Du kan klage ved at sende et brev, en mail eller ringe til myndigheden, du vil klage over; for eksempel kommunen eller Udbetaling Danmark. Myndigheden skal nemlig have mulighed for at vurdere din sag igen, før den sender din klage videre til os. Det hedder også genvurdering. Du kan ikke klage direkte til Ankestyrelsen.
Kan jeg klage over min sagsbehandler?
Klage over sagsbehandling eller afgørelse
Er du utilfreds med sagsbehandlingen eller en afgørelse, der er truffet af en offentlig myndighed i en sag, som du er part i, har du som udgangspunkt mulighed for at klage.
Kan man klage over en socialrådgiver?
Hvis du har modtaget en personlig rådgivning eller Dansk Socialrådgiverforening har varetaget en sag for dig, og du ikke er tilfreds, kan du klage.
Hvordan skriver jeg en klage til kommunen?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvad skal der stå i en klage?
- navn og CPR-nr. på den person, sagen drejer sig om.
- hvilken afgørelse du klager over.
- hvorfor du klager.
- dine kontaktoplysninger (postadresse, telefonnummer og eventuelt e-mailadresse)
- husk dato på dit brev.
"Hvordan ville du håndtere en kundeklage?" Interviewspørgsmål og genialt svar!
Hvordan starter jeg en klage?
Når du klager, er det vigtigt, at det er tydeligt, hvad du klager over, og hvorfor. Du skal angive dit for- og efternavn. Derudover er der ingen krav til måden, du skriver på. Du kan bruge tjeklisten her, når du skriver klagen.
Hvad koster det at klage?
Forbrugerklagenævnet kan træffe en afgørelse i din sag
Prisen for at indbringe en klage til Forbrugerklagenævnet er 400 kroner. De 400 kroner får du igen, hvis du får medhold i din klage. Kan Forbrugerklagenævnet ikke behandle din klage, får du også pengene tilbage.
Hvem kan klage til det kommunale tilsyn?
Det kommunale og regionale tilsyn varetages af Ankestyrelsen med Indenrigs- og Sundhedsministeriet som overordnet tilsynsmyndighed. Tilsynet kan se på, om en kommune eller region har overholdt lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder.
Kan man klage anonymt til kommunen?
Det er muligt at underrette anonym. Du bestemmer selv, om du vil opgive dit navn, når du henvender dig til os. Du skal være opmærksom på, at når du underretter telefonisk har Ankestyrelsen en notatpligt. Du skal derfor ikke opgive navn eller andre kontaktoplysninger, hvis du ønsker at være anonym.
Hvor lang tid har man til at klage?
På det sociale- og beskæftigelsesmæssige område vil klagefristen typisk være 4 uger. Det er dog en god idé at være opmærksom på, hvornår klagefristen udløber. Efter modtagelse af din klage har myndigheden pligt til at vurdere afgørelsen igen.
Kan man skifte sagsbehandler i kommunen?
Når du modtager svar på en ansøgning, sker det nogle gange, at du får tildelt en del af den støtte, du har søgt, men derved også fået afslag på den anden del. I disse tilfælde har du ret til at klage over den del, hvor du har fået afslag. Ifølge lovgivningen har du ikke ret til at skifte sagsbehandler.
Hvad må en sagsbehandler ikke?
Når vi indhenter oplysninger fra en borger, kan vi ikke kræve, at borgeren skal komme med oplysninger i en bestemt form, f. eks. skemaer, medmindre dette udtrykkeligt er angivet i loven. Vi kan heller ikke kræve, at de oplysninger, vi beder om, forudsætter uddannelse, særlige sprogkundskaber eller lignende.
Hvad er forskellen mellem sagsbehandler og socialrådgiver?
En sagsbehandler er ansat til at behandle bestemte sager, for eksempel i en kommunes social- og sundhedsforvaltning eller i et ministerium. En socialrådgiver vejleder og rådgiver om sociale spørgsmål, og kan være ansat som sagsbehandler.
Kan man bede om en ny sagsbehandler?
Kommunen og amtskommunen bør være opmærksom på disse forhold. Myndighederne bør derfor, når det er muligt, og borgerens ønske er velbegrundet, være imødekommende over en anmodning om at få en anden sagsbehandler. ' Så der er altså en klar formulering, der henviser til muligheden for at søge om en anden sagsbehandler.
Hvad kan man bruge sin sagsbehandler til?
- Kontanthjælp.
- Uddannelseshjælp.
- Økonomisk støtte (f. eks. engangsydelse eller lån til indskud)
- Psykiske eller fysiske problemer.
- Funktionsnedsættelse – personer med psykisk eller fysisk handicap.
- Behandling af misbrug.
- Mentor ordning f. eks. for udsatte børn og unge.
Hvor kan man klage over Jobcenter?
Ønsker du derfor at klage over personale i jobcentret, skal du sende klagen til borgmesteren i den kommune, hvor jobcenteret ligger.
Hvad er paragraf 153?
Serviceloven §153 og skærpet underretningspligt
Hvis du i forbindelse med dit arbejde får mistanke eller viden om, at et barn eller en ung har brug for særlig støtte, skal du underrette socialforvaltningen om det.
Hvor lang tid har kommunen til at svare på en klage?
Når kommunen træffer en afgørelse i en sag, får du besked om afgørelsen på brev eller i Digital Post. Fra du modtager afgørelsen, har du fire uge til at klage. Afgørelsen skal indeholde en klagevejledning.
Hvad er straffen for socialt bedrageri?
Hvis en borger bevidst afgiver forkerte oplysninger til kommunen for at få tildelt en ydelse efter serviceloven og dermed begår socialt bedrageri, vil der kunne blive tale om bødestraf/fængselsstraf.
Hvem holder øje med kommunen?
Styrelsen fører tilsyn med kommunernes administration af reglerne om rådighed, konsekvenser og sanktioner. Tilsynet gennemføres på grundlag af nøgletal baseret på de lediges registrering af jobsøgningsaktiviteter og kommunernes indberetninger af rådighedssanktioner.
Hvem kontrollerer kommuner?
Grundloven sikrer, at kommunerne har selvstyre. Men staten fører tilsyn med kommuner og regioner.
Hvad er kommunens ansvar?
Efter kommunalreformen i 2007 er kommunernes opgaver fastsat som de såkaldte 'borgerrettede opgaver', der alle består af velfærdsforvaltning: sundhed, beskæftigelse, det sociale område, børnepasning, folkeskolen, ældreplejen, erhvervsservice, kollektiv trafik og veje, natur, miljø og planlægning og kultur.
Hvem skal man klage til?
Kan du og den erhvervsdrivende ikke finde en løsning, kan du gå videre med sagen og klage til enten Mæglingsteamet for Forbrugerklager, Forbrugerklagenævnet eller til et af de private klage- og ankenævn, der tager sig af forbrugerklager.
Hvornår skal der gives klagevejledning?
Klagevejledning skal kun gives i forbindelse med afgørelser, der umiddelbart kan påklages til en overordnet forvaltningsmyndighed. Beslutninger, der træffes som led i selve sagsforberedelsen (procesledende beslutninger), skal derfor også kun ledsages af klagevejledning, hvis de kan påklages særskilt.
Hvem kan klage?
- Modtageren af afgørelsen, typisk en virksomhed.
- Ansatte, som berøres konkret af afgørelsen.
- Ansatte og andre, der har en væsentlig, individuel interesse og som berøres konkret af afgørelsen.
- Repræsentanter for modtageren og de ansatte efter disses valg.