Hvis du har mistet dit NemID nøglekort, kan du hente et nyt på borgerservice. Dette er muligt indtil d. 30. juni 2023.
Kan man få et nyt nøglekort på borgerservice?
Siden d. 30. juni 2023 har NemID været i begrænset drift, og det har ikke været muligt at få udstedt et nyt NemID eller modtage support telefonisk eller fysisk i borgerservice.
Hvornår lukker NemID helt ned?
MitID har afløst NemID de fleste steder, og fra den 30. oktober 2023 lukker NemID helt. Ind til da kan du fortsat opleve, at du skal benytte NemID nogle få steder.
Hvordan bestiller man en tid på borgerservice?
Husk, at du skal bestille tid, før du kan møde op. På borger.dk kan du både finde din lokale borgerservice og bestille tid. Det er vigtigt, at du medbringer gyldig legitimation, fx pas eller kørekort, så borgerservice kan bekræfte din identitet.
Hvordan bestiller man NemID online?
Er du løbet tør for nøgler til din NemID eller mistet dit nøglekort, kan du selv bestille et nyt nøglekort på nemid.nu. Det kræver blot, at du kan huske din adgangskode til dit NemID og har enten et pas eller et kørekort at verificere dig med. Dit nye nøglekort kommer med posten efter 3-11 hverdage.
Sådan bestiller du et nyt NemID nøglekort - Borgerservice to go
Hvor kan jeg få NemID?
Du kan bestille NemID på tre måder: 1. På hjemmesiden www.nemid.nu. Du skal bruge et gyldigt dansk pas eller et gyldigt dansk kørekort, når du bestiller.
Hvordan får jeg NemID uden nøglekort?
Har du en smartphone eller tablet, kan du få NemID som en app, der hedder ”NemID nøgleapp”. Nøgleappen er en sikker løsning, som du kan have lige ved hånden på din smartphone. NemID nøgleappen er en digital mulighed, der supplerer dit NemID nøglekort.
Kan man bare møde op på Borgerservice uden tid?
Det kræver ikke tidsbestilling at afhente pas, kørekort og sundhedskort. Her møder du blot op og registrerer dig på standeren i forhallen.
Kan man ringe til Borgerservice?
Borgerservice. Du skal bestille tid i Borgerservice, hvis du skal bruge et pas, et kørekort, have hjælp til MitID, skal flytte eller andet. Er du ikke digital og har brug for hjælp, er du velkommen til at ringe til os på kommunens hovednummer 72 36 36 36 eller til Den Digitale Hotline på 70 20 00 00.
Hvad kan du få hjælp til på Borgerservice?
- Pas og kørekort.
- MitID.
- Digital Post (fritagelse, oprettelse af læseadgange mm.)
- Folkeregister (flytning, lægevalg, sundhedskort, ind- og udrejse)
- Beboerindskudslån.
Hvornår udgår NemID nøglefil?
30. juni 2023 er skæringsdatoen for overgang til MitID, men Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at NemID til erhverv ikke lukkes fuldt fra denne dato. Der vil være en overgangsordning med fortsat, begrænset drift frem til den 31. oktober 2023.
Hvornår ophører NemID med at virke?
Private tjenester bestemmer selv, hvilke loginmuligheder de vil tilbyde deres kunder. Hvis de i dag tilbyder login med NemID, bestemmer de selv, hvornår de eventuelt vil lukke ned for denne mulighed (dog senest d. 30. juni 2023, hvor NemID lukker helt).
Hvor længe skal man beholde NemID?
NemID lukkede endegyldigt d. 31. oktober 2023, og det er ikke længere muligt at få og anvende NemID. Hvis du fortsat ønsker at bruge digitale selvbetjeningsløsninger, skal du bruge MitID.
Kan man ringe til NemID?
Kontakt MitID Support på +45 33 98 00 10 eller skriv til os.
Kan man gå på alle borgerservice?
Alle danske statsborgere kan få udstedt et pas ved personlig henvendelse til borgerservice i enhver kommune. Du behøver ikke at bo i kommunen eller have nogen særlig tilknytning til den.
Kan man godt slette NemID?
Du må ikke smide dit nøglekort væk eller slette NemID appen. Gør du det, risikerer du, at du ikke kan logge på. Du får besked, når du ikke længere skal have NemID – enten af din bank eller af Digitaliseringsstyrelsen.
Hvor lang tid tager det at få lavet et nyt pas?
Du kan med fordel bestille tid til at få nyt pas, hvis kommunen tilbyder det i løsningen eller på deres hjemmeside. Ved fælles forældremyndighed skal begge forældre underskrive ansøgningen for pas til børn. Ansøger du om pas for dit barn, skal du kende barnets højde. Det tager 11 - 15 hverdage, før du får dit nye pas.
Hvad koster det at få lavet et nyt pas?
Et ganske almindeligt pas til en borger mellem 18 og 64 år koster 890 DKK. Husk, at prisen for et nyt pasfoto (95DKK) kommer oveni.
Kan man skifte adresse på Borgerservice?
Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv digitalt, kan du få hjælp til at melde din flytning på kommunens borgerservice. Når du melder din flytning, skal du også vælge, hvilken læge du ønsker ud fra de læger, der har åbent for nye patienter i den givne kommune, du flytter til.
Kan man møde personligt op på Borgerservice?
Skal du have dit første pas eller skal du have fornyet dit pas skal du møde personligt op i Borgerservice. Læs her om reglerne. Book din tid her.
Hvad koster et pasfoto i Borgerservice?
Pasfoto i Borgerservice
Fotoet er digitalt og koster 130 kroner (2023) ud over prisen på passet. Du kan købe et ekstra foto for 20 kroner (2023).
Kan man selv oprette MitID?
Du kan også oprette MitID, selvom du ikke har fået besked fra din bank ved at benytte selvbetjeningsløsningen på www.mitid.dk. Trin 2: Acceptér vilkårene for brug af MitID. Du skal vælge, hvordan du vil bruge MitID. For langt de fleste vil MitID-app være det oplagte valg.
Hvad gør jeg hvis jeg ikke har nøglekort?
Hvis du har mistet dit nøglekort, skal du spærre det, så andre ikke kan bruge det. Du spærrer dit nøglekort ved at logge ind med dit NemID bruger-id og adgangskode. Hvis du skal bruge et nyt nøglekort, kan du efter aftale få det udleveret på borgerservice.
Hvordan spærrer jeg mit NemID?
- Gå ind på nemid.nu.
- Log på med dit nemId. Brug evt. ...
- Tryk på Mit NemID.
- Tryk på NemId nøgleapp.
- Nu vises de 3 enheder, hvorpå du har brugt en nøgleapp. Du kan se, hvornår nøgleappen sidst er anvendt.
- Tryk spær ud for den nøgleapp, som du vil spærre.
- Log ind med NemID.
Kan man selv oprette MitID uden pas?
- ikke har et gyldigt pas/ID-kort – og ikke har mulighed for at få det.
- og/eller ikke har adgang til en telefon, der kan scanne passet.