Ombudsmanden afslutter en fuld undersøgelse ved at udtale sin opfattelse af sagen. Ombudsmanden kan ikke ophæve eller ændre en forvaltningsmyndigheds afgørelse, men kan bl. a. kritisere en afgørelse og henstille til myndigheden, at afgørelsen ændres eller overvejes på ny (se ombudsmandslovens § 22).
Hvad tager ombudsmanden sig af?
Ombudsmandens kerneopgave består i at behandle klager over offentlige myndigheder og foretage en juridisk vurdering af, om myndighederne har begået fejl. Ombudsmanden vurderer selv, om der er grundlag for at undersøge en sag nærmere. Ombudsmanden er derfor ikke en klageinstans i traditionel forstand.
Hvornår bruger man ombudsmanden?
Klagemuligheder skal være brugt
Ombudsmanden kan først behandle en klage, når alle andre muligheder for at klage er brugt. Det vil sige, når den øverste myndighed, der kan klages til, har truffet en afgørelse. Myndigheder skal skrive det i deres afgørelser, hvis der kan klages til en anden forvaltningsmyndighed.
Hvilke reaktionsmuligheder har ombudsmanden?
Hvilke reaktionsmuligheder har ombudsmanden? Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at behandle en sag igen og eventuelt ændre deres afgørelse, men ombudsmanden kan ikke selv træffe afgørelser. Ombudsmanden kan ikke kræve, at myndighederne følger henstillingen. Det gør de dog i langt de fleste tilfælde.
Kan ombudsmanden kontrollere domstolene?
Ombudsmanden kan ikke behandle klager over domme og domstole. Ombudsmanden behandler normalt heller ikke sager eller spørgsmål, der er under behandling ved domstolene, eller som forventes at blive indbragt for domstolene.
Hvordan stopper man bandernes rekruttering af drenge?
Kan ombudsmanden selv bestemme hvilke sager han vil behandle?
Ombudsmanden bestemmer selv, hvilke klager han vil undersøge nærmere. Man har altså ikke krav på at få sin klage behandlet, selv om de almindelige betingelser for at klage er opfyldt. Når vi vælger ikke at gå ind i en sag, kan det for eksempel skyldes, at klagen drejer sig om mindre ting.
Kan ombudsmanden træffe afgørelse?
Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at behandle en sag igen og eventuelt ændre deres afgørelse, men ombudsmanden kan ikke selv træffe afgørelser.
Hvad koster det at klage til ombudsmanden?
Det er gratis at klage til ombudsmanden.
Hvordan kommer man i kontakt med ombudsmanden?
- E-mail: [email protected].
- Telefon: 33 13 25 12.
- Digital Post: Folketingets Ombudsmand.
Kan man ringe til ombudsmanden?
Accept af cookies fra www.ombudsmanden.dk
Hvis du er i tvivl, om du har udnyttet dine klagemuligheder, kan du bede den myndighed, du ønsker at klage over, om en klagevejledning. Du kan også ringe til os på telefonnummer 33 13 25 12 (mandag-torsdag kl. 9-16 og fredag kl. 9-15).
Hvorfor kommer ombudsmanden?
Ombudsmanden er valgt af Folketinget. Han skal bidrage til, at forvaltningen handler lovligt og følger god forvaltnings- skik. På den måde beskytter han borgernes rettigheder i mødet med myndighederne. Ombudsmanden behandler klager, tager sager op på eget initiativ og tager på tilsyns- besøg.
Hvorfor hedder det Ombudsmand?
Den moderne betydning af ordet kendes fra den svenske justitieombudsmand, der blev indført i 1809. Ombudsmanden skulle først på kongens og efter 1849 på Rigsdagens vegne påse, at forvaltningen og domstolene overholdt lovene.
Hvem kan blive Ombudsmand?
Ombudsmanden skal have juridisk uddannelse, må ikke være medlem af Folketinget og er i konkrete sager uafhængig af Folketinget. Det er Folketinget, der fastsætter de almindelige regler for hans arbejde. Ombudsmandskontrollen har fra begyndelsen omfattet hele den statslige forvaltning, herunder også ministrene.
Hvad hedder ombudsmanden i Danmark?
december 2019 Niels Fenger (pr. april 2022). Folketingets Ombudsmand er chef og ansigt udadtil for ombudsmandsinstitutionen, der er underinddelt i syv områdeafdelinger eller kontorer og består af 50-60 sagsbehandlere, der alle er jurister med erfaring fra andre stillinger. Pr.
Hvad er forskellen på en afgørelse og en beslutning?
En afgørelse er en myndigheds beslutning om, hvad der er eller skal være ret over for en borger. Det kan for eksempel være en beslutning, der fastslår, om borgeren har ret til eller ikke ret til at få en ydelse. Det kan også være myndighedens beslutning om, at borgerens ydelse ændres.
Hvor lang tid har kommunen til at behandle en sag?
Så vidt muligt inden for 8 uger. Ankestyrelsen skal så vidt muligt træffe afgørelse inden 8 uger efter, at klagen er modtaget. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal sagens parter have skriftligt besked om, hvornår de kan forvente en afgørelse. Det fremgår af retssikkerhedsbekendtgørelsen § 17, stk.
Hvornår skal en sag i høring?
Forvaltningsloven indeholder ingen regler om, hvornår en partshøring skal iværksættes. Afgørelsen heraf beror på en konkret vurdering, herunder af den enkelte sags karakter og omfang. Det er dog givet, at parten skal have lejlighed til at udtale sig, inden der træffes afgørelse.
Hvad sker der når man har sendt en klage til ombudsmanden?
Når en klage vedrører en person, f. eks. en sagsbehandler i en myndighed, vil ombudsmanden normalt fortælle ham eller hende om klagen. Efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven har alle nemlig ret til at få at vide, at myndigheder og andre har oplysninger om dem i deres IT-system.
Hvad er en sags faktiske grundlag?
Oplysninger om ”en sags faktiske grundlag" omfatter egentlige faktuelle oplysninger, dvs. ikke oplysninger om sagens juridiske omstændigheder og heller ikke myndighedens egne vurderinger omkring sagen.
Hvordan kan man skrive en klage?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvad tjener en ombudsmand?
Lønnen til rigsrevisor og ombudsmanden følger departementschefernes. Deres løn er henholdsvis 1.980.223 kroner og 1.902.171.00 kroner.
Hvem skal man klage til?
I mange tilfælde kan du klage til den myndighed, som har truffet afgørelsen, eller til den overordnede myndighed på området. I andre tilfælde kan du klage til et særligt klagenævn. Som eksempler kan nævnes: Ankenævnet for bus, tog og metro.
Hvornår er en sag tilstrækkeligt oplyst?
Om en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse, beror på sagens karakter og på omstændighederne i sagen i øvrigt. Dette indebærer ikke nødvendigvis, at myndigheden selv skal tilvejebringe oplysningerne.
Hvor lang tid tager det at få aktindsigt?
Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvor lang tid har kommunen til at svare på en klage?
Når kommunen træffer en afgørelse i en sag, får du besked om afgørelsen på brev eller i Digital Post. Fra du modtager afgørelsen, har du fire uge til at klage. Afgørelsen skal indeholde en klagevejledning.