Borgeren kan både klage over resultatet af en afgørelse, og/eller den måde sagen er behandlet på. Du skal oplyse, hvor en eventuel klage skal sendes hen. Adressen til den myndighed, som klagen skal sendes til, skal stå i klagevejledningen.
Kan en borger klage over en afgørelse hvor hun eller han har fået fuldt ud medhold?
Er du utilfreds med sagsbehandlingen eller en afgørelse, der er truffet af en offentlig myndighed i en sag, som du er part i, har du som udgangspunkt mulighed for at klage. I mange tilfælde kan du klage til den myndighed, som har truffet afgørelsen, eller til den overordnede myndighed på området.
Kan man klage over en afgørelse?
Hvis du ikke er enig i en afgørelse, der er truffet i byretten, har du som hovedregel mulighed for at klage over afgørelsen til landsretten.
Hvornår er en afgørelse truffet?
Med udtrykket ”truffet afgørelse” i forvaltningsloven sigtes til udfærdigelse af en retsakt (forvaltningsakt), dvs. en udtalelse, der går ud på at fastsætte, hvad der er eller skal være ret i et foreliggende tilfælde.
Hvad kan du gøre hvis du er uenig i en dommers afgørelse?
Hvis du er uenig i en afgørelse, kan du appellere den. Du skal selv iværksætte appellen ved at trykke på ”Opret appel” på sagsoverblikket for den pågældende sag på minretssag.dk. I nogle tilfælde kan du først appellere en sag, hvis du har fået tilladelse fra Procesbevillingsnævnet.
2. De to forskellige klager
Hvad skal der til for at en borger kan klage over en afgørelse i en sag?
Du kan klage ved at sende et brev, en mail eller ringe til myndigheden, du vil klage over; for eksempel kommunen eller Udbetaling Danmark. Myndigheden skal nemlig have mulighed for at vurdere din sag igen, før den sender din klage videre til os. Det hedder også genvurdering. Du kan ikke klage direkte til Ankestyrelsen.
Kan man klage over en dommer?
Du kan klage over en dommer eller en jurist ved retten, der dømmer i en retssag. En jurist ved retten kan fx være en retsassessor, en dommerfuldmægtig, en justitssekretær eller en midlertidigt beskikket dommer. Du kan også klage over sagkyndige retsmedlemmer og retsmæglere.
Kan man klage over en afgørelse fra Ankestyrelsen?
Ankestyrelsen er den øverste administrative klageinstans, og du kan derfor ikke klage over vores afgørelser til en anden administrativ myndighed. Du kan kontakte Folketingets Ombudsmand, hvis du er utilfreds med vores behandling af sagen. Du kan også lægge sag an ved domstolene over afgørelsen.
Hvad er forskellen på en dom og en afgørelse?
Selvom både kendelser og domme er afgørelser truffet af en domstol, er der væsentlige forskelle mellem de to. En dom er rettens endelige afgørelse i en sag, der afgør sagens kerneforhold. En kendelse derimod, afgør ikke sagens kerneforhold, men snarere specifikke spørgsmål, der opstår i løbet af sagen.
Hvornår er der tale om en afgørelse?
En afgørelse er en myndigheds beslutning om, hvad der er eller skal være ret over for en borger. Det kan for eksempel være en beslutning, der fastslår, om borgeren har ret til eller ikke ret til at få en ydelse. Det kan også være myndighedens beslutning om, at borgerens ydelse ændres.
Hvordan anker man en afgørelse?
Parterne i sagen kan klage. Parter i en sag er for eksempel den person eller det forsikringsselskab, som afgørelsen handler om. Ankestyrelsen er øverste administrative klageinstans. Herefter har du mulighed for at gå videre til domstolene eller ombudsmanden.
Kan man klage over et afslag på indsigt?
Klager over afslag på aktindsigt efter offentlighedsloven behandles efter offentlighedslovens regler. En person, der ikke er part i en sag, hvor der er eller vil blive truffet en afgørelse, og som får helt eller delvist afslag på aktindsigt i sagen, har normalt ret til at klage.
Hvad skal der stå i en klage?
- navn og CPR-nr. på den person, sagen drejer sig om.
- hvilken afgørelse du klager over.
- hvorfor du klager.
- dine kontaktoplysninger (postadresse, telefonnummer og eventuelt e-mailadresse)
- husk dato på dit brev.
Er tilbagekaldelse af en afgørelse en afgørelse?
Hovedregel for tilbagekaldelse
En tilkendegivelse, der ikke er en afgørelse, vil ikke i sig selv være til hinder for, at der efterfølgende træffes en mere bebyrdende afgørelse om det pågældende spørgsmål.
Kan en afgørelse være mundtlig?
En myndighed skal som altovervejende hovedregel give borgeren en skriftlig afgørelse og ikke en mundtlig afgørelse. En skriftlig afgørelse er vigtig dokumentation og tydeliggør, hvad der er besluttet og hvorfor.
Kan kommunen ændre en afgørelse?
Kommunen kan træffe en ny afgørelse, som erstatter den tidligere afgørelse, hvis de forvaltningsretlige principper om tilbagekaldelse af gyldige afgørelser er opfyldt. Hvis kommunen gør dette, er der tale om en ny afgørelse, som kan påklages.
Kan man klage over skifterettens afgørelse?
Du kan klage til landsretten over skifterettens afgørelse. Du klager ved at sende et kæreskrift1 til skifteretten. Samtidig skal du betale en retsafgift på 750 kr.
Hvor kan man finde afsagte domme?
Danmarks Domstole har offentliggjort en database med afgørelser fra domstolene. Og du kan se med nu. Danmarks Domstole har åbnet Domsdatabasen, hvor du kan søge og finde domme afsagt ved domstolene. Databasen er åben for alle og har været et ønske fra både politisk side og aktører med interesse i domme.
Hvornår skal man afsone efter dom?
Typisk får du besked mindst en måned før, du skal afsone.
Kan man risikere at skulle betale erstatning tilbage?
Erstatninger kan ikke kræves tilbagebetalt
Tidligere blev erstatningen udbetalt, inden ankesagen var afgjort i Ankenævnet for Patienterstatningen. Du risikerede således at skulle tilbagebetale en allerede udbetalt erstatning, hvis ankenævnet ændrede Patienterstatningens afgørelse.
Hvem kan klage til Ankenævnet?
Du kan klage over forsikringsselskaber, der er etableret i Danmark. Gælder klagen et udenlandsk forsikringsselskab, skal du som udgangspunkt klage til et udenlandsk nævn.
Hvad sker hvis forsikring klager over afgørelse fra AES?
Hvis der bliver klaget over den nye afgørelse, sender vi sagen direkte til Ankestyrelsen, da vi ikke kan genvurdere den ændrede afgørelse.
Hvem skal man klage til?
Kan du og den erhvervsdrivende ikke finde en løsning, kan du gå videre med sagen og klage til enten Mæglingsteamet for Forbrugerklager, Forbrugerklagenævnet eller til et af de private klage- og ankenævn, der tager sig af forbrugerklager.
Hvordan laver man en klage?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvor lang tid går der før en sag kommer for retten?
Almindelige civile sager, herunder boligretssager, berammes normalt inden for 8-12 måneder. Småsager berammes inden for 3-4 måneder. Retsmæglinger kan normalt berammes inden for 2-3 måneder. I de familieretlige tvangsfuldbyrdelsessager er berammelsestiden for første møde 1-2 uger.