Når vi taler om net-handel eller fjernsalg, er det den situation, hvor du og din kunde indgår en aftale uden, at I mødes fysisk. Det er fx tilfældet, når din kunde indgår en aftale via din hjemmeside, eller når en aftale indgås via telefonen, eller via sms.
Hvor lang tids fortrydelsesret har en forbruger i fjernsalg?
Du har 14 dages fortrydelsesret, når du handler på nettet i Danmark og EU. Det gælder både køb af varer og køb af ydelser, fx vinduespudsning eller mobilabonnementer.
Hvad er et fjernsalg?
Fjernsalg er, når du handler uden at stå ansigt til ansigt med en sælger. Det kan fx være ved handel på nettet og telefonsalg.
Hvornår er man forbruger?
Der er tale om en forbruger, når denne hovedsagelig handler uden for sit erhverv i relation til jeres aftale. Lovens regler gælder derimod ikke, når din virksomhed indgår aftaler om køb og salg af varer og tjenesteydelser med andre virksomheder som led i begges erhverv. Den typiske forbruger er en privatperson.
Hvad vil det sige at Forbrugeraftaleloven er Beskyttelsespræceptiv?
Forbrugeraftaleloven
til hensigt at beskytte forbrugeren mod, at den erhvervsdrivende misbruger sin stilling i det indbyrdes forhold. Formålet med loven er forbrugerbeskyttelse og loven er beskyttelsespræceptiv, hvilket betyder, at loven ikke kan fraviges til skade for forbrugeren, jf. FBL § 33.
Hvornår er man funktionær?
Hvilke aftaler er omfattet af forbrugeraftaleloven?
Som forbruger er du beskyttet af forbrugeraftaleloven, når du foretager et forbrugerkøb. I maj 2022 blev loven ændret, så den også beskytter forbrugere, der indgår aftaler om levering af digitale tjenester og digitalt indhold. Det gælder også, når du "betaler" med dine personoplysninger - data - i stedet for penge.
Hvornår finder forbrugeraftaleloven anvendelse?
Forbrugeraftaleloven finder anvendelse på forbrugeraftaler og på erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse af sådanne aftaler. Forbrugeraftaleloven indeholder bl. a. regler om forbrugerens fortrydelsesret og den erhvervsdrivendes oplysningspligt.
Hvad er definitionen på en forbrugeraftale?
Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som en erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Stk. 2. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at en aftale, den pågældende har indgået, ikke er en forbrugeraftale.
Hvem klager man til som forbruger?
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner.
Hvad er en kritisk forbruger?
Den kritiske forbruger handler om de valg og dilemmaer, vi stilles overfor, når vi går på indkøb. Læremidlet giver også nogle bud på, hvilken rolle landbruget har spillet og stadig spiller i det danske samfund.
Er 14 dages returret lov?
Ja. Du har som udgangspunkt altid 14 dages fortrydelsesret, når du køber varer på nettet.
Hvad sker der hvis sælger ikke skriftligt orienterer forbrugeren om fortrydelsesretten?
Hvad sker der hvis sælger ikke skriftligt orienterer forbrugeren om fortrydelsesretten? Skulle du ikke modtage en klar og skriftlig orientering om din fortrydelsesret, kan du tage det roligt. Det bevirker nemlig, at du får en udvidet mulighed for at slippe fri af aftalen.
Hvad er fjernsalg moms?
Ved fjernsalg forstås salg af varer til privatpersoner i andre EU-lande, hvor varen direkte eller indirekte transporteres af sælger til privatpersoner i et andet EU-land. Ved fjernsalg skal sælger opkræve og angive moms efter de nationale regler i det land, hvor privatpersonen er hjemmehørende.
Kan man altid få pengene tilbage?
I fysiske butikker har du ikke en lovbestemt ret til at fortryde et køb, bytte en vare eller få pengene tilbage. Forhandleren bestemmer selv, om han vil give en bytte- og/eller returret på en vare, og hvor længe den ret skal gælde: Bytteret gælder kun ombytning til andre varer.
Hvordan stopper man et køb på nettet?
Ved nethandel har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret. Et køb er en bindende aftale, og du kan som udgangspunkt ikke fortryde dit køb. Selvom mange butikker tilbyder en retur- eller bytteret, er det ikke en ret, du har efter lovgivningen, hvis det ikke er aftalt ved købet.
Hvornår skal kunden have fragten tilbage?
Kunden har krav på at få alle sine penge tilbage, når han eller hun fortryder et køb. Det gælder den fragt, kunden har betalt i forbindelse med leveringen af varen (jf. Forbrugeraftalelovens § 22). Kunden skal dog selv betale for at sende varen retur til netbutikken.
Hvad koster en sag hos Forbrugerombudsmanden?
Det koster 400 kr. (2024) at klage til Forbrugerklagenævnet. Gebyret får du tilbagebetalt, hvis du får helt eller delvist medhold, eller hvis Forbrugerklagenævnet afviser din klage. Hvad er dine klagemuligheder?
Hvad koster det at klage til Klagenævnet?
Klagegebyr. Gebyret for privatpersoner er 900 kr.
Hvor lang tid har en forbruger til at reklamere?
Købeloven giver dig 2 års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen. Har du brugt din reklamationsret og fået repareret en fejl på varen, træder reglerne for forældelse i kraft.
Hvad er negativ aftalebinding?
Negativ aftalebinding er, når en erhvervsdrivende fremsender en vare eller tjenesteydelse, hvor der ikke er indgået nogen aftale mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren, og derfor skal forbrugeren ikke betale for den fremsendte vare eller tjenesteydelse.
Hvem skal betale Tilbagesendelsesomkostningerne?
7. Hvem skal betale tilbagesendelsesomkostningerne? Ifølge forbrugeraftaleloven er det forbrugeren selv der skal betale disse udgifter. Dog kan loven fraviges her, da der kan indgås andre aftaler hvor fx sælger betaler disse udgifter.
Hvad er en privat forbruger?
Ofte skelnes mellem det private forbrug, som er det forbrug, der købes af de private husholdninger, og det offentlige forbrug, som er de offentlige tjenester og (sjældnere) varer, der finansieres af den offentlige sektor.
Hvad betyder forbud mod uanmodet henvendelse?
Forbud mod uanmodede henvendelser er forbud mod at erhvervsdrivende uden forudgående anmodning herom retter telefonisk eller personlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af ...
Hvilke paragraffer i købeloven gælder kun i forbrugerkøb?
Købelovens §§ 72 – 87 gælder kun for forbrugerkøbet, og det er i disse paragraffer, at du finder de regler, der især giver forbrugeren en gunstig retsstilling overfor den erhvervsdrivende.
Hvornår blev dørsalg ulovligt?
Ændring af Forbrugeraftaleloven i 2004
Den nye lov forbyder dog generelt alle uanmodede personlige henvendelser til en forbruger på dennes bopæl mv.