Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant. Er I flere end 35 ansatte, skal der etableres arbejdsmiljøgrupper, hvori arbejdsmiljørepræsentanterne indgår.
Hvor mange skal der være i en AMO?
AMO består således som udgangspunkt af mindst tre personer. Læs mere i Arbejdstilsynets vejledning F. 3.2-1 om ”Samarbejde om arbejdsmiljø i virksomheder med 10-34 ansatte”.
Hvor mange arbejdsmiljørepræsentanter skal man have?
Et arbejdsmiljøudvalg består således, som udgangspunkt, af 5 medlemmer, uanset hvor mange arbejdsmiljøgrupper der er i virksomheden. Ud over de 2 arbejdsmiljørepræsentanter og de 2 arbejdsledere i udvalget vælger I yderligere 2 arbejdsmiljørepræsentanter og 2 arbejdsledere som suppleanter.
Hvornår skal en virksomhed have en AMR?
Du skal opgøre antallet af ansatte på din virksomhed, så du ved, om der er 10 eller flere ansatte, og du derfor er forpligtet til at etablere en AMO. Hvis der er 35 eller flere ansatte i virksomheden, skal du etablere AMO i mindst to niveauer.
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Hvad laver en arbejdsmiljørepræsentant?
Hvad skal en AMR lave?
- Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
- Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse.
- Sørge for en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning, medlemmer m.m.
Kan man fratræde som AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet i valgperioden. Sker det alligevel, har de ansatte ikke ret til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant.
Hvor mange ansatte før AMR?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Kan en leder være AMR?
Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Hvor meget tid må man bruge som AMR?
Den fornødne tid til arbejdet
Arbejdsmiljørepræsentanten skal have den fornødne tid til at udføre sit hverv og må ikke rammes økonomisk som følge af hvervet som arbejdsmiljørepræsentant. Der er dog ikke faste retningslinjer for hvor meget tid, det er nødvendigt at afsætte til arbejdet.
Kan en AMR væltes?
Det er meget vigtigt, at arbejdsmiljørepræsentanten gør sig dette klart som medlem af AMO, og endnu mere vigtigt, hvis arbejdsmiljørepræsentanten og tillidsrepræsentanten er én og samme person. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke "væltes" af kollegerne.
Hvor ofte skal der vælges AMR?
En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og de ansatte kan indgå aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade sit hverv – heller ikke selvom valgperioden udvides.
Er der særlige krav til virksomheder med 10 eller flere ansatte?
Krav til en arbejdsmiljøorganisation
Alle virksomheder med 10 eller flere ansatte skal have en arbejdsmiljøorganisation, AMO, mens virksomheder med færre end 10 ansatte skal samarbejde direkte mellem medarbejdere og arbejdsgiver om at skabe et godt arbejdsmiljø.
Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljørepræsentantens virke er bestemt i Lov om Arbejdsmiljø. I virksomheder med 10-34 ansatte, skal der vælges AMR for 2 år af gangen. Arbejdsmiljørepræsentanten skal være fra medarbejdersiden og kan ikke have lederansvar.
Hvem skal sidde i en AMO?
En arbejdsmiljøorganisation består som minimum af en arbejdsmiljørepræsentant, der er valgt af medarbejderne, og en arbejdsleder, der er udpeget af ledelsen (arbejdsgiveren). Der skal være mindst lige så mange arbejdsmiljørepræsentanter som arbejdsledere i AMO.
Er en amr beskyttet?
Beskyttet. Du er beskyttet mod opsigelse og andre forringelser af dine forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten indenfor den overenskomst, du er ansat efter, eller en sammenlignelig overenskomst.
Hvad er en AMRS opgave?
Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.
Kan Amr sige op?
Hvis du er AMR
Hvis du er arbejdsmiljørepræsentant, er der særlige regler. De gælder dog kun, hvis din arbejdsgiver siger dig op – altså ikke hvis du selv siger op. Bliver du opsagt som AMR, skal din arbejdsgiver give dig dit almindelige opsigelsesvarsel + 2 måneder ekstra.
Er man AMR for sin leder?
Som AMR repræsenterer du alle de kolleger der hører under din gruppe. Som medarbejdernes repræsentant er det din opgave at bære problemstillinger ind i arbejdsmiljøgruppen. Som arbejdsmiljørepræsentant repræsenterer du alle de kolleger, som hører under den arbejdsmiljøgruppe, du er en del af.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
Som udgangspunkt varetager tillidsrepræsentanten opgaver, der omhandler lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten varetager opgaver i forbindelse med arbejdsskader, arbejdspladsvurdering og psykisk og fysisk arbejdsmiljø.
Hvad er Arbejdsmiljørepræsentantens AMR opgaver?
Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne. Det er en meget bred definition, som kan fortolkes på mange forskellige måder. Det sker mange steder i lokalaftaler på arbejdspladsen.
Kan alle blive AMR?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.
Hvor lang opsigelse har en AMR?
Bestemmelsen i arbejdsmiljølovens § 10, stk. 2, giver arbejdsmiljørepræsentanter beskyttelse mod opsigelse på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område. Det betyder, at overenskomstens regler for opsigelse af tillidsrepræsentanter er gældende.
Hvilke pligter og ansvar er der for arbejdsmiljørepræsentanten?
Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er at repræsentere de ansatte i samarbejdet om sikkerhed og sundhed. Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle de ansatte i det område, han eller hun dækker.