Du skal bruge et EAN-nummer fra din offentlige kunde til at sende fakturaen det rigtige sted hen. EAN-nummeret er kundens elektroniske identitet. En offentlig kunde kan have flere EAN-numre. Du skal også være opmærksom på, at nogle offentlige kunder modtager deres fakturaer via deres CVR-nummer.
Hvornår skal man have et EAN-nummer?
EAN-nummeret bruges primært, når en virksomhed skal foretage elektronisk fakturering til det offentlige. EAN-nummeret kan rekvireres fra den kommune eller region, den offentlige institution befinder sig i.
Er EAN og CVR-nummer det samme?
CVR-nummeret bruges til at identificere virksomheden, og EAN-nummeret sikrer, at dokumenter i forbindelse med elektronisk fakturering bliver sendt til den rigtige bogføringskreds hos os.
Hvem har et EAN-nummer?
Et EAN-nummer er et 13-cifret elektronisk identifikationsnummer, der viser modtager, leveringssted, varelager eller butik. Alle offentlige myndigheder og institutioner skal have et EAN-nummer, men det kan også anvendes af private virksomheder.
Hvordan fakturerer man via EAN?
For at kunne sende en EAN-faktura til det offentlige skal du først have fat i det 13-cifrede EAN-nummer, hvor du ved en almindelig faktura i stedet ville fakturere via et CVR-nummer. EAN-nummeret kan ses som institutionens eller virksomhedens elektroniske adresse og sikrer, at din faktura ender det rigtige sted.
Hvad er et GTIN, UPC og EAN?
Hvad er forskellen på faktura og EAN-faktura?
Forskel på EAN-faktura og almindelig faktura
Forskellene er følgende: En almindelig faktura sendes ofte i papirform eller som en PDF-fil via e-mail. Modtageren skal manuelt indtaste oplysningerne i deres faktureringssystem. En EAN-faktura sendes elektronisk gennem NemHandelsregistret.
Er e-faktura det samme som EAN-faktura?
EAN-fakturering benyttes til offentlige instanser og virksomheder, som er oprettet i NemHandelsregisteret. Det adskiller sig fra almindelig fakturering og elektronisk fakturering idet der skal fremgå et 13-cifret EAN-nummer og Deres ref. på fakturaen.
Hvad koster det at have et EAN-nummer?
I 2021 vil et EAN-nummer koste mellem 500 og 1.500 kroner. Omkostningerne afhænger af din virksomheds årlige omsætning. Hvordan kan jeg få et EAN-nummer? Hver region og kommune har sit eget EAN-nummer, som du kan finde på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
Hvorfor EAN-nummer?
Du skal bruge et EAN-nummer fra din offentlige kunde til at sende fakturaen det rigtige sted hen. EAN-nummeret er kundens elektroniske identitet. En offentlig kunde kan have flere EAN-numre. Du skal også være opmærksom på, at nogle offentlige kunder modtager deres fakturaer via deres CVR-nummer.
Kan man slå EAN-nummer op?
På hjemmesiden https://registration.nemhandel.dk/ kan du ved indtastning af din kundes CVR nummer finde deres EAN nummer, Kender du heller ikke kundes CVR så slå det op i CVR registeret ved at søge på deres firmannavn eller adresse. EAN nummeret er unikt for den pågældende virksomhed eller institution.
Hvordan betaler man med EAN-nummer?
Man kan lave EAN-fakturaer på Virks hjemmeside. Her logger man ind med virksomheds-NemID og udfylder de påkrævede felter, hvorefter systemet selv sender fakturaen til den pågældende institution. Det er vigtigt, at du får lavet en købsfaktura i dit regnskabsprogram da systemet skal bruge både faktura og ordrenummer.
Hvor kan man handle med EAN-nummer?
Hos Elgiganten Erhverv kan du også handle med EAN-nummer. Vores kunder skal have mulighed for at handle på alle måder, så du kan også handle med EAN-nummer i Elgiganten. Det er typisk kommuner eller regioner der anvender EAN-nummer til deres køb.
Hvad er kravene til en faktura?
- Fakturadato, dagen hvor den udstedes.
- Fakturanummer (fortløbende nummer)
- Virksomhedens navn og CVR-nr. (eller SE-nr.)
- Varens/ydelsens art, antal og pris.
- Momsbeløbets størrelse.
- Samlet beløb for varen ydelsen.
Hvordan sender jeg en regning?
- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Din virksomheds (sælgers) navn, adresse og CVR-/SE-nummer.
- Din kundes navn og adresse.
- En beskrivelse af varens art, mængde (omfang) og pris.
- Leveringsdato (hvis den ikke er den samme som fakturadato).
Hvordan sender man en regning til det offentlige?
På www.virk.dk kan virksomheden gratis indberette fakturaer til det offentlige. Hvis du i din virksomhed har et økonomisystem, så kan det være at dette system kan sættes op til at sende E-fakturaer direkte til det offentlige, kontakt evt. din it-leverandør.
Hvad er en EAN betaling?
Hvad betyder EAN-faktura? EAN står for ”European Article Numbering”, og EAN-nummeret er et specifikt nummer, som fortæller, hvilken virksomhed EAN-fakturaen sendes til. Det er et unikt nummer, som tildeles de virksomheder, der er registreret i NemHandelsregisteret.
Kan man betale med CVR-nummer?
Det virker dog altid mest professionelt over for ens kunder, hvis man har et CVR-nummer. Når man har en virksomhed, der omsætter for under 50.000 kr. årligt., har man en mindre ejet personlig virksomhed. Bare fordi man ikke har et CVR-nummer, betyder det ikke, at man ikke kan sende en faktura.
Hvordan sender man en faktura som privatperson?
- Udstedelsesdatoen – også betegnet fakturadato.
- Fakturanummer – det skal være fortløbende, dvs. ...
- CPR-nummer på dig som sælger.
- Navn og adresse på dig som sælger.
- Din kundes navn, adresse og CVR nummer (hvis det er en virksomhed)
Kan man være selvstændig uden cvr?
Hvor meget må man tjene uden cvr nummer? Du kan sagtens drive selvstændig virksomhed uden at have et CVR-nummer. Du har flere muligheder alt efter om du tjener over eller under 50.000 kr om året; Har du en virksomhed, der omsætter for under 50.000 kr. om året, kan du fakturere i dit eget personnummer.
Kan man sende en faktura uden moms?
2. Moms på faktura til privatpersoner
Hvis du sælger et produkt, skal der som udgangspunkt altid opkræves moms. Men hvis køberen bor i et andet land, skal du registreres i det pågældende land og følge landets momsregler. Hvis du derimod sælger en ydelse til en privatperson, skal du opkræve dit eget lands momssats.
Kan man sende faktura uden CVR-nummer?
Ejeren kan dog vælge at registrere virksomheden, og dermed få et CVR-nummer til virksomheden. Man kan derfor godt fakturere, hvis man ikke har et CVR-nummer. Om virksomheden, der omsætter for under 50.000 kr., bliver registreret eller ej, gør som sådan ingen forskel, da der kan sendes en faktura i begge tilfælde.