Som tillidsrepræsentant har du forskellige roller i forskellige situationer. Du skal både kunne være talerør og formidler, lønforhandler, bisidder, omsorgsperson, støtte for kolleger ved advarsler og afskedigelser og forhandler ved besparelser og nedskæringer.
Hvad er en TR's opgave?
TR's grundlæggende rolle er at varetage fællesskabets interesser på arbejdspladsen gennem at få den bedst muligt indflydelse på alle de forhold, der har betydning herfor. TRs rolle og funktion er kort sagt at komme til at deltage alle de steder, hvor medindflydelse er mulig.
Hvad vil det sige at være TR?
Tillidsrepræsentanten (TR) er en medarbejder, der er blevet valgt af de andre medarbejdere på arbejdspladsen, til at repræsentere dem over for ledelsen. De kan også være sparringspartnere, når der skal ændres på forhold på arbejdspladsen.
Hvad kan man forvente af en tillidsrepræsentant?
En tillidsrepræsentant er guld værd
Med en tillidsrepræsentant: kan du blive hørt i forhold til vilkårene på arbejdspladsen. får du medindflydelse og medbestemmelse på arbejds- og personaleforhold. kan du få hjælp, hvis du bliver syg eller får problemer på jobbet.
Hvad laver en TR i SL?
Din TR kan hjælpe og rådgive dig i mange forskellige situationer, og være en faglig og fortrolig støtte i dit arbejdsliv. Udover at yde støtte og rådgivning om faglighed og arbejdsforhold er din TR også med til at forhandle løn, vilkår og aftaler om fx længden på en vagt.
Hvad laver en tillidsrepræsentant?
Hvornår skal der være en tillidsrepræsentant?
For at blive tillidsrepræsentant, skal du være medlem af en fagforening. Hvis du er ansat i staten, skal du have været ansat i mindst ni måneder for at blive valgt som tillidsrepræsentant. Hvis du er ansat i en kommune eller en region, skal du have været ansat i mindst seks måneder for at blive valgt.
Hvem kan stille op til tr?
brev eller fuldmagt. Hvem kan stille op som tillidsrepræsentant? Det kan alle ansatte, der er organiseret i FOA. Uorganiserede kan ikke vælges.
Hvad får man i løn som TR?
Som tillidsrepræsentant får du din sædvanlige løn. Om du bruger arbejdstiden på de normale arbejdsopgaver eller på arbejdet som tillidsrepræsentant, påvirker ikke din løn.
Kan man fyre en TR suppleant?
Den særlige regel om afsked på grund af arbejdsmangel gælder kun for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter. Hvad angår suppleanter for tillidsrepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og suppleanter for disse, som ikke samtidig er tillidsrepræsentanter, kan afskedigelse ske med det overenskomstmæssige varsel.
Hvad indebære det at være tillidsrepræsentant?
Tillidsrepræsentanten er talsmand/kvinde for kollegerne, den, der står vagt om overenskomsten, og repræsenterer HK på arbejdspladsen. Da de første tillidsrepræsentanter blev valgt i starten af 1900-tallet, var deres primære opgave at sikre, at overenskomsten blev overholdt, og varetage kollegernes krav og interesser.
Hvad laver en tillidsrepræsentant BUPL?
Det er blandt andet tillidsrepræsentantens opgave såvel over for BUPL - forbundet for pædagoger og klubfolk som over for institutionen at gøre sit bedste for at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold. Den samme pligt påhviler ledelsen af institutionen.
Kan man fyre en tillidsmand?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Hvad koster det at fyre en tillidsmand?
Men det er ikke altid, at ledelser overholder reglerne, og derfor alligevel fyrer en tillidsrepræsentant uretmæssigt. Kan dette bevises af fagforeningen, så skal ledelsen betale en betydelig erstatning til tillidsrepræsentanten. Ofte mellem 6 og 9 måneders løn.
Hvorfor skal jeg være TR?
Der er mange gode grunde til at blive tillidsrepræsentant – du får mulighed for at gøre en forskel for dine kolleger og dig selv, du styrker din faglige viden, du styrker FOA på arbejdspladsen og du sætter skub på dine karrieremuligheder. Som TR har du valgt at arbejde for dine kollegers arbejdsvilkår.
Hvilke rettigheder har en TR suppleant?
Der er aftalt, at TR-suppleanter, som indtræder i TR-funktion under TR's fravær har ret til honorering i samme omfang og på samme vis som den TR pågældende erstatter. Der skal være tale om mindst 15 kalenderdage i sammenhæng , ved ferie dog mindst 22 dage.
Hvis man ikke har en tillidsrepræsentant?
Hvis der ikke er en tillidsrepræsentant på din arbejdsplads
Endeligt kan det også være, at der ikke er nogen af de ansatte, der har lyst til at påtage sig rollen og ansvaret. Ønsker du mere information om tillidsrepræsentanter inden for din faggruppe, kan du kontakte din fagforening eller din arbejdsgiver.
Hvor lang tids opsigelse har en tr?
Tillidsvalgtbeskyttelsen for tillidsvalgte på offentlig overenskomst. Som tillidsvalgt har du krav på et opsigelsesvarsel på op til 3 måneder? udover dit normale opsigelsesvarsel. Det vil sige at man som tillidsrepræsentant har mellem 6 og 9 måneders opsigelsesfrist, alt efter hvor lang tid man har været ansat.
Hvad laver en tillidsrepræsentant suppleant?
TR-suppleanten (ergoterapeut)
Har en aktiv rolle i forholdet mellem kolleger og ledelse samt mellem kolleger og forening. Rådgive kolleger og være bisidder. Forhandle løn m.v. sammen med suppleanten – forberedelse og aftaleret i forhold til fysioterapeuterne.
Hvad får en tillidsmand i løn 3F?
Grundvederlaget for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter vil fremover være på 7.500 kroner om året. Og 15.000 kroner for fællestillidsrepræsentanter.
Hvem repræsenterer en tillidsrepræsentant?
Det kan mellem de lokale afdelinger (sektioner og klubber) og ledelsen aftales, at der for medarbejdergrupperne vælges en fællestillidsrepræsentant, dvs. en tillidsrepræsentant, der repræsenterer en medarbejdergruppe med flere tillidsrepræsentanter.
Hvad laver en tillidsrepræsentant 3F?
Til dig som er tillidsrepræsentant. Som medlem af 3F får du råd og vejledning, når du er blevet valgt som tillidsrepræsentant. Det er et stort ansvar, og du får en vigtig rolle over for dine kolleger, arbejdsplads og 3F. En vigtig opgave for dig som tillidsrepræsentant er at engagere og involvere dine kolleger.
Hvor længe skal man være ansat for at stille op som TR?
Kandidater til hvervet som TR og TRS skal have været ansat i mindst et halvt år, før de kan blive valgt. Alle med stemmeret skal indkaldes (medlemmer og ikke-medlemmer inden for området, der dækkes af TR-repræsentationen)
Hvor ofte skal der vælges TR?
Hvor ofte skal der foretages et valg? Hvis I allerede har en tillidsrepræsentant, er det PMF Fyns holdning, at der bør foretages valg hvert andet år. Det skal der for at sikre, at tillidsrepræsentanten stadig har medlemmernes tillid.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
Som udgangspunkt varetager tillidsrepræsentanten opgaver, der omhandler lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten varetager opgaver i forbindelse med arbejdsskader, arbejdspladsvurdering og psykisk og fysisk arbejdsmiljø.