Hvis du klager over sagsbehandlingen, skal du klage til ledelsen i den afdeling, der behandler din sag. Hvis du er utilfreds med en kommunal medarbejders opførsel, kan du rette henvendelse herom til borgmesteren. Mange kommuner har oprettet en borgerrådgiverfunktion.
Kan man klage over sin sagsbehandler?
Er du utilfreds med sagsbehandlingen eller en afgørelse, der er truffet af en offentlig myndighed i en sag, som du er part i, har du som udgangspunkt mulighed for at klage. I mange tilfælde kan du klage til den myndighed, som har truffet afgørelsen, eller til den overordnede myndighed på området.
Hvad koster det at klage til ombudsmanden?
Vær opmærksom på, at du ikke har krav på at få din klage behandlet. Ombudsmanden bestemmer selv, hvilke klager han vil undersøge nærmere. Det er gratis at klage til ombudsmanden.
Hvad kan man klage til ombudsmanden over?
Det kan man klage over
Det er ikke alt, man kan klage over til ombudsmanden. Din klage skal omhandle en forvaltningsmyndighed, fx kommunen eller staten. Du kan klage hvis du mener, at en af disse myndigheder har tilsidesat lovgivningen eller har begået andre forsømmelser i behandlingen af en sag.
Hvad koster det at klage til Klagenævnet?
Klagegebyr. Gebyret for privatpersoner er 900 kr. Gebyret for virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder er 1.800 kr.
How to Complain at Work Properly
Hvad skal man skrive i en klage?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvor lang tid tager en klage?
Hvis myndigheden fastholder afgørelsen, skal myndigheden sende din klage videre til klageinstansen. Klageinstansen vil herefter som udgangspunkt skulle afgøre din klagesag inden 20 arbejdsdage.
Hvornår kan man gå til ombudsmanden?
Enhver kan klage til ombudsmanden Det gælder, uanset om du er myndig, om du er dansk statsborger, eller om du bor i Danmark. Brug klageskemaet Hvis du vil klage, opfordrer vi dig til at bruge vores klageskema. Klagefrist Du kan klage til ombudsmanden, indtil et år efter den afgørelse eller begivenhed du vil klage over.
Hvilke sager tager ombudsmanden?
Ombudsmanden behandler f. eks. klager over folkeskoler, Ankestyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, politiet, Udlændingenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet. På børneområdet behandler ombudsmanden også klager over en række private institutioner mv., som tager sig af opgaver i forhold til børn, f.
Hvad koster en klagesag?
Prisen for at indbringe en klage til Forbrugerklagenævnet er 400 kroner. De 400 kroner får du igen, hvis du får medhold i din klage. Kan Forbrugerklagenævnet ikke behandle din klage, får du også pengene tilbage.
Kan man skrive til ombudsmanden?
Du kan også sende din klage i et brev eller en mail. Det anbefales at bruge den digitale postkasse (Digital Post) til at sende mails til ombudsmanden.
Hvor skal man klage?
Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
Kan man ringe til ombudsmanden?
Accept af cookies fra www.ombudsmanden.dk
Hvis du er i tvivl, om du har udnyttet dine klagemuligheder, kan du bede den myndighed, du ønsker at klage over, om en klagevejledning. Du kan også ringe til os på telefonnummer 33 13 25 12 (mandag-torsdag kl. 9-16 og fredag kl. 9-15).
Hvad må en sagsbehandler ikke?
a., at sagsbehandlere har pligt til at inddrage alle saglige hensyn i sagen, og at de ikke må inddrage oplysninger, som ikke har relevans for sagsforløbet. F. eks. må sagsbehandleren IKKE inddrage sine personlige holdninger eller tage usaglige hensyn, når forvaltningen udøver skøn ved behandlingen af en sag.
Kan man søge om ny sagsbehandler?
Du har IKKE krav på en ny sagsbehandler, men man. kan sagtens anmode om det. Du bør således - i forbindelse med en anmodning om at. få en ny sagsbehandler - påpege, hvorfor du ikke kan.
Kan man skifte sagsbehandler i kommunen?
Kommunen har pligt til at se din sag/situation som en helhed. Kan jeg skifte rådgiver? Hvis du i løbet af behandling af din sag ønsker at skifte rådgiver, skal du kontakte forvaltningen. Du har ikke nogen lovbestemt ret til at få en ny rådgiver.
Hvad kan ombudsmanden hjælpe med?
Ombudsmandens kerneopgave består i at behandle klager over offentlige myndigheder og foretage en juridisk vurdering af, om myndighederne har begået fejl. Ombudsmanden vurderer selv, om der er grundlag for at undersøge en sag nærmere. Ombudsmanden er derfor ikke en klageinstans i traditionel forstand.
Hvis man vil klage over kommunen?
Klage over din kommune
Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
Hvem klager man til over kommunen?
Klage over din kommune
Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
Hvor lang tid har kommunen til at svare på en klage?
Kommunen eller myndigheden skal indenfor fire uger genvurdere afgørelsen. Hvis kommunen fastholder afgørelsen helt eller delvist, sender kommunen din klage videre til Ankestyrelsen. Når Ankestyrelsen har modtaget din klage, sender de dig en skriftlig bekræftelse på, at de har modtaget klagen.
Hvad er god sagsbehandling?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndigheder bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder generelt, at myndighederne bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Hvordan skriver man en god klage?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Kan man klage over et afslag på indsigt?
Afgørelser om aktindsigt kan påklages særskilt og direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, anmodningen om aktindsigt vedrører. Stk. 2. Klagen fremsendes til den myndighed m.v., hvis afgørelse der klages over.
Hvor kan man klage over?
- Ankenævnet for bus, tog og metro.
- Arbejdsmiljøklagenævnet.
- Byggeklageenheden.
- Energiklagenævnet.
- Helbredsnævnet.
- Miljø- og Fødevareklagenævnet.
- Styrelsen for Patientklager.