Du har to valgmuligheder: Hvis du klager over behandlingsstedet, afgøres din sag af Styrelsen for Patientklager. Hvis du klager over en eller flere konkrete sundhedspersoner, afgøres din sag af Sundhedsvæsnets Disciplinærnævn.
Hvad koster det at klage til Patientklagenævnet?
Det koster ikke noget at søge om erstatning. Hvad kan jeg søge erstatning for: Du har ret til at søge erstatning når behandlingen er foretaget af en autoriseret sundhedsperson eller en medhjælper. Det gælder også for fejlmedicinering eller lignende, der sker på et plejehjem eller et bosted.
Hvordan laver man en patientklage?
Hvis du ønsker at klage over en sundhedsperson eller over det sted, du blev behandlet, kan du klage til Styrelsen for Patientklager. Du kan både søge erstatning og klage over personalet, men du skal oprette en sag begge steder. Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager deler ikke information.
Hvad får man ud af at klage til Patientklagenævnet?
Du kan klage over f. eks. en undersøgelse, et behandlingsforløb, fødselshjælp, genoptræning, journalføring mm. Styrelsen for Patientklager afgør sagen.
Hvad er mine rettigheder som patient?
Sundhedsloven beskytter din retssikkerhed, når du bliver behandlet, undersøgt eller plejet i det danske sundhedsvæsen. Dine rettigheder som patient dækker blandt andet informeret samtykke, tavshedspligt, aktindsigt i din journal og retten til at fravælge behandling.
HÅNDTERING af patientklager
Hvad kan man klage over som patient?
- undersøgelse, diagnose og behandling.
- information om og samtykke til behandling.
- journalføring.
- sundhedspersoners tavshedspligt.
- lægeerklæringer.
- psykiatrisk behandling, som du har samtykket til.
Hvilke ydelser kan man få efter sundhedsloven?
Som borger kan man få en række ydelser med tilskud efter sundhedsloven, herunder tilskud i praksissektoren, befordring, befordring af afdøde, begravelseshjælp og tolkebistand og tilskud til høreapparater.
Kan man klage over behandling?
Du kan sende en klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med en sundhedsfaglige behandling, du har modtaget.
Hvad skal man skrive i en klage?
- dit navn.
- din adresse, telefonnummer og mail.
- dit cpr-nr.
- navnet på den myndighed, du klager over.
- gerne sagsnummeret på den sag, du klager over.
Hvordan kan man skrive en klage?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvem sidder i Patientklagenævnet?
Medlemmer. Nævnet består for tiden af én formand, 2 næstformænd og 86 medlemmer. Indenrigs- og sundhedsministeren udpeger formand og næstformænd, som skal være dommere. Ministeren beskikker for hvert fagligt område et antal medlemmer, der alle er sundhedsfagligt uddannede.
Kan man få erstatning fra Patientklagenævnet?
Der er mulighed for at få erstatning, hvis du som patient er kommet til skade som følge af en behandling i sundhedsvæsenet (behandlingsskade), eller hvis du har fået bivirkning af et lægemiddel (lægemiddelskade). Din sag skal først anmeldes til Patienterstatningen, som behandler sagen og træffer en afgørelse.
Hvor skal jeg klage?
Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
Kan sygehus nægte behandling?
Udvidet frit sygehusvalg er din ret til at få hele eller dele af din undersøgelse eller behandling foretaget på et af de private hospitaler eller klinikker, som regionerne har indgået aftale med, hvis regionen ikke kan tilbyde dig undersøgelse eller behandling inden for din udrednings- og behandlingsret.
Hvad koster klagegebyr?
Klagegebyret er i de fleste sager 1.200 kr. I visse sager om vurderinger af ejendomme er klagegebyret dog 600 kr. Det gælder fx vurderinger og omvurderinger pr. 1.
Hvem kan klage?
- Modtageren af afgørelsen, typisk en virksomhed.
- Ansatte, som berøres konkret af afgørelsen.
- Ansatte og andre, der har en væsentlig, individuel interesse og som berøres konkret af afgørelsen.
- Repræsentanter for modtageren og de ansatte efter disses valg.
Hvor lang tid tager en klage?
Når klagen skal indgives til den myndighed, som har truffet afgørelsen skyldes det, at myndigheden skal have mulighed for at genvurdere sin afgørelse. Fastholdes afgørelsen, sendes sagen videre til Ankestyrelsen. En afgørelse skal som hovedregel genvurderes inden 4 uger efter, at klagen er modtaget.
Hvor lang tid har man til at klage?
Fire ugers klagefrist
Fra du modtager afgørelsen, har du fire uger til at klage over den. Kommunen er ikke forpligtet til at behandle en klage, hvor klagefristen er overskredet. Ankestyrelsen kan desuden afvise at behandle sagen, hvis du ikke har overholdt klagefristen.
Kan man klage efter 4 uger?
Den almindelige klagefrist på 4 uger skal som udgangspunkt overholdes, men Ankestyrelsen kan - når der er en særlig grund til det - dispensere fra en mindre overskridelse af klagefristen. Det er vigtigt, at borgeren i sin klage anfører de særlige grunde, der har betydet, at klagefristen er blevet overskredet.
Hvor klager man over psykiatrien?
Du kan klage til Det Psykiatriske Patientklagenævn, hvis du har været udsat for tvang under din indlæggelse på en psykiatrisk afdeling. Tvangsindgreb er indgreb, som du ikke har givet samtykke til. Styrelsen for Patientklager fungerer som sekretariatet for Det Psykiatriske Patientklagenævn.
Hvordan søger man erstatning for fejlbehandling?
Hvordan søger jeg erstatning? Du kan søge erstatning hos Patienterstatningen. Patienterstatningen har ansvaret for at indhente alt relevant materiale og vurdere, om du har ret til erstatning. Idéen er, at gøre det så let at søge erstatning som muligt for borgerne.
Hvor kan man se klager over læger?
Se udvalgte afgørelser af klager over sundhedsfaglige behandlinger nedenfor.
Hvad er paragraf 138?
Sundhedslovens §138 udgår altid fra Sygeplejen, og ansvar for opfølgning af helbredstilstande og ydelser påhviler Sygeplejen. Således skal der både ved opstart af enhver ny ydelse og ved videredelegering fastsættes en konkret opfølgningsdato.
Hvad siger sundhedsloven om patientinddragelse?
Ifølge sundhedsloven (4) har patienter ret til at blive medinddraget, og det fremgår, at ingen behandling må indledes eller fortsættes uden patientens samtykke, og at patienten skal sikres ret til information om helbredstilstand og behandlingsmuligheder, herunder risiko for komplikationer og bivirkninger.
Hvad er forskellen på sundhedsloven og serviceloven?
Ved sundhedslov er det delegerede ydelser fra en læge, og nogle gange er medarbejderne også selvvisiterende, mens der ved serviceloven skal visiteres fra en kommunal visitator.