Normalt bliver arbejdsmiljørepræsentanten valgt for to år. Nogle steder aftaler man, at perioden er fire år. Med mindre arbejdsmiljørepræsentanten bliver alvorligt syg, skifter job eller der sker store omlægninger af arbejdsmiljøorganisationen, fortsætter den valgte arbejdsmiljørepræsentant valgperioden ud.
Hvor længe er man AMR?
Valget til arbejdsmiljørepræsentant dækker normalt en valgperiode på 2 år. Man kan dog på arbejdspladsen aftale at perioden bliver 4 år. AMR'en kan ikke afsættes i valgperioden, hverken af ledelsen eller af kollegerne. Arbejdsmiljørepræsentanten kan heller ikke "væltes" af kollegerne ligesom tillidsrepræsentanten.
Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?
En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og de ansatte kan indgå aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade sit hverv – heller ikke selvom valgperioden udvides.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljø/ sikkerhedsrepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og forringede forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten. Uoverensstemmelser om valg, valgbarhed og beskyttelse afgøres ved fagretslig behandling.
Kan man stoppe som AMR?
Beskyttelse og valgperiode
Beskyttelsen indebærer blandt andet længere opsigelsesvarsel og særlige regler for forhandling af afskedigelsen. I loven står, at AMR ikke kan forlade hvervet.
Hvad laver en arbejdsmiljørepræsentant?
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Er man AMR for sin leder?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.
Hvor længe er tr beskyttet?
Beskyttelsen gælder, så længe den pågældende varetager hvervet. For overenskomstansatte tillidsrepræsentanter og tillidsrepræsentantsuppleanter gælder det forlængede opsigelsesvarsel, jf. afsnit 6.6.2.1, dog også i en periode efter hvervets ophør, jf.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
TR's arbejde er styret af rammeaftaler mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer, som ofte er ret åbne og uden beskrivelser. AMR har især viden om systematisk arbejdsmiljøarbejde, undersøgelsesmetoder (APV) og holdningsbearbejdning samt det psykiske arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen.
Kan man vælte en arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke "væltes" af kollegerne.
Hvilke opgaver har en AMR?
I registrerer, dokumenterer og forebygger arbejdsskader på jeres arbejdsplads. I inddrager kollegernes viden om, erfaringer med og idéer til arbejdsmiljø Stress, helbredsproblemer, sygefravær o.l. bliver betragtet som arbejdspladsens, og ikke den enkelte kollegas, problem.
Hvor mange timer skal en AMR have?
Blandt samtlige AMR er der 66 procent, som bruger 1-2 timer om ugen, når de bliver spurgt om, hvor mange timer de reelt bruger på deres hverv som AMR pr. uge. 9 procent anvender 'ofte' eller 'meget ofte' deres fritid på AMR-arbejde, og 32 procent gør det 'indimellem', 59 procent gør det 'sjældent' eller 'aldrig'.
Hvilke rettigheder har en arbejdsmiljørepræsentant?
- Du er beskyttet mod afskedigelse. ...
- Du har ret til uddannelse. ...
- Tid til arbejdsmiljøarbejdet. ...
- Adgang til information. ...
- Deltagelse i arbejdsmiljøarbejdet. ...
- Ansattes kontakt med dig som AMR.
Er det lovpligtigt at have en arbejdsmiljørepræsentant?
Ja, når 5 eller flere ansatte arbejder for samme virksomhed på byggepladsen, og arbejdet foregår i en periode på mere end 14 dage, så skal der være en arbejdsmiljørepræsentant på byggepladsen.
Kan man være TR og AMR på samme tid?
Det er muligt at den samme person kan vælges som både tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. Det kræver dog, at der gennemføres to separate valg, hvor valgreglerne for henholdsvis TR og AMiR følges. De to valg skal foregå hver for sig. Man kan således ikke besætte begge funktioner ved kun ét valg.
Kan en leder være arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Hvornår skal Amr inddrages?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant. Er I flere end 35 ansatte, skal der etableres arbejdsmiljøgrupper, hvori arbejdsmiljørepræsentanterne indgår.
Hvad får en tillidsmand i løn 3f?
Grundvederlaget for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter vil fremover være på 7.500 kroner om året. Og 15.000 kroner for fællestillidsrepræsentanter.
Hvorfor være AMR?
Det betyder, at du skal gå til din AMR, hvis du oplever problemer med det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø. Din AMR indgår i en arbejdsmiljøgruppe og er med til at sikre dig medindflydelse og medbestemmelse omkring arbejdsmiljøforhold i forhold til ledelsen.
Hvilke opsigelsesregler gælder for en arbejdsmiljørepræsentant afskedigelse?
Bestemmelsen i arbejdsmiljølovens § 10, stk. 2, giver arbejdsmiljørepræsentanter beskyttelse mod opsigelse på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område. Det betyder, at overenskomstens regler for opsigelse af tillidsrepræsentanter er gældende.
Hvad koster det at fyre en tillidsmand?
Men det er ikke altid, at ledelser overholder reglerne, og derfor alligevel fyrer en tillidsrepræsentant uretmæssigt. Kan dette bevises af fagforeningen, så skal ledelsen betale en betydelig erstatning til tillidsrepræsentanten. Ofte mellem 6 og 9 måneders løn.
Kan en TR suppleant fyres?
Den særlige regel om afsked på grund af arbejdsmangel gælder kun for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter. Hvad angår suppleanter for tillidsrepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og suppleanter for disse, som ikke samtidig er tillidsrepræsentanter, kan afskedigelse ske med det overenskomstmæssige varsel.
Hvem må stille op som AMR?
Alle ansatte, uanset medlemskab af en faglig organisation eller ej, er valgbare som arbejdsmiljørepræsentant, når de opfylder beskæftigelseskravet på seks måneder.
Hvad er forskellen på Amo og AMU?
Alle arbejdspladser med mere end 9 ansatte skal have en arbejdsmiljøorganisation (AMO). For arbejdspladser med mere end 34 ansatte består AMO både af et arbejdsmiljøudvalg (AMU) og et passende antal underliggende arbejdsmiljøgrupper.
Hvem kan vælges til AMO?
Svar: Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Arbejdsmiljøloven anfører ikke krav om anciennitet og kvalifikationer, men som "tommelfingerregel" følges ofte retningslinjerne for valg af tillidsrepræsentant fra det pågældende overenskomstområde.