Din kollega må gerne få aktindsigt i din løn. Faktisk kan alle søge aktindsigt i en række oplysninger om dit ansættelsesforhold. Det fremgår direkte af § 21, stk. 2-4 i offentlighedsloven.
Kan man få aktindsigt i offentligt ansattes løn?
Der er ikke aktindsigt i sager om ansættelse og forfremmelse, men der er i sager om enkeltpersoners ansættelsesforhold (lovens § 21, stk. 2) ret til aktindsigt efter offentlighedslovens almindelige regler i oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser, jf.
Kan man få aktindsigt i en personalesag?
Retten til aktindsigt omfatter som udgangspunkt ikke sager om enkeltpersoners ansættelsesforhold, jf. offentlighedslovens § 21, stk. 2. Det betyder, at der som udgangspunkt ikke kan gives aktindsigt i en offentlig ansats personalesag.
Hvad kan man ikke få aktindsigt i?
- Straffesager.
- Sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentliges tjeneste.
- Personalesager – man kan dog få oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser.
- Førelse af kalender.
Hvornår har man ret til aktindsigt?
Alle har ret til at søge om aktindsigt uanset statsborgerskab, bopæl og som udgangspunkt også alder og mental tilstand. Der er heller ingen krav om, at du skal begrunde din anmodning om aktindsigt, og du behøver ikke selv at være involveret i sagen. Som part i sagen vil du dog ofte kunne få flere oplysninger.
Hvor bliver din løn af? Og får du for lidt i løn? Bliv klogere her I Explainer: Pengeudfordringen
Hvornår kan man ikke få aktindsigt?
Offentlighedsloven giver dig blandt andet ikke ret til at søge om aktindsigt i: Sager om ansættelse og forfremmelse samt ansættelsesforhold i det offentlige, dog med undtagelse af oplysninger om navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønforhold og tjenesterejser.
Hvornår har man ikke ret til aktindsigt i egen sag?
Undtagelser for retten til aktindsigt kan for eksempel være visse typer interne arbejdspapirer i forvaltningen eller forvaltningens korrespondance med advokater til brug i en retssag. Selvom der er nogle papirer, man ikke har krav på at få at se, så kan en forvaltning vælge, at man må se dem alligevel.
Hvor hurtigt skal man have svar på aktindsigt?
En myndighed, der modtager en anmodning om aktindsigt, skal snarest afgøre, om anmodningen kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre det undtagelsesvis ikke er muligt på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet.
Kan man få afslag på aktindsigt?
Under visse betingelser kan en myndighed dog efter offentlighedsloven helt afslå at behandle en ressourcetung aktindsigtsanmodning og altså meddele afslag på aktindsigt, uden at myndigheden først har undersøgt, om det ønskede materiale kan udleveres eller skal undtages fra aktindsigt.
Hvem kan få aktindsigt?
Aktindsigt efter reglerne i offentlighedsloven gælder for enhver og omfatter som udgangspunkt retten til aktindsigt i alle typer af dokumenter og oplysninger hos offentlige myndigheder mv. Retten til aktindsigt kan være begrænset.
Hvordan søger man om aktindsigt?
Det kan ske via e-mail, brev, pr. telefon eller ved personlig henvendelse i kommunen. Det er ikke et krav, at du begrunder dit ønske om aktindsigt. Din ansøgning om aktindsigt skal indeholde de oplysninger, som er nødvendige for, at kommunen kan finde den sag eller de dokumenter, du ønsker aktindsigt i.
Hvad kan undtages fra aktindsigt?
Offentlighedslovens udgangspunkt er, at alle har ret til aktindsigt, medmindre loven giver adgang til at undtage sager, dokumenter eller oplysninger fra indsigt. Oplysninger om erhvervsmæssige forhold er under visse betingelser undtaget fra aktindsigt.
Hvad er formålet med aktindsigt?
Aktindsigt kan gives i medfør af lov om offentlighed i forvaltningen (offentlighedsloven) eller i medfør af forvaltningsloven. Offentlighedsloven har især til formål, at sikre at borgerne og offentligheden kan få indsigt i offentlige myndigheders arbejde.
Hvem må se min lønseddel?
Er der andre krav til en lønseddel? Ja, det er et lovkrav, at du som arbejdsgiver gemmer medarbejdernes lønsedler (oplysninger om løn) i 5 år. Det er også et krav, at ingen andre har adgang til oplysningerne. Lønoplysninger er personoplysninger, der skal beskyttes i henhold til GDPR.
Kan man få aktindsigt i sin personalemappe?
Svar: Ud fra overskriften vedrører spørgsmålet alene aktindsigt i personalemapper. Der skal her skelnes mellem om det er ens egen ret til aktindsigt i sin egen personalesag eller om det er andres ret til aktindsigt i ens egen personalesag. Aktindsigt i egen sag reguleres af forvaltningslovens § 10.
Kan man få aktindsigt i en anonym anmeldelse?
Hvis du vil være anonym, skal du ikke skrive navn eller andre oplysninger om dig selv. Den anmeldte person har ret til aktindsigt, og vil ved anmodning om aktindsigt få udleveret anmeldelsen.
Hvad skal en anmodning om aktindsigt indeholde?
- indeholde de oplysninger, som er nødvendige for, at myndigheden kan identificere den sag eller de dokumenter, der ønskes aktindsigt i (det såkaldte ”objektive identifikationskrav”), og.
- angive det tema, som sagen eller dokumentet vedrører (”temakravet”).
Hvor klager man over manglende aktindsigt?
Afgørelser om aktindsigt kan påklages særskilt og direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, anmodningen om aktindsigt vedrører. Stk. 2. Klagen fremsendes til den myndighed m.v., hvis afgørelse der klages over.
Hvad er forskellen på aktindsigt og indsigt?
Forskelle på indsigt og aktindsigt / egenacces
Man kan sige, at aktindsigt kan bruges til at give indblik i kommunens sager og dokumenter generelt, mens indsigt og egenacces kan bruges til at få indblik i, hvilke oplysninger kommunen har om dig. Læs mere om aktindsigt og egenacces.
Hvad betyder det at søge aktindsigt?
Aktindsigt er en borgers ret til at se, altså at få indsigt, i dokumenter som vedrører denne borger, der er en del af en sagsbehandling hos en offentlig myndighed.
Hvad må en sagsbehandler ikke?
a., at sagsbehandlere har pligt til at inddrage alle saglige hensyn i sagen, og at de ikke må inddrage oplysninger, som ikke har relevans for sagsforløbet. F. eks. må sagsbehandleren IKKE inddrage sine personlige holdninger eller tage usaglige hensyn, når forvaltningen udøver skøn ved behandlingen af en sag.
Hvad må udleveres ved aktindsigt?
Det følger af forvaltningslovens § 16, stk. 3, at dokumenterne skal udleveres i den form, som parten ønsker. Dette gælder dog ikke, hvis det er umuligt eller meget vanskeligt eller der foreligger tungtvejende modhensyn. Bestemmelsen svarer i det væsentligste til bestemmelsen i offentlighedslovens § 40.
Kan jeg se hvem der har kigget i min journal?
- Gå til minsundhedsplatform.dk og log ind med NemID/MitId.
- Klik på "Din Menu" i øverste venstre hjørne.
- Klik på "Log over journalopslag"
- Klik på "Sundhedspersonale" - her kan du se, hvem der har slået op i din journal.
Kan jeg se min journal hos politiet?
Hvis du er fritaget for digital post, får du kvitteringen med almindeligt brev. På kvitteringen kan du se politiets journalnummer på sagen.
Kan man få adgang til afdødes journal?
De pårørende har kun adgang til oplysningerne om sygdomsforløb, dødsårsag og dødsmåde. Pårørende har ikke krav på aktindsigt i afdødes patientjournal.