Hvor klager man over sundhedsvæsenet?

Styrelsen for Patientklager er samlet indgang for dig, der ønsker at klage over den faglige behandling i det danske sundhedsvæsen. Hvis du ikke fået behandling til tiden, den rette behandling, du har krav på eller på anden vis er utilfreds, skal du klage til Styrelsen for Patientklager.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskepatienter.dk

Hvor klager man over fejlbehandling?

Du kan sende en klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med en sundhedsfaglige behandling, du har modtaget. Sundhedsfaglig behandling omfatter: Undersøgelse, diagnose og sygdomsbehandling.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stpk.dk

Hvor kan man klage over sit lægehus?

Har du faglige spørgsmål og ikke kan finde svar her på borger.dk, kan du kontakte Styrelsen for Patientklager på tlf. 72 33 05 00 eller sende Digital Post til styrelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Hvordan klager man over en behandling?

Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du har oplevet fejl i den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget f. eks. på et sygehus eller hos din praktiserende læge eller tandlæge. Styrelsen afgør, om der er grundlag for at give kritik.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på regionsyddanmark.dk

Hvor klager man?

Klage over din kommune

Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

How to make a complaint about an NHS healthcare service



Hvad koster det at klage til Klagenævnet?

Klagegebyr. Gebyret for privatpersoner er 900 kr. Gebyret for virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder er 1.800 kr.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på naevneneshus.dk

Hvad koster det at klage?

Det koster 400 kr. (2023) at klage, og du får pengene tilbage, hvis du får medhold i klagen, eller hvis klagen bliver afvist.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Hvornår kan man klage til Patientklagenævnet?

Hvis du ikke fået behandling til tiden, den rette behandling, du har krav på eller på anden vis er utilfreds, skal du klage til Styrelsen for Patientklager. Hvis du ønsker erstatning, skal du søge om det hos Patienterstatningen, der er en anden myndighed.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskepatienter.dk

Hvordan kan jeg skrive en klage?

Klagevejledning – 10 gode råd
  1. Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
  2. Skriv kort og præcist. ...
  3. Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
  4. Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
  5. Fremhæv relevante udtalelser. ...
  6. Bevar roen. ...
  7. Vedlæg de relevante oplysninger. ...
  8. Kommenter forkerte oplysninger.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fibromyalgi.dk

Hvad kan man klage til Ombudsmanden over?

Det kan man klage over

Det er ikke alt, man kan klage over til ombudsmanden. Din klage skal omhandle en forvaltningsmyndighed, fx kommunen eller staten. Du kan klage hvis du mener, at en af disse myndigheder har tilsidesat lovgivningen eller har begået andre forsømmelser i behandlingen af en sag.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Hvad må en læge ikke?

En sundhedsperson må således ikke videregive oplysninger om en patients helbred og andre fortrolige oplysninger uden patientens samtykke. Tavshedspligten omfatter for eksempel oplysninger om diagnoser, undersøgelser, indlæggelser, behandling, psykiske eller sociale problemer. Alle oplysninger er fortrolige.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på foa.dk

Kan man klage over en praktiserende læge?

Du kan klage over praktiserende sundhedspersoner, fx alment praktiserende læger, speciallæger, fysioterapeuter samt det øvrige personale i klinikken.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på rn.dk

Hvad er en serviceklage?

Hvad er en serviceklage? Patienter (eller pårørende) kan klage over serviceniveauet enten i praksis eller på et sygehus. Det kan for eksempel være klager over din eller andre sundhedspersonalers optræden, arbejdets tilrettelæggelse, lokaleforhold, rengøringsstandarden, forplejningen eller lignende.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på laeger.dk

Kan man få erstatning for fejlbehandling?

Alle kan søge erstatning hos Patienterstatningen, hvis de får en skade, når de bliver behandlet eller køber medicin i Danmark. Skader efter behandling eller brug af medicin kan for eksempel ske: på sygehuset. hos din egen læge.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Hvor lang tid tager en sag i Patientklagenævnet?

Ansøgninger kan have forskellige forløb. Nogle kan vi behandle hurtigt, mens andre tager længere tid. I gennemsnit tager det lige nu 9 måneder fra du søger erstatning, til du får en afgørelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på patienterstatningen.dk

Hvilke skader kan man få erstatning for?

Du kan for eksempel have fået en skade som følge af:
  • Forsinket behandling.
  • Manglende behandling.
  • Forkert behandling.
  • Forkert diagnose.
  • Komplikationer efter en operation.
  • Bivirkninger efter medicin.
  • Defekte apparater, implantater eller udstyr.
  • Forsøg, blod- eller organdonation.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sundhed.dk

Hvor lang tid har kommunen til at svare på en klage?

Kommunen eller myndigheden skal indenfor fire uger genvurdere afgørelsen. Hvis kommunen fastholder afgørelsen helt eller delvist, sender kommunen din klage videre til Ankestyrelsen. Når Ankestyrelsen har modtaget din klage, sender de dig en skriftlig bekræftelse på, at de har modtaget klagen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sundhed.dk

Kan man klage over sin advokat?

Advokatnævnet behandler to former for klager: Adfærdsklager og salærklager. Advokatnævnet kan godkende eller nedsætte salæret. I adfærdssager vurderer nævnet, om advokaten har handlet i strid med god advokatskik. Hvis nævnet mener, at en advokat har tilsidesat god advokatskik, kan nævnet give advokaten en sanktion.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Hvad skal der stå i en klage?

Hvad skal der stå i klagen?
  • dit navn.
  • din adresse, telefonnummer og mail.
  • dit cpr-nr.
  • navnet på den myndighed, du klager over.
  • gerne sagsnummeret på den sag, du klager over.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ast.dk

Hvad gør man hvis man er utilfreds med sin læge?

Vil du klage over en læge? Hvis du vil klage over en praktiserende læges/praktiserende speciallæges adfærd/opførsel, service eller tilgængelighed, skal du henvende dig til dit regionale patientkontor, som kan oplyse dig, hvor du skal sende din serviceklage hen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sundhed.dk

Hvad er mine rettigheder som patient?

Sundhedsloven beskytter din retssikkerhed, når du bliver behandlet, undersøgt eller plejet i det danske sundhedsvæsen. Dine rettigheder som patient dækker blandt andet informeret samtykke, tavshedspligt, aktindsigt i din journal og retten til at fravælge behandling.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stps.dk

Kan man nægte at modtage behandling?

Alle over 15 år med en normal dømmekraft har ret til at bestemme, om de vil have den undersøgelse eller behandling, de bliver tilbudt eller ej. Patienten skal høres og alt i alt give sit "informerede samtykke" til lægernes behandling. Denne regel kan fraviges i akutte, livsfarlige situationer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på netdoktor.dk

Hvem kan klage?

Hvem kan klage?
  • Modtageren af afgørelsen, typisk en virksomhed.
  • Ansatte, som berøres konkret af afgørelsen.
  • Ansatte og andre, der har en væsentlig, individuel interesse og som berøres konkret af afgørelsen.
  • Repræsentanter for modtageren og de ansatte efter disses valg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ast.dk

Hvordan kontakter man ombudsmanden?

Kontakt

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvad koster det at klage til ombudsmanden?

Vær opmærksom på, at du ikke har krav på at få din klage behandlet. Ombudsmanden bestemmer selv, hvilke klager han vil undersøge nærmere. Det er gratis at klage til ombudsmanden.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk