- Du er beskyttet mod afskedigelse. ...
- Du har ret til uddannelse. ...
- Tid til arbejdsmiljøarbejdet. ...
- Adgang til information. ...
- Deltagelse i arbejdsmiljøarbejdet. ...
- Ansattes kontakt med dig som AMR.
Hvad får man for at være arbejdsmiljørepræsentant?
Derfor skal arbejdsmiljørepræsentanten også have fuld økonomisk kompensation eksempelvis for tab af akkord, deltagelse i møder og kurser mm. Rigtig mange af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Hvad kan man bruge en arbejdsmiljørepræsentant til?
Din AMR kan fortælle dig om, hvilke kriterier der skal være opfyldt, for at APV'en er i orden og hvad du skal være særligt opmærksom på. Din AMR er uddannet i, at vurdere sikkerheden på din arbejdsplads og ligeså i at forebygge arbejdsulykker, i samarbejde med ledelsen.
Hvilke opgaver har en AMR?
Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.
Hvad laver en arbejdsmiljørepræsentant?
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Er AMR beskyttet?
Du er beskyttet mod opsigelse og andre forringelser af dine forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten indenfor den overenskomst, du er ansat efter, eller en sammenlignelig overenskomst.
Er det lovpligtigt at have en arbejdsmiljørepræsentant?
Ja, når 5 eller flere ansatte arbejder for samme virksomhed på byggepladsen, og arbejdet foregår i en periode på mere end 14 dage, så skal der være en arbejdsmiljørepræsentant på byggepladsen.
Hvilke pligter og ansvar er der for arbejdsmiljørepræsentanten?
Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er at repræsentere de ansatte i samarbejdet om sikkerhed og sundhed. Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle de ansatte i det område, han eller hun dækker.
Kan man vælte en arbejdsmiljørepræsentant?
Det er meget vigtigt, at arbejdsmiljørepræsentanten gør sig dette klart som medlem af AMO, og endnu mere vigtigt, hvis arbejdsmiljørepræsentanten og tillidsrepræsentanten er én og samme person. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke "væltes" af kollegerne.
Hvilke opsigelsesregler gælder for en arbejdsmiljørepræsentant afskedigelse?
Den nye bestemmelse betyder, at en arbejdsmiljørepræsentant vil få et forlænget opsigelsesvarsel på 6 uger, hvis vedkomende ikke er beskyttet mod opsigelse og anden forringelse af forholdene på samme måde som tillidsrepræsentanter efter bestemmelsen i § 10, stk. 2, fordi arbejdet ikke er dækket af en overenskomst.
Kan man fratræde som AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet i valgperioden. Sker det alligevel, har de ansatte ikke ret til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant.
Er man fredet som AMR?
Du er beskyttet mod afskedigelse
Som AMR er du eksempelvis omfattet af den samme beskyttelse som en tillidsrepræsentant. Grunden til du har denne særlige beskyttelse er at du er medarbejdernes repræsentant og derfor skal kunne formidle deres budskaber og holdninger uden risiko for at blive fyret.
Er man beskyttet som arbejdsmiljørepræsentant?
En arbejdsmiljørepræsentant er beskyttet mod opsigelse og anden forringelse af sine vilkår på samme måde som en tillidsrepræsentant inden for samme eller tilsvarende faglige område.
Hvor mange timer skal en AMR have?
Tid til AMR-arbejdet
Blandt samtlige AMR er der 66 procent, som bruger 1-2 timer om ugen, når de bliver spurgt om, hvor mange timer de reelt bruger på deres hverv som AMR pr. uge.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
Som udgangspunkt varetager tillidsrepræsentanten opgaver, der omhandler lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten varetager opgaver i forbindelse med arbejdsskader, arbejdspladsvurdering og psykisk og fysisk arbejdsmiljø.
Kan man afsætte en arbejdsmiljørepræsentant?
Hverken medarbejderne eller ledelsen kan afsætte en arbejdsmiljørepræsentant i løbet af valgperioden. Arbejdsmiljørepræsentanten kan heller ikke selv fratræde positionen, før valgperioden er slut.
Hvem kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant?
Alle ansatte har valgret, også lærlinge, deltidsansatte, løstansatte, afløsere, vikarer og praktikanter. Ansatte på kontor- og administrationsområdet samt butiksansatte, der er beskæftiget mindre end ti timer om ugen, har dog ikke valgret. Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere må ikke deltage i valget.
Hvem har ansvaret for et godt arbejdsmiljø?
Hvis du ser juridisk på det, er det virksomheden/arbejdsgiveren, der har ansvaret for arbejdsmiljøet. Det er nemlig virksomheden, som skaber rammerne for arbejdsmiljøet, men også for, hvordan man kan arbejde med og forbedre det, så det bliver muligt at skabe en god arbejdsplads for alle medarbejdere.
Hvor lang tid er man arbejdsmiljørepræsentant?
En valgperiode er som udgangspunkt 2 år. Det kan ske ved en aftale indgået mellem arbejdsgiveren og de ansatte om den ønskede forlængelse, og forlængelsen kan alene gælde for fremtidige valg.
Hvilke 3 faktorer bestemmer dit fysiske arbejdsmiljø?
- Indeklima.
- Støj og belysning.
- Indretning af kontor.
- Korrekt udstyr og maskineri.
Hvem har ansvaret for arbejdsmiljøet i virksomheden?
Det er arbejdsgiveren, der har det overordnede ansvar for, at arbejdsmiljøet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Arbejdsgiveren skal desuden sørge for, at der føres effektivt tilsyn med, at arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Kan en arbejdsmiljørepræsentant sige op?
En arbejdsmiljørepræsentant har en særlig beskyttelse mod afskedigelse. Kun i særlige tilfælde kan arbejdsmiljørepræsentanten blive sagt op.
Er arbejdsmiljøleder beskyttet?
De leder og fører tilsyn med arbejdet på vegne af arbejdsgiver og er samtidig selv ansatte. Arbejdsledere er dermed en del af en virksomheds ledelse og er samtidig beskyttet af reglerne i arbejdsmiljølovgivningen i deres egenskab af ansatte.
Kan Amr sige op?
Hvis du er AMR
Hvis du er arbejdsmiljørepræsentant, er der særlige regler. De gælder dog kun, hvis din arbejdsgiver siger dig op – altså ikke hvis du selv siger op. Bliver du opsagt som AMR, skal din arbejdsgiver give dig dit almindelige opsigelsesvarsel + 2 måneder ekstra.