Styrelsen for Patientklager er samlet indgang for dig, der ønsker at klage over den faglige behandling i det danske sundhedsvæsen. Hvis du ikke fået behandling til tiden, den rette behandling, du har krav på eller på anden vis er utilfreds, skal du klage til Styrelsen for Patientklager.
Hvor klager man over fejlbehandling?
Du kan sende en klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med en sundhedsfaglige behandling, du har modtaget. Sundhedsfaglig behandling omfatter: Undersøgelse, diagnose og sygdomsbehandling.
Hvor kan man klage over sit lægehus?
Har du faglige spørgsmål og ikke kan finde svar her på borger.dk, kan du kontakte Styrelsen for Patientklager på tlf. 72 33 05 00 eller sende Digital Post til styrelsen.
Hvordan klager man over en behandling?
Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du har oplevet fejl i den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget f. eks. på et sygehus eller hos din praktiserende læge eller tandlæge. Styrelsen afgør, om der er grundlag for at give kritik.
Hvor klager man?
Klage over din kommune
Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
How to make a complaint about an NHS healthcare service
Hvad koster det at klage til Klagenævnet?
Klagegebyr. Gebyret for privatpersoner er 900 kr. Gebyret for virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder er 1.800 kr.
Hvad koster det at klage?
Det koster 400 kr. (2023) at klage, og du får pengene tilbage, hvis du får medhold i klagen, eller hvis klagen bliver afvist.
Hvornår kan man klage til Patientklagenævnet?
Hvis du ikke fået behandling til tiden, den rette behandling, du har krav på eller på anden vis er utilfreds, skal du klage til Styrelsen for Patientklager. Hvis du ønsker erstatning, skal du søge om det hos Patienterstatningen, der er en anden myndighed.
Hvordan kan jeg skrive en klage?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvad kan man klage til Ombudsmanden over?
Det kan man klage over
Det er ikke alt, man kan klage over til ombudsmanden. Din klage skal omhandle en forvaltningsmyndighed, fx kommunen eller staten. Du kan klage hvis du mener, at en af disse myndigheder har tilsidesat lovgivningen eller har begået andre forsømmelser i behandlingen af en sag.
Hvad må en læge ikke?
En sundhedsperson må således ikke videregive oplysninger om en patients helbred og andre fortrolige oplysninger uden patientens samtykke. Tavshedspligten omfatter for eksempel oplysninger om diagnoser, undersøgelser, indlæggelser, behandling, psykiske eller sociale problemer. Alle oplysninger er fortrolige.
Kan man klage over en praktiserende læge?
Du kan klage over praktiserende sundhedspersoner, fx alment praktiserende læger, speciallæger, fysioterapeuter samt det øvrige personale i klinikken.
Hvad er en serviceklage?
Hvad er en serviceklage? Patienter (eller pårørende) kan klage over serviceniveauet enten i praksis eller på et sygehus. Det kan for eksempel være klager over din eller andre sundhedspersonalers optræden, arbejdets tilrettelæggelse, lokaleforhold, rengøringsstandarden, forplejningen eller lignende.
Kan man få erstatning for fejlbehandling?
Alle kan søge erstatning hos Patienterstatningen, hvis de får en skade, når de bliver behandlet eller køber medicin i Danmark. Skader efter behandling eller brug af medicin kan for eksempel ske: på sygehuset. hos din egen læge.
Hvor lang tid tager en sag i Patientklagenævnet?
Ansøgninger kan have forskellige forløb. Nogle kan vi behandle hurtigt, mens andre tager længere tid. I gennemsnit tager det lige nu 9 måneder fra du søger erstatning, til du får en afgørelse.
Hvilke skader kan man få erstatning for?
- Forsinket behandling.
- Manglende behandling.
- Forkert behandling.
- Forkert diagnose.
- Komplikationer efter en operation.
- Bivirkninger efter medicin.
- Defekte apparater, implantater eller udstyr.
- Forsøg, blod- eller organdonation.
Hvor lang tid har kommunen til at svare på en klage?
Kommunen eller myndigheden skal indenfor fire uger genvurdere afgørelsen. Hvis kommunen fastholder afgørelsen helt eller delvist, sender kommunen din klage videre til Ankestyrelsen. Når Ankestyrelsen har modtaget din klage, sender de dig en skriftlig bekræftelse på, at de har modtaget klagen.
Kan man klage over sin advokat?
Advokatnævnet behandler to former for klager: Adfærdsklager og salærklager. Advokatnævnet kan godkende eller nedsætte salæret. I adfærdssager vurderer nævnet, om advokaten har handlet i strid med god advokatskik. Hvis nævnet mener, at en advokat har tilsidesat god advokatskik, kan nævnet give advokaten en sanktion.
Hvad skal der stå i en klage?
- dit navn.
- din adresse, telefonnummer og mail.
- dit cpr-nr.
- navnet på den myndighed, du klager over.
- gerne sagsnummeret på den sag, du klager over.
Hvad gør man hvis man er utilfreds med sin læge?
Vil du klage over en læge? Hvis du vil klage over en praktiserende læges/praktiserende speciallæges adfærd/opførsel, service eller tilgængelighed, skal du henvende dig til dit regionale patientkontor, som kan oplyse dig, hvor du skal sende din serviceklage hen.
Hvad er mine rettigheder som patient?
Sundhedsloven beskytter din retssikkerhed, når du bliver behandlet, undersøgt eller plejet i det danske sundhedsvæsen. Dine rettigheder som patient dækker blandt andet informeret samtykke, tavshedspligt, aktindsigt i din journal og retten til at fravælge behandling.
Kan man nægte at modtage behandling?
Alle over 15 år med en normal dømmekraft har ret til at bestemme, om de vil have den undersøgelse eller behandling, de bliver tilbudt eller ej. Patienten skal høres og alt i alt give sit "informerede samtykke" til lægernes behandling. Denne regel kan fraviges i akutte, livsfarlige situationer.
Hvem kan klage?
- Modtageren af afgørelsen, typisk en virksomhed.
- Ansatte, som berøres konkret af afgørelsen.
- Ansatte og andre, der har en væsentlig, individuel interesse og som berøres konkret af afgørelsen.
- Repræsentanter for modtageren og de ansatte efter disses valg.
Hvordan kontakter man ombudsmanden?
- E-mail: [email protected].
- Telefon: 33 13 25 12.
- Digital Post: Folketingets Ombudsmand.
Hvad koster det at klage til ombudsmanden?
Vær opmærksom på, at du ikke har krav på at få din klage behandlet. Ombudsmanden bestemmer selv, hvilke klager han vil undersøge nærmere. Det er gratis at klage til ombudsmanden.