Du mister reklamationsretten, hvis du forholder dig passiv. Det betyder, at du skal klage umiddelbart efter, at du har opdaget fejlen eller manglen. Hvis du klager (reklamere) indenfor 2 måneder efter at du opdagede fejlen/manglen, vil det som udgangspunkt altid anses for godt nok.
Hvad er reglerne for reklamation?
Du har altid to års reklamationsret. Det betyder, at du har ret til at klage til butikken over fejl og mangler ved varen i to år. Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller omleveret til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et forholdsmæssigt afslag i prisen.
Hvad er forskel på garanti og reklamationsret?
Garanti og reklamationsret er ikke det samme. Du er sikret reklamationsret via købeloven. Garanti er derimod noget, forhandler eller importør selv vælger at give - typisk for at skabe tryghed om produktet.
Hvad er rimelig tid reklamation?
Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.
Hvornår kan et køb ophæves?
For at du skal kunne ophæve købet, skal manglen som udgangspunkt være væsentlig. I nogle tilfælde vil du dog godt kunne ophæve købet, selvom manglen ikke er væsentlig. Det er fx, hvis sælgeren ikke vil afhjælpe eller omlevere inden for rimelig tid eller gøre det uden væsentlig ulempe for dig.
FAQ-What Happens when They Don’t Answer the Complaint?
Hvornår har man reklamationsret?
Du har altid to års reklamationsret. Det betyder, at du har ret til at klage til butikken over fejl og mangler ved varen i to år. Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller omleveret til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et forholdsmæssigt afslag i prisen.
Kan man få penge tilbage på en reklamation?
Du kan kun ophæve købet og få pengene tilbage, hvis du kan aflevere varen tilbage i væsentlig samme stand, som den var i ved købet. Du kan derfor ikke regne med at få pengene tilbage, hvis du har ødelagt varen.
Er der altid 2 års reklamationsret?
Du har altid to års reklamationsret. Det betyder, at du har ret til at klage til butikken over fejl og mangler ved varen i to år. Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller omleveret til en ny.
Hvad siger købeloven om reklamationsret?
Købeloven bestemmer blandt andet, at forbrugeren har to års reklamationsret ved fejl på en vare. Det betyder at hvis sælgeren er ansvarlig for fejlen på salgsgenstanden, har forbrugeren ret til afhjælpning.
Hvor lang er den absolutte reklamationsfrist?
Den absolutte reklamationsfrist i Købeloven er to år, jævnfør Købelovens § 83, stk. 1. Efter bestemmelsen skal forbrugeren inden to år fra salgsgenstandens overgivelse meddele sælgeren, hvis forbrugeren vil påberåbe sig en mangel ved salgsgenstanden.
Kan man sælge uden reklamationsret?
Er sælgeren privat har du som udgangspunkt to års reklamationsret, med mindre du og sælgeren har aftalt andet. Du og sælger kan for eksempel aftale, at varen er købt som beset, og du dermed ikke kan klage. Er varen defekt, og vil sælgeren ikke acceptere din reklamation over varen, kan du ikke klage til et ankenævn.
Hvad dækker udvidet reklamationsret?
Undgå dyre reparationer og tidskrævende processer. Med en udvidet reklamationsret forlænger du producentens garanti i op til 10 år, så du er sikret ekstra tryghed, hvis dit produkt går i sort. Du kan tilføje en udvidet reklamationsret, når du handler hos os, enten i en butik eller online.
Hvad betyder 24 måneders reklamationsret?
12 - 24 måneder efter købet har du bevisbyrden
Går varen i stykker efter 12-24 måneder? Så er det din opgave at bevise, at der er tale om en fejl, som sælgeren er ansvarlig for. Det betyder ikke, at du skal kunne redegøre for årsagen til fejlen på et fagligt eller teknisk niveau.
Hvem har bevisbyrden ved reklamationsret?
Det er som udgangspunkt dig som forbruger, der skal bevise, at fejlen ved varen er en mangel efter købeloven. I det første år efter leveringen gælder dog formodningsreglen.
Hvilke krav er der til en garanti?
Garantien skal være skrevet på dansk, hvis varen har været markedsført på dansk. Der skal fx stå oplysninger om garantigiveren, og hvilke vilkår der gælder for garantien. Det kan fx være serviceeftersyn, der skal være overholdt, eller anden vedligeholdelse.
Hvornår er der tale om at en vare har en mangel?
a. tale om en mangel, når: varen ikke er som aftalt i forhold til fx mængde, type og kvalitet. varen ikke har de egenskaber og funktioner, der er sædvanlige for varer af samme type og som med rimelighed kan forventes.
Hvornår kan kunden ifølge købeloven fortryde sit køb og få sine penge tilbage?
Fortryder du købet - giv sælgeren besked inden for 14 dage
Fra du har modtaget varen, har du 14 dages fortrydelsesfrist. Send en utvetydig meddelelse til netbutikken om din fortrydelse, hvilket vil sige, at butikken skal have tydeligt besked.
Kan man fortryde en privat handel?
Når du handler med en privatperson, har du ingen lovbestemt fortrydelsesret - medmindre du og sælgeren har aftalt det.
Er der garanti på garantien?
I Forbrugerombudsmandens reviderede vejledning fra 2015 er det nu slået fast, at der hverken er et lovmæssigt belæg for at yde ”garanti på garanti” eller ”reklamationsret på reklamationsret”.
Hvor mange gange må man rep et produkt som er gået i stykker?
Forkert! Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.
Hvornår skal kunden have fragten tilbage?
Kunden har krav på at få alle sine penge tilbage, når han eller hun fortryder et køb. Det gælder den fragt, kunden har betalt i forbindelse med leveringen af varen (jf. Forbrugeraftalelovens § 22). Kunden skal dog selv betale for at sende varen retur til netbutikken.
Hvem betaler fragten ved reklamation?
Er en klage omfattet af reklamationsretten, skal afhjælpning være gratis for kunden. Som sælger skal du i den forbindelse betale alle udgifter, også transport. Denne artikel er for virksomheder. Hvis du er forbruger, gå til Forbrugerleksikon.
Hvad gør man hvis man ikke får sine penge retur?
Du kan gøre indsigelse, hvis du har betalt varen/ydelsen med Dankort og du har udnyttet din fortrydelsesret. Enten ved at du har nægtet at modtage varen eller undladt at afhente den og informeret sælger herom, og ikke har modtaget pengene retur 30 dage efter, at varen er returneret eller kreditnota er modtaget.
Hvornår er forbrugeren afskåret fra at påberåbe sig mangler?
Den absolutte reklamationsfrist i Købeloven er to år, jævnfør Købelovens § 83, stk. 1. Efter bestemmelsen skal forbrugeren inden to år fra salgsgenstandens overgivelse meddele sælgeren, hvis forbrugeren vil påberåbe sig en mangel ved salgsgenstanden.
Kan købeloven fraviges?
Reglerne for forbrugerkøb kan ikke fraviges til skade for forbrugeren – heller ikke, hvis forbrugeren accepterer at blive stillet dårligere. I forbrugerkøb kan man dog godt indbyrdes aftale, at forbrugeren stilles bedre end efter købelovens regler.