- Hvordan er jeres team opbygget og hvordan ser en typisk arbejdsuge ud for jer?
- Hvilke on-boarding og uddannelse tilbyder I jeres fremtidige medarbejdere?
- Hvilke egenskaber mangler der i jeres team, som I håber at en ny (...) kan bidrage med?
Hvad kan man forvente til 2 samtale?
Til anden samtale skal du ofte tale med den chef, du kommer til at arbejde sammen med og en eller to medarbejdere. Her har I mulighed for at lære hinanden bedre at kende, og du kan spørge mere ind til jobbet og stillingen. Det er også til anden samtale, at I kan tale mere konkret om løn og ansættelsesvilkår.
Hvad sker der efter 2 samtale?
Til anden samtalen kan du opleve at få en case eller en opgave, som udspringer af jobbet, du søger. Her har du mulighed for at vise, hvad du kan i praksis. Mange steder er det også kutyme at foretage færdigheds- eller personlighedstests, for at se, hvordan du ligger fagligt, og hvordan du er som person.
Hvilke spørgsmål stiller man til jobsamtale som ansøger?
- Hvilke spændende udfordringer vil jeg komme til at møde i jobbet? ...
- Består jobbet primært af selvstændigt arbejde eller arbejde i teams? ...
- Hvordan er teamet sat sammen? ...
- Hvilke udviklingsmuligheder findes der i stillingen? ...
- Hvad bliver mit vigtigste mål? ...
- Hvordan ser fremtiden ud?
Hvilke spørgsmål stiller man til en samtale?
- Vil du starte med at fortælle lidt om dig selv? ...
- Hvorfor har du søgt jobbet hos os? ...
- Hvad er dine stærke sider? ...
- Hvad er dine svage sider? ...
- Hvad havde du af ansvar og opgaver i dit sidste/nuværende job? ...
- Hvordan arbejder du under pres? ...
- Hvordan prioriterer og planlægger du dine opgaver?
Jobsamtale - Sådan stiller du gode spørgsmål til din kommende arbejdsgiver
Hvad er gode spørgsmål til en jobsamtale?
- Hvordan ser en arbejdsdag typisk ud?
- Hvilke arbejdsopgaver kan jeg blive stillet over for?
- Hvad forventer du af mig som medarbejder?
- Hvad vil være den største udfordring i jobbet?
- Hvilke udviklingsmuligheder vil der være på sigt?
- Hvordan vil du beskrive kulturen i teamet?
Hvor mange går videre til 2 samtale?
Hvor mange bliver indkaldt til anden samtale? Ofte bliver 2-3 personer indkaldt til en anden samtale. De 2-3 personer som virksomheden har indkaldt til samtale igen, har de alle vurderet som egnet til jobbet, og nu handler det blot om, at de skal vurdere, hvem der vil passe bedst til jobbet.
Hvad er mine svage sider jobsamtale?
- Find en svaghed, der ikke er kritisk for stillingen, du søger.
- Erkend, hvor du mangler erfaring, men vend det til noget positivt.
- Fortæl, hvad du glæder dig til at lære.
- Nævn, hvordan du konkret vil løse det, der udfordrer dig.
Hvad skal man sige om sig selv til en jobsamtale?
- Fokusér på emnerne uddannelse, karriere og seneste eller mest relevante erfaring i forhold til det pågældende job.
- Lad din fortælling bygge på din ansøgning og CV, uden du refererer dit CV slavisk.
- Fortæl kort om din vej på arbejdsmarkedet.
Hvordan får man en god jobsamtale?
De gode spørgsmål til jobsamtalen
Forbered nogle spørgsmål til virksomheden. Tænk på, hvad der er vigtigt for dig at vide for at finde ud af, om du matcher stillingen. Og lad dine spørgsmål afspejle din faglighed og din motivation.
Hvornår får man svar efter 2 jobsamtale?
+Hvor lang tid går der før man får svar på jobsamtale? Svartiden efter en jobsamtale kan variere betydeligt afhængig af virksomheden og den specifikke rolle. Det kan tage alt fra et par dage til flere uger. Arbejdsgivere giver ofte kandidaterne en forventet tidsramme for feedback under eller efter samtalen.
Hvorfor skal vi vælge dig?
Spørgsmålet om, hvorfor virksomheden skal ansætte dig, giver dig mulighed for at forklare, hvordan du kan blive løsningen på deres problemer. Identificér, hvilke af dine kompetencer virksomheden vil få gavn af, men som de måske ikke har prøvet før, så du fremstår unik og innovativ.
Hvorfor vil du gerne arbejde hos os svar?
“Hvorfor vil du arbejde her hos os?” Her skal du gerne demonstrere, at du kan løse de opgaver, der er stillet i jobopslaget. Nævn gerne at du er meget interesseret i (og motiveret for) at arbejde med at løse netop de opgaver.
Er det godt at være den første eller sidste til en jobsamtale?
–Er det bedst at komme til jobsamtale først eller sidst? Det er bedst at være den første kandidat til jobsamtale i en rekrutteringsproces. Det tilskrives, at du er den første til at skabe et indtryk, hvorfor den næste i rækken som minimum skal overgå dig for at komme i betragtning.
Hvad er min motivation for at søge jobbet?
Hvorfor vil du arbejde for os? Undgå svar som: “Fordi jeg synes (kommunikations-) branchen er spændende”. Svar i stedet, så du viser, at du kan udfylde virksomhedens behov. Nævn gerne to eller tre attraktive faktorer ved jobbet og hold inde med de ting, som du ser som uoverkommelige udfordringer.
Hvad er din motivation for at søge jobbet?
De ansatte, der aktivt søger job hævder, at årsagen til et jobskifte primært er: Et mere udfordrende job: 32% Et job, der stemmer mere overens med kompetencer: 27% Muligheder for forfremmelse: 27%
Hvad er mine styrker eksempler?
- Kreativitet. Du tænker tit 'Hmm, gad vide, om det kan gøres på en ny eller smartere måde? ...
- Nysgerrighed. Du elsker at stille spørgsmål og fordybe dig. ...
- Dømmekraft. Du er god til at se ting fra flere vinkler. ...
- Videbegær. Du elsker at lære nye ting. ...
- Visdom. ...
- Mod. ...
- Vedholdenhed. ...
- Ærlighed.
Hvor lang tid tager en jobsamtale?
En personlig jobsamtale varer typisk fra 45 minutter til en time. Selvom det kan virke som en lang periode for dig som interviewperson, er det ikke så meget tid for en ansættelseschef til fuldt ud at vurdere, om du er den rette person til jobbet. Ud over at de vurderer dine svar, bedømmer de følgende.
Hvad er mine gode sider?
- “Jeg har sans for detaljer og udsmykning” En af mine stærke sider er, at jeg har sans for detaljer og udsmykning. ...
- “Jeg er god til at håndtere forandringer” En af mine styrker er, at jeg er god til at håndtere forandringer. ...
- “Jeg er god til at have overblikket”
Hvad er din største svaghed jobsamtale?
Hvad kan mine svage sider være? Læg vægt på de arbejdsmæssige steder, hvor du gerne vil udvikle dig og blive bedre, eller fremhæv den positive effekt dine svagheder også kan have. Er du fx detaljeorienteret, kan du nævne at du sjældent laver sjuskefejl, men at du arbejder på at have øje for det store billede.
Hvor ser du dig selv om 5 år svar?
“Om fem år vil jeg gerne være i en stilling, hvor jeg ved mere om mine længerevarende karriereønsker som designer. Jeg vil have erfaring med at arbejde for et designbureau og vide mere om branchen generelt. Jeg vil have vokset mine tekniske færdigheder og lært, hvordan man tager feedback fra kunder og integrerer den.
Hvad er en god svaghed?
Eksempel: Min største svaghed er, at jeg sommetider har svært ved at give slip på arbejdsopgaver. Jeg er min egen værste kritiker og kan altid finde noget ved et projekt, som bør ændres eller som kan forbedres.
Hvad er den svære samtale?
En svær samtale vil ofte være en kritisk samtale i forbindelse med en medarbejders ansættelse. Og den er både kritisk, fordi den er nødvendig, og fordi den tit har et kritiserende element. Vi kan derfor også kalde den svære samtale for en kritisk samtale.
Hvornår er en jobsamtale gået godt?
Hvis din interaktion forløb mere som en naturlig diskussion og mindre som et forhør, er det positivt. Høflig småsnak og noget venligt frem og tilbage indikerer, at den ansættende leder ikke kun var interesseret i dig, men også følte en vis grad af komfort.
Hvad skriver man efter en jobsamtale?
Jeg værdsætter den tid, du/I tog dig/jer til at tale med mig og vil gerne gentage min interesse for stillingen. Jeg er overbevist om, at mine kvalifikationer og erfaringer matcher godt med jobbet, og jeg ser frem til muligheden for at bidrage til [virksomhedens navn]. Tak igen for din/jeres tid og opmærksomhed.