Ud over den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse på 22 timer har arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøledere ret og krav til to dages supplerende uddannelse. De to supplerende uddannelsesdage skal være gennemført inden for det første år, hvor medarbejderen er medlem af arbejdsmiljøorganisationen.
Hvor meget tid må man bruge som AMR?
Du skal som arbejdsmiljørepræsentant have gennemført en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse på 3 dage senest 3 måneder efter, at du er valgt. Hvert år skal du tilbydes supplerende uddannelse. Det første år skal du tilbydes 2 dages uddannelse, de efterfølgende år skal du tilbydes 1 ½ dags uddannelse.
Hvad er lovkravet omkring AMR?
Lovkrav at alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en APV, som omfatter alle arbejdsmiljøforhold i virksomheden. Det er arbejdsgiverens ansvar, at virksomheden udarbejder en APV og at medarbejderne bliver inddraget. APV'en skal være skriftlig og være tilgængelig for både ledelsen og medarbejderne.
Hvad får man i løn som AMR?
Løn. Du må ikke miste løn eller tillæg, fordi du udfører opgaver som arbejdsmiljørepræsentant. Der er ingen faste retningslinjer for, hvor meget tid din arbejdsgiver skal give dig til opgaverne, men du skal have "den fornødne tid".
Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?
En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og de ansatte kan indgå aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade sit hverv – heller ikke selvom valgperioden udvides.
Sådan arbejder du med tid i Excel (dage, timer, minutter)
Hvad skal en AMR lave?
- Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
- Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse.
- Sørge for en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning, medlemmer m.m.
Hvor lang tid er man arbejdsmiljørepræsentant?
En valgperiode er som udgangspunkt 2 år. Det kan ske ved en aftale indgået mellem arbejdsgiveren og de ansatte om den ønskede forlængelse, og forlængelsen kan alene gælde for fremtidige valg.
Kan man fratræde som AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet i valgperioden. Sker det alligevel, har de ansatte ikke ret til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant.
Hvor lang tids opsigelse har en arbejdsmiljørepræsentant?
Den nye bestemmelse betyder, at en arbejdsmiljørepræsentant vil få et forlænget opsigelsesvarsel på 6 uger, hvis vedkomende ikke er beskyttet mod opsigelse og anden forringelse af forholdene på samme måde som tillidsrepræsentanter efter bestemmelsen i § 10, stk. 2, fordi arbejdet ikke er dækket af en overenskomst.
Kan Amr sige op?
Hvis du er AMR
Hvis du er arbejdsmiljørepræsentant, er der særlige regler. De gælder dog kun, hvis din arbejdsgiver siger dig op – altså ikke hvis du selv siger op. Bliver du opsagt som AMR, skal din arbejdsgiver give dig dit almindelige opsigelsesvarsel + 2 måneder ekstra.
Er man AMR for sin leder?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.
Kan en leder være AMR?
Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Hvad er forskellen på AMR og AMiR?
AMR = arbejdsmiljørepræsentant. AMiR = arbejdsmiljørepræsentant, man bruger på mange hospitaler.
Hvad er en AMRS opgave?
Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.
Hvad laver en AMR BUPL?
Arbejdsmiljørepræsentanten udgør sammen med lederen den lokale arbejdsmiljøgruppe. I skal sammen arbejde for at forebygge og udvikle arbejdsmiljøet. Derudover er der mange udfordringer, som også er en opgave for tillidsrepræsentanten, for eksempel i forhold til samarbejde om det psykisk arbejdsmiljø i institutionen.
Hvem repræsenterer AMR?
Som AMR repræsenterer du alle de kolleger der hører under din gruppe. Som medarbejdernes repræsentant er det din opgave at bære problemstillinger ind i arbejdsmiljøgruppen. Som arbejdsmiljørepræsentant repræsenterer du alle de kolleger, som hører under den arbejdsmiljøgruppe, du er en del af.
Hvad kan man bruge en AMR til?
Din AMR kan fortælle dig om, hvilke kriterier der skal være opfyldt, for at APV'en er i orden og hvad du skal være særligt opmærksom på. Din AMR er uddannet i, at vurdere sikkerheden på din arbejdsplads og ligeså i at forebygge arbejdsulykker, i samarbejde med ledelsen.
Er det lovpligtigt at have en arbejdsmiljørepræsentant?
De formelle krav og regler. På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne.
Kan man forhandle opsigelse?
Du har mulighed for at forhandle dig til en fritstilling. Er du fx blevet fyret uden en saglig begrundelse, og har været ansat i mere end 1 år, kan du prøve at forhandle dig til en fritstilling. Som medlem kan du altid kontakte os, og få sparring og hjælp til en forhandling i forbindelse med fyring.
Kan en AMR væltes?
Det er meget vigtigt, at arbejdsmiljørepræsentanten gør sig dette klart som medlem af AMO, og endnu mere vigtigt, hvis arbejdsmiljørepræsentanten og tillidsrepræsentanten er én og samme person. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke "væltes" af kollegerne.
Hvornår skal Amr inddrages?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant. Er I flere end 35 ansatte, skal der etableres arbejdsmiljøgrupper, hvori arbejdsmiljørepræsentanterne indgår.
Hvilke pligter og ansvar er der for arbejdsmiljørepræsentanten?
Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er at repræsentere de ansatte i samarbejdet om sikkerhed og sundhed. Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle de ansatte i det område, han eller hun dækker.
Hvad gør man hvis ingen vil være arbejdsmiljørepræsentant?
Hvis ingen vil være arbejdsmiljørepræsentant
Hvad gør man, hvis det ikke er muligt, at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant i vores virksomhed. Svar: Hvis det ikke lykkes at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant, fungerer arbejdslederen og arbejdsgiveren alene som medlem af arbejdsmiljøgruppen og arbejdsmiljøudvalget.
Kan man afsætte en arbejdsmiljørepræsentant?
Hverken medarbejderne eller ledelsen kan afsætte en arbejdsmiljørepræsentant i løbet af valgperioden. Arbejdsmiljørepræsentanten kan heller ikke selv fratræde positionen, før valgperioden er slut.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.