Kan man klage over sagsbehandling?

Er du utilfreds med sagsbehandlingen eller en afgørelse, der er truffet af en offentlig myndighed i en sag, som du er part i, har du som udgangspunkt mulighed for at klage. I mange tilfælde kan du klage til den myndighed, som har truffet afgørelsen, eller til den overordnede myndighed på området.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Kan man klage over en sagsbehandler?

Du kan klage ved at sende et brev, en mail eller ringe til myndigheden, du vil klage over; for eksempel kommunen eller Udbetaling Danmark. Myndigheden skal nemlig have mulighed for at vurdere din sag igen, før den sender din klage videre til os. Det hedder også genvurdering. Du kan ikke klage direkte til Ankestyrelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ast.dk

Kan man klage over lang sagsbehandlingstid?

En lang sagsbehandlingstid kan føre til kritik fra f. eks. ombudsmanden.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Kan man klage over en socialrådgiver?

Hvis du har modtaget en personlig rådgivning eller Dansk Socialrådgiverforening har varetaget en sag for dig, og du ikke er tilfreds, kan du klage.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på socialraadgiverne.dk

Hvor lang tid har man til at klage?

Fire ugers klagefrist

Fra du modtager afgørelsen, har du fire uger til at klage over den. Kommunen er ikke forpligtet til at behandle en klage, hvor klagefristen er overskredet. Ankestyrelsen kan desuden afvise at behandle sagen, hvis du ikke har overholdt klagefristen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på bedrepsykiatri.dk

Sagsbehandling i kommunen, webinar 120819



Hvad koster det at klage?

Forbrugerklagenævnet kan træffe en afgørelse i din sag

Prisen for at indbringe en klage til Forbrugerklagenævnet er 400 kroner. De 400 kroner får du igen, hvis du får medhold i din klage. Kan Forbrugerklagenævnet ikke behandle din klage, får du også pengene tilbage.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Kan man klage efter 4 uger?

Den almindelige klagefrist på 4 uger skal som udgangspunkt overholdes, men Ankestyrelsen kan - når der er en særlig grund til det - dispensere fra en mindre overskridelse af klagefristen. Det er vigtigt, at borgeren i sin klage anfører de særlige grunde, der har betydet, at klagefristen er blevet overskredet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dukh.dk

Hvad må en sagsbehandler ikke?

Når vi indhenter oplysninger fra en borger, kan vi ikke kræve, at borgeren skal komme med oplysninger i en bestemt form, f. eks. skemaer, medmindre dette udtrykkeligt er angivet i loven. Vi kan heller ikke kræve, at de oplysninger, vi beder om, forudsætter uddannelse, særlige sprogkundskaber eller lignende.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på kk.dk

Kan man bede om en ny sagsbehandler?

Ifølge lovgivningen har du ikke ret til at skifte sagsbehandler.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på lunge.dk

Hvad må en socialrådgiver ikke?

Det må du ikke:
  • Fremlægge tavshedsbelagte oplysninger.
  • Komme med ærekrænkende udtalelser.
  • Være urimelig grov.
  • Fremsætte åbenbart urigtige oplysninger.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på socialraadgiverne.dk

Hvor lang tid har kommunen til at behandle en sag?

Så vidt muligt inden for 8 uger. Ankestyrelsen skal så vidt muligt træffe afgørelse inden 8 uger efter, at klagen er modtaget. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal sagens parter have skriftligt besked om, hvornår de kan forvente en afgørelse. Det fremgår af retssikkerhedsbekendtgørelsen § 17, stk.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ast.dk

Hvad er en god sagsbehandling?

God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndigheder bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder generelt, at myndighederne bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvornår kan man gå til ombudsmanden?

Enhver kan klage til ombudsmanden Det gælder, uanset om du er myndig, om du er dansk statsborger, eller om du bor i Danmark. Brug klageskemaet Hvis du vil klage, opfordrer vi dig til at bruge vores klageskema. Klagefrist Du kan klage til ombudsmanden, indtil et år efter den afgørelse eller begivenhed du vil klage over.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvad må en sagsbehandler spørge om?

Du får spørgsmål, som enten er nedladende eller hører privatlivet til, så må jeg anbefale dig at spørge din sagsbehandler om følgende;
  • er det relevant for din sag?
  • kan det sige noget om din arbejdsevne og dit funktionsniveau?
  • og hvad skal oplysningen bruges til ifm. udvikling eller afklaring af din arbejdsevne?

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mariannestein.dk

Hvordan laver man en god klage?

Klagevejledning – 10 gode råd
  1. Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
  2. Skriv kort og præcist. ...
  3. Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
  4. Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
  5. Fremhæv relevante udtalelser. ...
  6. Bevar roen. ...
  7. Vedlæg de relevante oplysninger. ...
  8. Kommenter forkerte oplysninger.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fibromyalgi.dk

Hvad kan man bruge sin sagsbehandler til?

Hvad hjælper en sagsbehandler typisk med?
  • Kontanthjælp.
  • Uddannelseshjælp.
  • Økonomisk støtte (f. eks. engangsydelse eller lån til indskud)
  • Psykiske eller fysiske problemer.
  • Funktionsnedsættelse – personer med psykisk eller fysisk handicap.
  • Behandling af misbrug.
  • Mentor ordning f. eks. for udsatte børn og unge.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på skift-a-kasse.dk

Hvad er forskellen mellem sagsbehandler og socialrådgiver?

En sagsbehandler er ansat til at behandle bestemte sager, for eksempel i en kommunes social- og sundhedsforvaltning eller i et ministerium. En socialrådgiver vejleder og rådgiver om sociale spørgsmål, og kan være ansat som sagsbehandler.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på skagenonline.dk

Hvordan kan jeg skifte sagsbehandler?

Hvis du af en bestemt grund i løbet af sagsbehandlingen ønsker at skifte sagsbehandler, skal henvendelse herom ske til forvaltningen. Begrundelsen for ønsket skal fremgå. Hvis problemet er gensidigt erkendt mellem sagsbehandler og dig, er det en væsentlig grund til, at forvaltningen godkender sagsbehandlerskift.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på hjernerystelsesforeningen.dk

Hvad skal der stå i en klage?

Dit klagebrev skal indeholde:
  • navn og CPR-nr. på den person, sagen drejer sig om.
  • hvilken afgørelse du klager over.
  • hvorfor du klager.
  • dine kontaktoplysninger (postadresse, telefonnummer og eventuelt e-mailadresse)
  • husk dato på dit brev.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ast.dk

Kan kommunen se ens konto?

Når kommunen ser borgerens kontoudtog med indbetalinger, skal den afklare, om det er formue eller indtægt. Borgeren har pligt til at medvirke ved sagens behandling og skal svare på kommunens spørgsmål om, hvad overførslerne dækker over.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ast.dk

Hvornår er en sagsbehandler inhabil?

En ansat inden for den offentlige forvaltning, kan blive erklæret inhabil i forhold til en bestemt sag, hvis: Den ansatte har en særlig personlig eller økonomisk interesse i en given sags udfald, eller hvis den ansatte har været repræsentant for en anden med en lignende interesse tidligere i samme sag.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Hvad tjener en sagsbehandler i kommunen?

Bruttolønnen for en Administrativ Sagsbehandler ligger imellem 29.290 - 48.503 for hele landet. Created with Highcharts 4.2.7 Timeløn Timeløn inkl. transport Minimum Gennemsnit Maksimum 0 kr. 500 kr.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ca-loentjek.dk

Hvem klager man til over kommunen?

Hvis du vil klage, skal du henvende dig det sted i kommunen, der behandler din sag, for at få problemet løst eller klage. Får du ikke svar, eller er du fortsat utilfreds, kan du klage til Borgerrådgiveren. Hvis du har fået noget på skrift, kan du finde kontaktoplysninger og klagevejledning i brevet eller e-mailen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på kk.dk

Hvornår skal der gives klagevejledning?

Klagevejledning skal kun gives i forbindelse med afgørelser, der umiddelbart kan påklages til en overordnet forvaltningsmyndighed. Beslutninger, der træffes som led i selve sagsforberedelsen (procesledende beslutninger), skal derfor også kun ledsages af klagevejledning, hvis de kan påklages særskilt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ombudsmanden.dk

Hvad er god forvaltningsskik?

Myndigheder og ansatte skal udvise god forvaltningsskik, dvs. optræde høfligt og hensynsfuldt over for borgerne og på en måde, der styrker borgernes tillid til den offentlige forvaltning.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på modst.dk