Indtil den 21. marts 2022 modtog du digital post fra det offentlige og fra private virksomheder i e-Boks eller på borger.dk, medmindre du havde valgt at være fritaget for Digital Post. Den 21. marts 2022 ændrede postkassen sig på borger.dk, og der kom en digital postkasse mere på banen.
Hvornår udfases e-Boks?
november 2021, er blevet udsat til første kvartal af 2022. Indtil da vil borgere og virksomheder fortsat modtage Digital Post fra det offentlige i e-Boks, på borger.dk og Virk som sædvanlig. Den nye løsning til Digital Post går først i drift i begyndelsen af det nye år, og ikke som forventet den 30. november 2021.
Er e-Boks ude af drift 2023?
Nu er den nye offentlige Digital-Post løsning gået i luften. e-Boks løsningen vil forblive uændret og du vil derfor stadig kunne læse både privat og offentlig post i din e-Boks indbakke. Læs mere her.
Hvor længe har e-Boks eksisteret?
e-Boks startede i 2001, og siden er det kun gået fremad. e-Boks er repræsenteret i flere lande og har i alt 22.7 mio. brugere globalt.
Hvad kommer i stedet for e-Boks?
E-Boks er dog et gammelt system, og derfor har Danmark nu fået den nye digitale postkasse kaldet mit.dk. Den nye platform gik i luften 21. marts 2022, og fremover vil alle danskere over 15 år modtage digital post i mit.dk. Her hjælper Komputer for alle med de vigtigste spørgsmål om mit.dk.
Sådan får du automatisk besked om ny post i din e-boks
Kan man stadig bruge e-Boks?
Indtil den 21. marts 2022 modtog du digital post fra det offentlige og fra private virksomheder i e-Boks eller på borger.dk, medmindre du havde valgt at være fritaget for Digital Post. Den 21. marts 2022 ændrede postkassen sig på borger.dk, og der kom en digital postkasse mere på banen.
Er der kommet ny e-Boks?
Fordelen er blandt andet, at det er et lukket system, så man undgår spam-mail og sikkerhedsproblemer. Men e-Boks er også et gammelt computersystem, og nu kommer efterfølgeren. I første kvartal af 2022 forventer Digitaliseringsstyrelsen, at der bliver tændt for det nye system – kaldet Digital Post.
Kan man ikke bruge e-Boks mere?
Hvis du oplever udfordringer med at logge ind på e-Boks app, kan det hjælpe at slette ens bruger og oprette den igen. Hvis det ikke virker skal man lave en komplet nulstilling af ens app samt mobiladgang.
Er e-Boks nedlagt?
Tidligere fik vi de meste digitale post i e-Boks, men i marts 2022 kom der en ny digital postkasse til post fra det offentlige. Den nye postkasse finder man på borger.dk og i appen Digital Post.
Hvordan opdater jeg e-Boks?
Det kan du gøre som borger: Opdater e-Boks-app eller Digital Post-app i Play Butik eller App Store. Læs brevene på e-Boks' hjemmeside på en PC. Læs på Borger.dk på en PC.
Er man tvunget til e-Boks?
Fra 1. november 2014 blev det obligatorisk for personer, der er 15 år eller derover, og som har bopæl eller fast ophold i Danmark, at være tilsluttet Offentlig Digital Post (nu Digital Post), medmindre de blev fritaget.
Hvordan kan man blive fritaget for Digital Post?
Sådan anmoder du om fritagelse fra Digital Post
For at blive fritaget fra Digital Post fra det offentlige skal du som udgangspunkt møde personligt op hos kommunen. Hos kommunen vil du: få en blanket, hvor du skriver under på, at du lever op til mindst et af fritagelseskriterierne.
Er mit dk det samme som MitID?
Når du skal logge ind i Digital Post på borger.dk, Digital Post-appen, e-Boks eller mit.dk for at læse din post, skal du bruge dit personlige MitID. Det betyder, at adgangen til Digital Post er beskyttet bag log-in med MitID.
Hvad er forskellen på Digital Post og e-Boks?
Forskellen på Digital Post og e-Boks
Du har ikke automatisk Digital Post, fordi du måske har en e-Boks. Men fra din e-Boks kan du også se posten fra din digitale postkasse, så snart du er tilmeldt denne. Har du både Digital Post og e-Boks, får du samme post i begge postkasser. Du behøver altså kun se post ét sted.
Hvad er forskellen på e-Boks og e-Boks plus?
Med e-Boks Plus-appen bevæger e-Boks sig hen imod at være en selvbetjeningsplatform, der ikke kun er relateret til dokumenter, hvilket ellers har været kernen i e-Boks hidtil. I e-Boks Plus bestemmer brugerne selv, hvilke services de ønsker, og de har dermed fuld kontrol over indholdet.
Hvorfor kan jeg ikke logge på e-Boks med NemID?
Hvis du kan logge på din netbank med MitID men ikke på e-Boks, kan det skyldes, at du ikke har knyttet en offentlig signatur til dit MitID. Dette er et krav, hvis du ønsker at benytte dit MitID til andet end din bank.
Hvad med e-Boks?
Hvad er e-Boks? e-Boks er en digital platform hvor du kan tjekke din post online og specielt post fra det offentlige. Derudover har du også mulighed for at tjekke lønsedler, regninger og underskrive aftaler online. Det kræver blot dit NemID og kan både benyttes på computer og telefon.
Hvem ejer e-Boks?
Systemet er oprindeligt udviklet i 2000 af KMD (Produktchef Henrik Traborg og Produktchef Flemming Hansen). KMD var en del af ejerkredsen indtil marts 2009. I dag er e-Boks A/S et selvstændigt selskab, som er ejet ligeligt af Nets og PostNord.
Hvor mange er fritaget for Digital Post?
Opgørelsen pr. tredje kvartal af 2023 viser, at 5,17 mio. borgere er tilmeldt Digital Post og 298.591 borgere er fritaget fra Digital Post.
Hvor mange har ikke e-Boks?
298.591 borgere er fritaget fra Digital Post fra det offentlige.
Hvorfor kan jeg ikke se min lønseddel på e-Boks?
Hvis du modtager post som f. eks. din lønseddel, uden at du har tilmeldt dig post fra afsenderen, skyldes det, at arbejdsgiveren har valgt at udsende posten digitalt og har indgået aftale med dig om dette ad anden vej.
Hvordan får andre adgang til min e-Boks?
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit NemID/MitID.
- Klik på 'Menu' og vælg derefter 'Læseadgange'.
- Klik på 'Giv andre adgang' for at oprette en læseadgang.
- Udfyld fornavn, efternavn og cpr-nummer på den person, du ønsker at give læseadgang til. ...
- Afslut ved at klikke på 'Send'.
Hvad koster det at sende til e-Boks?
E-boks er en gratis løsning for kunden. Slip for rudekuverter – modtag din regning i e-boks. Med e-Boks får du en sikker elektronisk postboks, hvor du kan modtage og opbevare de regninger, du normalt modtager med posten. Oprettelse og log på sker ved hjælp af NemID eller Digital Signatur.
Kan man sende til privat e-Boks?
mangler at indtaste e-mail eller telefonnummer på e-Boks. Post fra virksomheder: Her kan du se din post på e-Boks.dk som er sendt til dig af private virksomheder som din bank, forsikring eller andre private virksomheder.
Hvordan sender jeg en mail fra e-Boks?
- Log ind på www.e-Boks.dk.
- Tryk på 'Skriv ny post til myndighed' eller 'Skriv ny post til virksomhed' (afhængigt af hvem du ønsker at skrive en ny meddelelse til) under fanen 'Mit overblik'.
- Vælg den modtager du gerne vil skrive til ved at trykke på 'Til:'-feltet.