Har du fået et pludseligt boligbehov, eller har du behov for en plejebolig, kan du henvende dig til din kommune, der kan anvise boligsøgende til hver tredje eller fjerde ledige almene lejebolig. Vær dog opmærksom på, at du skal opfylde specifikke kriterier.
Er kommunen forpligtet til at hjælpe med bolig?
Nej, som udgangspunkt har kommunen ikke en pligt til at hjælpe boligløse med en bolig. Kommunen skal alene tilbyde husly til husvilde. Dette tilbud er som oftest herberger eller forsorgshjem.
Hvornår er en bolig anvist af kommunen?
Kriterier for anvisning af bolig til kommunens borgere
Anvisning af boliger sker efter almenboliglovens § 59 ud fra en konkret individuel vurdering af den enkelte ansøgers behov for en bolig. Kommunen kan kun anvise bolig til borgere, som har et påtrængende boligsocialt behov.
Hvornår er man berettiget til akutbolig?
Akutboliger er boliger, der er ledige her og nu og som dækker et akut behov for bolig ved eksempelvis skilsmisse, økonomiske, helbredsmæssige og sociale problemer. Kan din kommune ikke hjælpe med dig med en akutbolig, så finder du her en række boliger, der pt. er ledige.
Kan Københavns kommunen hjælpe med bolig?
Kommunen kan i nødstilfælde hjælpe med at finde en almen bolig, hvis du har et påtrængende boligbehov, og hvis vi vurderer, at du ikke selv er i stand til at løse problemet på en rimelig måde.
3 tips til førstegangskøbere af bolig
Hvem kan få anvist bolig af kommunen?
At få anvist en bolig skal afhjælpe dine psykiske, fysiske eller sociale udfordringer helt eller delvist. Du skal kunne indgå i et almindeligt boligmiljø, eventuelt med støtte. Derudover skal du kunne dokumentere, at du har en indtægt.
Kan man få lån af kommunen?
Kommunen skal som hovedregel yde lån – såkaldt 'pligtlån' – hvis din husstands indkomst ligger under en bestemt grænse: Hvis du flytter i en lejlighed: Din husstands samlede indkomst ved indflytning må ikke overstige 277.956 kr. (2024) om året.
Hvad gør man hvis man er hjemløs?
Er du bekymret for en hjemløs, kan du kontakte Hjemløse- og Udsatteenheden, Den Sociale Døgnvagt eller Sociolancen via 112.
Hvordan får jeg en bolig hurtigt?
I nogle kommuner kan du få fortrinsret til en bolig, hvis du opfylder ét eller flere fleksible kriterier. De fleksible kriterier kan fx være, at du er studerende, har ét eller flere børn, er i fast arbejde eller, at du i forbindelse med separation eller brudt parforhold har brug for en bolig.
Hvornår kan man få bolig?
Som udgangspunkt kan alle få en almen bolig, men du skal være fyldt 15 år, før du kan blive opnoteret på boligforeningens venteliste, og du kan tidligst søge bolig tre måneder før, du fylder 18 år.
Hvordan får man akut bolig?
Har du fået et pludseligt boligbehov, eller har du behov for en plejebolig, kan du henvende dig til din kommune, der kan anvise boligsøgende til hver tredje eller fjerde ledige almene lejebolig.
Hvordan søger man boligydelse?
Du søger om boligydelsen eller boligsikring hos Udbetaling Danmark via borger.dk. Det sker digitalt med dit MitID. Du skal være opmærksom på, at sagsbehandlingstiden for en ansøgning om boligstøtte ofte er meget lang.
Kan kommunen betale min husleje?
Kommunerne kan efter § 81 a i lov om aktiv socialpolitik yde løbende hjælp til betaling af husleje i en midlertidig periode til personer, der er udsættelsestruet pga. huslejerestance. Hjælpen skal være midlertidig og kan derfor ikke indgå som en permanent hjælp til huslejen.
Hvad kan kommunen hjælpe med?
Kommunen kan i særlige tilfælde yde hjælp til udsatte borgere, som ikke selv kan betale for visse udgifter. Det kan fx være hjælp til enkeltudgifter, medicin, syge- og tandbehandling, midlertidig huslejeudgifter til udsættelsestruede lejere og flytning.
Kan man få bolig støtte?
Boligstøtte kan søges af alle lejere i Danmark. Dog er der kriterier for at kunne modtage boligstøtte. Du skal have eget køkken i din bolig – derudover skal der være indlagt vand og afløb til spildevand i boligen.
Hvordan får man hjælp fra kommunen?
Du skal kontakte kommunen for at søge om hjemmehjælp. Det kan du gøre ved at ringe til visitationen i kommunen. Kommunen vurderer din individuelle og samlede situation og afgør på dette grundlag, hvor meget hjælp du kan få, og om du har brug for at få varig hjælp eller hjælp i en kortere periode.
Hvor lang tid tager det at få en almen bolig?
Den korteste ventetid på en bolig er 1-4 år. I boligsøgningen kan du se, hvor lang ventetiden er til de forskellige boliger. Har du et akut boligproblem, skal du kontakte din kommune.
Kan kommunen hjælpe med indskud?
En kommune har pligt til at yde støtte til betaling af beboerindskud, når indkomstbetingelserne er opfyldt. Hvis ansøgeren ikke har behov for lånet, kan kommunen give afslag.
Hvordan får man en almen bolig?
Almene boliger tildeles efter et ventelisteprincip. Alle boligselskaber har venteliste. Et boligselskab har flere boligafdelinger, og du kan i princippet stå på venteliste i alle boligselskabets afdelinger. Du kan ikke skrive dig op til én specifik bolig, du skriver dig op til en gruppe af boliger.
Kan man leve uden adresse?
Læs mere om flytning af adresse her. Man skal registrere den bopælsadresse, hvorpå man opholder sig, også selvom det er for en kort periode, da det er ulovligt ikke at registrere ens bopælsadresse i Folkeregistret. Bliver dette ikke gjort, kan man risikere at få en bøde.
Hvor kan man bo når man er hjemløs?
Nogle kommuner har dog boliger, som de kan anvise – altså tilbyde – til borgere med et boligbehov, de ikke selv kan løse. Bliver du tilbudt en sådan, er det en varig bolig – det vil sige et sted, du kan blive boende. Det er din kommune, der alene vurderer, om du skal prioriteres, når der bliver en bolig ledig.
Hvor kan man have adresse hvis man er hjemløs?
Den hjemløse kan lave en aftale med et herberg eller lignende om at få lov til at have en midlertidig adresse hos herberget. Den midlertidige adresse registreres i bankens eget system som alter- nativ forsendelsesadresse. Dette fordrer, at den hjemløse med- bringer skriftlig dokumentation med underskrift fra herberget.
Hvor kan man se sin gæld til kommunen?
Du kan se en oversigt over din gæld i de fleste breve fra Gældsstyrelsen. Vi sender breve til dig via Digital Post eller til din postkasse. Har du ikke modtaget en gældsoversigt, eller ønsker du en aktuel oversigt, er du nødt til at ringe til os på 70 15 73 04. Det er ikke muligt selv at fremsøge en oversigt digitalt.
Kan man købe hus når man er på dagpenge?
Som udgangspunkt kan du godt købe dit drømmehus, selvom du er på dagpenge. Du skal dog tale med din bank først, om hvor meget du kan være godkendt til at købe for. Der er dog nogle krav du skal opfylde, for at kunne få lov. Du må ikke have for mange store lån, eller for mange faste udgifter.
Kan kommunen se min konto?
De offentlige myndigheder kan kun overføre penge til din NemKonto. De kan hverken trække penge på kontoen eller se kontobevægelser, og de har ikke direkte adgang til at se dit kontonummer.