Hvor lang tid gælder garanti?

Forbrugerens ret til at klage over fejl og mangler ved varen, gælder i 2 år fra tidspunktet, hvor du købte varen - dette er også kaldet reklamationsfristen. Reklamationsfristen på 2 år gælder, når du køber af en forhandler indenfor EUs grænser, uanset om det er online eller i en fysisk butik.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Er der 2 års garanti på elektronik?

Ifølge købeloven har du to års reklamationsret. Derudover kan der være en garanti på produktet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvornår gælder garanti?

De fleste nybilsgarantier dækker kun materialefejl og fabrikationsfejl. Det er grundlæggende det samme dækningsområde som reklamationsretten i købeloven, men i nogle tilfælde rækker nybilsgarantierne længere end købelovens to års reklamationsret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvad dækker 2 års reklamationsret?

Når du får omleveret en vare, skal du have en ny toårig reklamationsret, der løber fra den dag, hvor du får den nye vare leveret. Hvis sælgeren ikke inden for rimelig tid skaffer dig en ny vare, kan du i nogle tilfælde selv indkøbe en ny vare og forlange, at den første sælger betaler.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvad betyder 5 års garanti?

Producenten har givet garantien

Hvis fx du har købt en mobiltelefon, kan du kun reklamere til sælgeren over fejl, der opstår senest 2 år efter købet. Men hvis producenten har givet dig 5 års garanti på fejl, kan du gå til producenten, hvis fejlen er opstået efter de 2 år, men senest 5 år efter købet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvorfor ikke købe en udvidet bilgaranti (fidus)



Hvor lang tid er der garanti i Elgiganten?

Du har altid ret til at pakke produktet ud og teste det på samme måde som du kan i en butik. Køber du i et af vores varehuse har du 30 dages returret. I løbet af den periode kan du uden problemer returnere varen og få pengene tilbage, såfremt varen er i samme stand som da købet blev fortaget. Bare husk kvitteringen!

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på elgiganten.dk

Hvornår har man ret til en ny vare?

Du kan reklamere over mangler, der viser sig senest 2 år efter købet. Fx kan kameraet på din mobiltelefon godt virke de første 3 måneder efter købet for derefter at gå i stykker. Da manglen viser sig inden for de 2 år efter købet, har du ret til at få mobilen repareret eller byttet til en ny – evt. få pengene retur.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad betyder 24 måneders reklamationsret?

Generelt er du som forbruger, der har købt en brugt bil hos en forhandler, altid omfattet af købelovens bestemmelser om 24 mdr. reklamationsret. Reklamationsretten dækker fejl og mangler, der var til stede, da du fik leveret bilen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dbfu.dk

Hvad siger købeloven om reklamation?

Købeloven giver dig ret til at klage over fejl ved varen, som sælgeren er ansvarlig for, og som viser sig senest to år efter købet. Det kaldes reklamationsret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Er der garanti på alle varer?

Det er frivilligt for en virksomhed, om han vil give en garanti på en vare, så det er ikke noget, du har krav på. Ofte er det en fabriksgaranti, der ydes af producenten, men sælgeren kan også i nogle tilfælde tilbyde en garanti, fx på en brugt bil.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Er der 2 års garanti på alt?

reklamationsret i 2 år, kan man henvende sig til sælgeren inden for de første 2 år, efter man har købt varen, hvis man opdager fejl ved denne. Efter købeloven er det sådan, at man kan reklamere over en vare i op til 2 år efter købet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på familieadvokaten.dk

Hvad er forskellen på reklamationsret og garanti?

”Reklamationsret” er den ret som købeloven giver forbrugeren til at klage over en mangel ved en vare, mens ”garanti” typisk giver kunden flere beføjelser end de rettigheder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retailnews.dk

Hvor lang tid må en reparation vare?

Som udgangspunkt er ”rimelig tid” op til nogle få uger, men du kan i nogle tilfælde have ret til at bruge længere tid. Mens en ombytning til en ny vare typisk vil kunne klares meget hurtigt, medmindre varen skal skaffes hjem, vil en reparation som regel tage lidt længere tid.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på detailfolk.dk

Er der 2 års garanti på AirPods?

Apples begrænsede garanti dækker dine AirPods og dit tilbehør med Apple-logoet, der medfølger i kassen med dit produkt, mod produktionsfejl i ét år fra den dato, du oprindeligt købte det.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på support.apple.com

Er der garanti på en reparation?

Når du skal have repareret din bil på værksted, har du altid to års reklamationsret på eventuelle mangler, som måtte opstå på de dele, som er sat i bilen. Såfremt det udførte arbejde ikke er udført fagmæssigt korrekt, kan du også reklamere over dette til værkstedet. Du kan reklamere i op til tre år.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvor mange år garanti på hvidevarer?

Den danske forbrugerlovgivning beskytter dine rettigheder som forbruger. Du har som forbruger 2 års reklamationsret. Retten til vederlagsfri afhjælpning gælder alene fejl og mangler, der var på produktet, da det blev leveret. Reklamationsret forudsætter, at du reklamerer så snart du oplever fejlen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på electrolux.dk

Hvad dækker Forhandler garanti?

Garanti ved køb af brugt bil hos forhandler

Hvis det ønskes skal brugtvognsgarantien være anført i slutsedlen fra forhandleren. Garantien dækker alle fejl, som opstår efter købet inden for den aftalte garantiperiode. Ved en garanti på brugt bil, er du bedre dækket end ved købeloven alene.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på tjekbil.dk

Hvem betaler fragten ved reklamation?

Er kunden selv skyld i skaden, eller er skaden ikke omfattet af købelovens regler for reklamation, står kunden med ansvaret for eventuelle omkostningerne ved at have sendt varen til dig, ligesom kunden selv skal betale for at få varen sendt tilbage.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på emaerket.dk

Hvor længe har du reklamationsret i forbindelse med en reparation?

Du skal selv betale reparationen, hvis den to-årige reklamationsret på en vare er udløbet. Du skal også selv betale, hvis fejlen ikke er dækket af købeloven. Det kan være en god idé at indhente tilbud fra flere reparatører. Der er ingen regler for, hvor mange tilbud du må indhente.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Kan man reklamere uden kvittering?

Brug din kvittering, når du skal klage eller have erstatning

Når du klager, bytter eller vil fortryde dit køb, skal du nemlig vise din bon. Kvitteringen er også din dokumentation, hvis din forsikring skal udbetale dig erstatning - for eksempel hvis varen bliver vandskadet eller stjålet, eller dit hjem brænder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvilken absolut reklamationsfrist gælder i forbrugerkøb?

Der gælder som udgangspunkt en absolut reklamationsfrist på to år. Dvs. at en køber kun kan reklamere over en mangel ved varen, hvis det sker inden for de første to år efter varen er leveret til køberen. Hvis manglen først viser sig efter de to år, er sælger ikke forpligtet til at afhjælpe manglen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskindustri.dk

Kan man fraskrive sig reklamationsret?

Købelovens reklamationsret gælder altid i forbrugerkøb. Når du sælger en vare til en forbruger, er du ansvarlig, hvis det viser sig, at varen har en fejl, der var til stede på leveringstidspunktet. Du kan ikke fraskrive dig ansvaret ved at aftale med din kunde, at varen fx er ”købt som beset”.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvornår gælder købeloven ikke?

Købeloven gælder som udgangspunkt for alle typer af køb, herunder både handelskøb og forbrugerkøb, men ikke for køb af fast ejendom. Reglerne i købeloven kommer kun i anvendelse, hvis andet ikke er udtrykkeligt aftalt mellem køber og sælger.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Hvor mange gange må en butik sende til reparation?

Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvad skriver man i en reklamation?

Det første, du skal gøre er at klage til sælgeren, og informere om hvilke fejl der er ved varen, samt hvad du kræver. Det kan fx være reparation, ombytning, afslag i prisen, ophævelse af købet og dine penge tilbage eller erstatning. Det er altid en rigtig god ide at reklamere skriftligt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk