Alle arbejdspladser med mere end 10 ansatte skal have en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter (AMiR). De ansatte har både ret og pligt til at vælge en arbejdsmiljørepræsentant.
Hvornår skal man have en AMR?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant. Er I flere end 35 ansatte, skal der etableres arbejdsmiljøgrupper, hvori arbejdsmiljørepræsentanterne indgår.
Hvornår skal en virksomhed have en AMR?
De formelle krav og regler
På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne.
Hvornår skal man have en medarbejderrepræsentant?
Medarbejdere i virksomheder, der drives som aktie- eller anpartsselskaber, kan vælge repræsentanter i selskabernes øverste ledelsesorgan, typisk bestyrelsen, hvis virksomheden over en periode har beskæftiget mindst 35 medarbejdere.
Hvornår skal man have en AMO?
Hvis arbejdsgiveren har 35 eller flere beskæftiget på det midlertidige arbejdssted i mindst 4 uger, skal virksomheden have en arbejdsmiljøorganisation (AMO) i to niveauer med arbejdsmiljøgrupper og arbejdsmiljøudvalg. De daglige opgaver skal varetages af en eller flere arbejdsmiljøgrupper.
Hvornår er man en ægte dansker?
Hvem skal være med i AMO?
AMO'en skal bestå af en eller flere arbejdsledere, der er udpeget af arbejdsgiveren, og en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter, der er valgt af de ansatte. Som arbejdsgiver er du formand for AMO. Du kan vælge at udpege en repræsentant, der kan handle på dine vegne i arbejdsmiljøspørgsmål, som formand.
Hvad er formålet med AMO?
AMO er en intern organisering af samarbejdet om arbejdsmiljø i virksomheden, hvor nøglepersonerne er arbejdsgiveren eller dennes repræsentant, valgte arbejdsmiljørepræsentanter og udpegede arbejdsledere. AMO skal løbende arbejde med virksomhedens arbejdsmiljø og har både daglige og strategiske opgaver.
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Hvor mange timer skal en AMR have?
Blandt samtlige AMR er der 66 procent, som bruger 1-2 timer om ugen, når de bliver spurgt om, hvor mange timer de reelt bruger på deres hverv som AMR pr. uge. 9 procent anvender 'ofte' eller 'meget ofte' deres fritid på AMR-arbejde, og 32 procent gør det 'indimellem', 59 procent gør det 'sjældent' eller 'aldrig'.
Hvor ofte skal der vælges AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten vælges for to år ad gangen, medmindre en længere valgperiode på op til fire år er aftalt i arbejdsmiljøorganisationen. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet, og en arbejdsmiljørepræsentant kan ikke væltes i valgperioden.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljø/ sikkerhedsrepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og forringede forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten. Uoverensstemmelser om valg, valgbarhed og beskyttelse afgøres ved fagretslig behandling.
Er man AMR for sin leder?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.
Hvad kan man bruge sin arbejdsmiljørepræsentant til?
- Skabe eller fastholde et godt psykisk arbejdsmiljø
- Forsøge at forebygge mobning.
- Videreformidle information fra ledelsen til dine kolleger i forbindelse med organisationsændringer.
- Bistå kolleger ved arbejdsskader.
Kan en leder være AMR?
Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Hvad er en amr opgave?
Planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, herunder: Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse. Sørge for en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning, medlemmer m.m.
Hvor mange ansatte skal der være i en virksomhed for at der kan kræves en arbejdsmiljørepræsentant?
I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal samarbejdet organiseres således, at der oprettes en arbejdsmiljøorganisation med følgende to niveauer: 1) En eller flere grupper varetager de daglige opgaver vedrørende sikkerhed og sundhed. En gruppe består af 1 udpeget arbejdsleder og 1 valgt arbejdsmiljørepræsentant.
Hvor længe kan man være AMR?
En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og de ansatte kan indgå aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg.
Hvad betyder det at være AMR?
Din arbejdsmiljørepræsentant er valgt af alle jer kolleger på arbejdspladsen uanset fagligt tilhørsforhold. Det er en vigtig påmindelse om, at arbejdspladsens arbejdsmiljø skal tænkes i en helhed.
Hvor mange timer skal man have for at holde pause?
Krav på mindst 30 minutters pause, når arbejdstiden overstiger 5 timer. Er du under 18 år, har du krav på 30 minutters pause, når arbejdstiden overstiger 4,5 timer. I de fleste overenskomster betaler du selv din frokost - det betyder, at du ikke skal stå til rådighed i din pause.
Kan man fratræde som AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet i valgperioden. Sker det alligevel, har de ansatte ikke ret til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant.
Er AMR beskyttet?
Beskyttet. Du er beskyttet mod opsigelse og andre forringelser af dine forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten indenfor den overenskomst, du er ansat efter, eller en sammenlignelig overenskomst.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
TR's arbejde er styret af rammeaftaler mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer, som ofte er ret åbne og uden beskrivelser. AMR har især viden om systematisk arbejdsmiljøarbejde, undersøgelsesmetoder (APV) og holdningsbearbejdning samt det psykiske arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen.
Hvem ejer AMO?
Amo er i dag ejet af Lantmännen Cerealia A/S, som er en del af den svenske Lantmännen koncern. Lantmännen er et landbrugskooperativ og Nordeuropas førende aktør inden for landbrug, maskiner, bioenergi og fødevarer.
Hvad laver en arbejdsmiljøleder?
Arbejdsmiljøledelse giver dig ret og mulig- hed for at være med til at bestemme og tilrettelægge dit arbejde. Når I indfører arbejdsmiljøledelse, laver I aftaler om, hvad der er vigtigt for at få et godt arbejdsmiljø og hvordan I sik- rer, at I kan overholde jeres aftaler.
Hvad er forskellen på Amo og AMU?
Alle arbejdspladser med mere end 9 ansatte skal have en arbejdsmiljøorganisation (AMO). For arbejdspladser med mere end 34 ansatte består AMO både af et arbejdsmiljøudvalg (AMU) og et passende antal underliggende arbejdsmiljøgrupper.