejdsmiljøgruppe?
En arbejdsmiljøgruppe består som udgangspunkt af én valgt arbejdsmiljørepræsentant og en leder som er udpeget af institutlederen/ centerlederen/ vicedirektøren. Der kan være flere arbejdsmiljørepræsentanter i en AMG, hvis det lokalt vurderes at være praktisk.
Hvor mange ansatte skal der være for at der dannes en arbejdsmiljøgruppe?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant. Er I flere end 35 ansatte, skal der etableres arbejdsmiljøgrupper, hvori arbejdsmiljørepræsentanterne indgår.
Laban - Hvor skal vi sove i nat - (Danish TV) - ((STEREO))
Hvor mange medarbejdere pr AMR?
De formelle krav og regler
På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne.
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Hvad laver en AMO?
Arbejdsmiljøorganisationens opgaver er, at:
Planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed. Arbejdsmiljøudvalget skal forestå de nødvendige aktiviteter til beskyttelse af de ansatte og til forebyggelse af risici. Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
Hvad er forskellen på Amo og AMU?
Alle arbejdspladser med mere end 9 ansatte skal have en arbejdsmiljøorganisation (AMO). For arbejdspladser med mere end 34 ansatte består AMO både af et arbejdsmiljøudvalg (AMU) og et passende antal underliggende arbejdsmiljøgrupper.
Hvornår skal AMO inddrages?
Derfor skal disse virksomheder kun oprette en AMO, når ti eller flere ansatte er beskæftiget samtidigt i mindst 3 ud af 12 sammenhængende måneder. I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal der oprettes en AMO i to niveauer med arbejdsmiljøgrupper og arbejdsmiljøudvalg.
Kan en leder være AMR?
Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Hvem må stille op som AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af medarbejderne i det område, som arbejdsmiljøgruppen dækker. Alle medarbejdere, inklusive elever, vikarer m. fl., som arbejder minimum 10 timer om ugen, kan stemme. Arbejdsgiveren og arbejdslederen kan ikke stemme.
Hvem er i en arbejdsmiljøorganisation?
En arbejdsmiljøorganisation består som minimum af en arbejdsmiljørepræsentant, der er valgt af medarbejderne, og en arbejdsleder, der er udpeget af ledelsen (arbejdsgiveren). Der skal være mindst lige så mange arbejdsmiljørepræsentanter som arbejdsledere i AMO.
Hvad laver en AMR BUPL?
En arbejdsmiljørepræsentant (AMR) er med til at sikre dig og dine kollegers fysiske og psykiske arbejdsmiljø er i orden. For I skal ikke blive syge af at passe jeres arbejde. Har du spørgsmål til dit psykiske eller fysiske arbejdsmiljø, så tøv ikke med at kontakte din AMR.
Kan en AMR sige op?
Beskyttet. Du er beskyttet mod opsigelse og andre forringelser af dine forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten indenfor den overenskomst, du er ansat efter, eller en sammenlignelig overenskomst.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljø/ sikkerhedsrepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og forringede forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten. Uoverensstemmelser om valg, valgbarhed og beskyttelse afgøres ved fagretslig behandling.
Hvilke opgaver har arbejdsmiljøorganisationen AMO på en arbejdsplads?
Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) skal løbende arbejde med virksomhedens arbejdsmiljø og har både daglige og strategiske opgaver. Det betyder i praksis, at AMO både skal medvirke til at afdække og løse eksisterende arbejdsmiljøproblemer og arbejde med at forebygge, at nye problemer opstår.
Hvem skal have en arbejdsmiljøuddannelse?
I arbejdsmiljøloven er det fastlagt at arbejdsledere, virksomhedsledere m. fl. og de af medarbejderne valgte arbejdsmiljørepræsentanter/ sikkerhedsrepræsentanter skal gennemgå arbejdsmiljøuddannelsen. Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse indledes med 4 timers tilstedeværelsesundervisning for det samlede hold.
Hvad laver en arbejdsmiljøkonsulent?
En arbejdsmiljøkonsulent er et vigtigt element i et arbejdsplads miljø. Deres job er at hjælpe ledelsen og medarbejderne med at opretholde et sikkert og produktivt arbejdsmiljø.
Hvornår kan man blive AMR?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Hvad indebærer det at være AMiR?
Hvad er en arbejdsmiljørepræsentant? En arbejdsmiljørepræsentant (AMiR) er valgt blandt alle kolleger på arbejdspladsen og har til opgave at medvirke i løsningen af arbejdsmiljøspørgsmål i samarbejde med ledelsen.
Hvad er forskellen på et arbejdsmiljøudvalg og en arbejdsmiljøgruppe?
En arbejdsmiljøgruppe består af en udpeget arbejdsleder og en valgt arbejdsmiljørepræsentant. Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter fra en eller flere arbejdsmiljøgrupper og herudover af arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand.
Hvad skal en AMR lave?
Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.
Hvad kræver det at blive AMR?
Når du bliver valgt til at være arbejdsmiljørepræsentant i din virksomhed, så skal du inden for de første 3 måneder på en 3 dages obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse. Udover den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse, så har du inden for det første år ret til to dages supplerende efteruddannelse.
Hvad er en AMRS rolle?
Din rolle som AMR
Som arbejdsmiljørepræsentant er du en nøgleperson på din arbejdsplads. Du varetager medarbejdernes interesser i alt, hvad der har med arbejdsmiljøet at gøre. Du er medlem af skolens arbejdsmiljøgruppe, der som minimum består af din skoleleder og dig.