Kravene i den nye bogføringslov omkring digital bogføring træder formelt set i kraft den 1. juli 2024, dog således at kravet om digital bogføring indføres løbende. Det medfører væsentlige ændringer, som du og din virksomhed skal være opmærksom på.
Hvornår træder den nye bogføringslov i kraft?
1. juli 2024 træder bogføringslovens regler om digital bogføring i kraft for mange virksomheder i kraft. I den forbindelse er der nogle nye krav, som virksomhederne skal være forberedt på for at sikre, at deres digitale bogføring gennemføres i overensstemmelse med bogføringsloven.
Hvornår er man omfattet af bogføringsloven?
Hvem er omfattet af bogføringsloven? I Danmark er alle erhvervsdrivende underlagt bogføringsloven- det gælder også udenlandske virksomheder, hvis de har aktiviteter i Danmark. Erhvervsdrivende fonde og foreninger er også underlagt bogføringsloven, det vil sige også andelsforeninger.
Hvor længe skal man beholde bilag?
Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.
Hvad sker der, hvis man ikke overholder bogføringsloven?
Hvis en virksomhed ikke overholder bogføringspligten, er det et brud på loven. Erhvervstyrelsen fører kontrol med bogføring i virksomheder, og hvis de opdager fejl, kan det føre til bøder og i værste tilfælde politianmeldelse og sanktioner.
Den ultimative guide til UK Limited Company Accounting and Tax
Hvilke bilag skal ikke opbevares digitalt?
- kassestrimler fra et salgsregistreringssystem.
- ikke-digitale bilag fra udlandet, for eksempel papirfakturaer, som du har modtaget i hånden.
Hvornår skal en udgift bogføres?
Periodisering af udgifter
kvartal ultimo marts, så vil man typisk gerne fordele udgiften på den periode, den er afholdt. Ved lave en periodisering kan du dele fakturaen op i regnskabet og bogføre den i tre dele i januar, februar og marts.
Hvem er fritaget for bogføringsloven?
Der gælder følgende undtagelser: Bogføringsloven gælder ikke for virksomheder, organisationer og sammenslutninger mv., der er omfattet af lov om statens regnskabsvæsen, eller. som udelukkende er omfattet af regnskabsregler, der er fastsat ved eller i henhold til lov om kommunernes styrelse.
Hvem er underlagt den nye bogføringslov?
1.1. Hvem er omfattet af bogføringsloven? Bogføringslovens § 1 fastlægger, at følgende virksomheder er omfattet af loven: Erhvervsdrivende virksomheder af enhver art, der er etableret i Danmark, uanset virksomhedens ejer- eller hæftelsesforhold.
Hvilke bilag skal bogføres digitalt?
Det er således udelukkende registreringer og bilag, der skal opbevares digitalt, hvilket jf. bekendtgørelse nr. 1383 af 29. november 2023 om pligt til opbevaring af bilag i et digitalt bogføringssystem er afgrænset til, at det alene er købs- og salgsbilag, der skal opbevares i bogføringssystemet.
Hvor længe skal man gemme regninger?
En faktura skal opbevares i 5 år
a. være en faktura, en kvittering eller andre vigtige dokumenter. Ifølge bogføringsloven, som de fleste erhvervsdrivende i Danmark er underlagt, skal en faktura opbevares i minimum 5 år fra den dato, hvor fakturaen er sendt.
Er frivillige foreninger omfattet af bogføringsloven?
Det er ikke alle bogføringspligtige virksomheder, foreninger mv., som skal bogføre via et digitalt bogføringssystem. Foreninger, der driver erhvervsmæssige aktiviteter og/eller modtager offentlige tilskud, vil være omfattet reglerne for digital bogføring.
Hvornår er man omfattet af den nye bogføringslov?
Ifølge den nye bogføringslov er I omfattet af kravet om digital bogføring hvis: Jeres virksomhed er regnskabspligtig efter årsregnskabsloven. Jeres nettoomsætning fra erhvervsdrift i to år overstiger 300.000 kr.
Hvad er et ikke registreret bogføringssystem?
Et ikke-registreret bogføringssystem er et digitalt system, som ikke er på Erhvervsstyrelsens liste over forhåndsgodkendte systemer. Du kan nemlig i stedet vælge at leve op til kravene for ikke-registrerede bogføringssystemer.
Hvad er forskellen mellem udgift og udbetaling?
En udgift finder sted når du anskaffer en vare hvad enten det er til videresalg, til produktion eller til eget forbrug. En udbetaling finder sted når du betaler for varen. En omkostning finder sted når du forbruger varen, dvs. når du sælger den, når du anvender den til produktion eller når du tager den i brug.
Kan man bruge kontoudtog som bilag?
Et bilag er altid skriftligt, men kan indeholde mange forskellige oplysninger. Det primære formål er at dokumentere for givne køb eller salg. I regnskaber skal der være et bilag for enhver bogføring af den ene eller anden slags; bogførte tilbud, ordrer, fakturaer, kreditnotaer, kontoudtog og rykkere.
Hvor lang tid skal man gemme dokumenter?
Fra regnskabsår der begynder den 1. januar 2021 eller senere, skal danske selskaber opbevare deres selskabsdokumenter efter nye krav. Et af kravene er, at dokumenterne skal opbevares i minimum fem år fra udgangen af det regnskabsår, hvor dokumentet er udarbejdet.
Hvornår må man smide bilag ud?
I 2022 er der vedtaget en ny bogføringslov, der skal gøre op med virksomheders fysiske bilag og gamle ringbind – for over de næste år, skal alle opbevare deres bilag digitalt, ifølge den nye lov. Erhvervsstyrelsen har udarbejdet en vejledning til Bogføringsloven, der opstiller de generelle krav til bogføring.