Hvis I som medarbejderne ønsker at drøfte forhold med ledelsen, inden ledel- sen tager de endelige beslutninger, skal medarbejdersiden altid huske at sige det i udvalget. Ledelsen skal så lade medarbejdernes synspunkter indgå i beslut- ningsgrundlaget.
Hvad skal et med udvalg?
MED-udvalgene skal sikre, at medarbejderne har medindflydelse på arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold. Det fremgår af kommunens lokale aftale, men også af 'Rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse' for alle kommunale arbejdspladser.
Hvem er med i et med udvalg?
Hovedudvalget og MED-udvalgene består af repræsentanter for ledere og medarbejdere. Alle medarbejderne i kommunen er repræsenteret i et MED-udvalg af en medarbejder- repræsentant. → Ledere (udpeges af ledelsen). → Medarbejderrepræsentanter (vælges af medarbej- derne/udpeges af de faglige organisationer).
Hvad skal drøftes i med?
I MED-systemet har man pligt til at informere og drøfte sagerne med ledelsen inden der træffes en beslutning. Herefter skal medarbejdernes synspunkter indgå i beslutningsgrundlaget. Er det muligt at foretage afstemning i et MED-udvalg, hvis man ikke kan nå til enighed? Nej, der kan ikke stemmes i et MED-udvalg.
Hvad er et personalemøde med MED status?
Enheds-MED, Lokal-MED eller Personalemøde med MED-status træffer beslutninger om den enkelte afdeling/institutions udmøntning af retningslinjer, rammer og principper, sat af Hoved-MED, udar- bejder evt. lokale retningslinjer og drøfter øvrige spørgsmål i relation til afdelingens praksis.
Sådan får du en flot græsplæne med XL-BYG Græsplejesæt og Emma Martiny
Hvad er et lokal med?
I LokalMED er der et forpersonskab, som består af en forperson og en næstforperson. Arbejdspladsens øverste leder er forperson for LokalMED, mens udvalgets medarbejderrepræsentanter vælger en næstforperson iblandt sig.
Hvad er med-systemet?
I MED-systemet er der gensidig informationspligt som betyder, at såvel ledelses- som medarbejderre- præsentanterne har pligt til at infor- mere hinanden og drøfte spørgsmål, som vedrører arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold inden for det område, MED-udvalget dækker.
Er det lovpligtigt at have et samarbejdsudvalg?
Der skal altid oprettes et samarbejdsudvalg, hvis der på en statslig arbejdsplads er ansat mere end 24 personer. Er der inden for samme arbejdsplads, flere selvstændige afdelinger med over 24 ansatte, skal der tilsvarende oprettes et samarbejdsudvalg for hver af disse afdelinger.
Hvad er forskellen på trio og med?
Trio'en skal udarbejde retningslinjer for arbejds-, samarbejds-, personale- og arbejdsmiljøforhold, der sikrer, at medarbejderne får medindflydelse og medbestemmelse. MED-opgaven stiller store krav til både tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter og ledelse.
Hvad er lokal med-udvalg?
Arbejdet i det lokale MED-udvalg giver medarbejderne mulighed for at få medindflydelse og medbestemmelse på arbejdspladsens opgaveløsning i bred forstand. Nedenfor ser du eksempler på emner, der med fordel kan drøftes på lokale MED-udvalgsmøder.
Hvornår skal der være en medarbejderrepræsentant i bestyrelsen?
Reglerne går i hovedtræk ud på, at et selskabs medarbejdere kan beslutte, at de ønsker medarbejderrepræsentanter i selskabets øverste ledelsesorgan (”selskabsrepræsentation”), når selskabet har beskæftiget mindst 35 medarbejdere i gennemsnit i de sidste 3 år.
Hvad er et hovedudvalg?
Hovedudvalget kan betragtes som ledelsen af MED-systemet i kommunen/regionen og det har rollen som ”øverste myndighed” for kommunens/regionens MED-system. Hovedudvalgets særlige opgaver er beskrevet i rammeaftalens § 9, stk. 2, og de kan ikke uddelegeres til andre MED-niveauer.
Hvem er medarbejderrepræsentant?
Stk. 5. Ved en medarbejderrepræsentant forstås et medlem af det øverste ledelsesorgan for et selskab, henholdsvis et moderselskab, hvor medlemmet er valgt af medarbejderne i henhold til selskabslovens kapitel 8 og reglerne i denne bekendtgørelse. Stk.
Hvad er hoved med?
HovedMED fungerer som overordnet MED-udvalg for hele Børne- og Ungdomsforvaltningen og drøfter emner af generel betydning for medarbejdernes arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold på tværs af forvaltningen. Udvalget har desuden en række obligatoriske opgaver i henhold til generelle (ramme)aftaler.
Hvad er et trio samarbejde?
Trioen er det uformelle samarbejde mellem tre funktioner: leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. Trioen kan være et uformelt sparringsforum, hvor aktuelle spørgsmål og udfordringer kan løses. Trioen kan også iværksætte strategiske indsatser for at løse eller forebygge problemer på arbejdspladsen.
Hvad er en med aftale?
Formålet med MED-aftalen er at optimere arbejdsmiljøet og samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere i Børne- og Ungdomsforvaltningen. Målet er i sidste ende at skabe attraktive arbejdspladser og rum for faglig udvikling og samarbejde. Med MED-aftalen sætter vi en stor kulturforandring i gang.
Hvem deltager i trio møder?
Hvem deltager i trioen? En trio består i udgangspunktet af tre personer: Leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. Nogle steder deltager flere tillidsvalgte fx for forskellige faggrupper. De tre parter mødes og drøfter løbende spørgsmål, der har betydning for hverdagens opgaveløsning.
Hvad er et LMU?
Lokale MED-Udvalg (LMU) er ofte organiseret på afdelings-niveau og arbejder med de nære ting, som har betydning for den daglige drift i afdelingen.
Hvem er med i trio?
Tillidsrepræsentant (TR)
TRIO består som udgangspunkt af leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. TRIO er ikke et formelt organ (som MED) og er hverken reguleret af lovgivning eller overenskomster.
Hvem er omfattet af samarbejdsaftalen?
cirk. 18/11 2021 om aftale om samarbejde og samarbejdsudvalg i staten (samarbejdsaftalen). Aftalen omfatter alle statsinstitutioner samt selvejende institutioner, for hvilke Finansministeriet (tidligere Skatteministeriet) har kompetencen til at aftale, fastsætte eller godkende løn- og andre ansættelsesvilkår, jf.
Hvem kan vælges til samarbejdsudvalg?
I private virksomheder med mindst 35 ansatte er der mulighed for at oprette et samarbejdsudvalg (SU). Udvalget skal være ligevægtigt repræsenteret af medarbejdere og ledelse og skabe grundlag for et velfungerende samarbejde.
Hvad er en TRs opgave?
TRs opgave er: at skabe dialog om medlemmernes interesser, være talsmand for kollegerne og kan overfor ledelsen forelægge forslag, henstillinger og klager fra kollegerne samt optage forhandling om lokale spørgsmål.
Hvad er en med uddannelse?
MED-grunduddannelsen sætter fokus på MED-samarbejdet som en aktivitet, der skal skabe værdi for samarbejdet om kerneopgaven og understøtte trivsel på arbejdspladsen. Deltagerne får en grundig og struktureret introduktion til det formelle aftalegrundlag for MED-samarbejdet og til MED-idéen.
Kan man fyre et bestyrelsesmedlem?
Et bestyrelsesmedlem har altid mulighed for at træde tilbage, når vedkommende ønsker det. Fratrædelsen sker ved en meddelelse til bestyrelsen. Hvis du ønsker at afskedige et bestyrelsesmedlem mod vedkommendes vilje, skal fratrædelse ske i overensstemmelse med medlemmets bestyrelseskontrakt.