e-Boks er en sikker digital kanal, der til forskel fra en e-mail garanterer, at I overholder GDPR samt sikrer besparelser på 80 % af forsendelsesomkostningerne sammenlignet med fysisk post.
Kan private sende via e-Boks?
E-boks-løsningen er lavet for at virksomheder kan skrive til virksomheder og private.
Hvem kan se min e-Boks?
Kontakt det offentlige med en digital fuldmagt
Den, du er pårørende til, kan selv logge ind på borger.dk og give dig digital fuldmagt til udvalgte områder. Se vejledning på www.borger.dk. Du kan logge på www.borger.dk og anmode den, du er pårørende til, om en digital fuldmagt.
Er Digital Post og e-Boks det samme?
Digital Post og e-Boks er ikke det samme. Du har ikke automatisk Digital Post, fordi du måske har en e-Boks. Men fra din e-Boks kan du også se posten fra din digitale postkasse, så snart du er tilmeldt denne. Har du både Digital Post og e-Boks, får du samme post i begge postkasser.
Hvordan sender jeg sikker post fra e-Boks?
- Tryk på 'Send sikker mail via e-Boks´-knappen herover.
- Login med MitID bruger-ID og din adgangskode.
- Vælg fanen "Post fra virksomheder". ...
- Søg efter "Sparekassen Sjælland-Fyn" i søgefeltet. ...
- Udfyld hvad din henvendelse drejer sig om i emnefeltet. ...
- Tryk på send.
Hvordan logger jeg på den nye e-Boks app?
Hvordan sender jeg en mail fra e-Boks?
- Log ind på www.e-Boks.dk.
- Tryk på 'Skriv ny post til myndighed' eller 'Skriv ny post til virksomhed' (afhængigt af hvem du ønsker at skrive en ny meddelelse til) under fanen 'Mit overblik'.
- Vælg den modtager du gerne vil skrive til ved at trykke på 'Til:'-feltet.
Hvordan sender man en sikker post?
Send sikker e-mail
Du kan også sende Statens It en sikker e-mail, som er krypteret med NemID, til adressen [email protected]. Det kan ske gennem et almindeligt e-mail-program eller et særligt system, hvis du er ansat i en virksomhed eller myndighed.
Hvornår udgår e-Boks?
Indtil den 21. marts 2022 modtog du digital post fra det offentlige og fra private virksomheder i e-Boks eller på borger.dk, medmindre du havde valgt at være fritaget for Digital Post. Den 21. marts 2022 ændrede postkassen sig på borger.dk, og der kom en digital postkasse mere på banen.
Hvad koster det at sende til e-Boks?
E-Boks er en gratis service, som alle borgere i Danmark kan benytte.
Hvorfor kan jeg ikke se post fra det offentlige på e-Boks?
For at kunne se post modtagen (fra d. 21/3) fra offentlige afsendere i e-Boks app kræver det at man har opdateret appen til version 5. Version 5 bliver trinvis lanceret til Android-brugere.
Hvor sikker er e-Boks?
e-Boks er en sikker digital kanal, der til forskel fra en e-mail garanterer, at I overholder GDPR samt sikrer besparelser på 80 % af forsendelsesomkostningerne sammenlignet med fysisk post.
Kan andre få adgang til min e-Boks?
Hvis du har NemID, kan du selv give læseadgang til en anden person via borger.dk eller e-boks.dk. Det kræver, at du har den anden persons CPR-nummer. Du kan give læseadgang på denne måde: 1 Log ind på www.borger.dk med dit NemID.
Hvordan får andre adgang til min e-Boks?
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på 'Menu' og vælg derefter 'Læseadgange'.
- Klik på 'Giv andre adgang' for at oprette en læseadgang.
- Udfyld fornavn, efternavn og cpr-nummer på den person, du ønsker at give læseadgang til. ...
- Afslut ved at klikke på 'Send'.
Hvordan virker e-Boks?
e-Boks er en digital postkasse, som vil fungere som indbakke for alle beskeder, som er sendt fra det offentlige gennem Digital Post, og beskeder sendt fra private afsendere. Du kan komme på e-Boks via Appen e-Boks, som du kan hente i din fortrukne App Store.
Hvor længe gemmes dokumenter i e-Boks?
Når du logger ind kommer du direkte til siden 'Hjem'. Her kan du se den nyeste post du har modtaget på din e-Boks inden for de sidste 90 dage.
Kan jeg beholde e-Boks?
Du kan fortsat bruge e-Boks, selvom der nu kommer en ny post-løsning. I dag får du - ligsom alle andre danskere over 15 år - en ny offentlig, digital postløsning.
Hvornår lukker e-Boks ned?
november 2021, er blevet udsat til første kvartal af 2022. Indtil da vil borgere og virksomheder fortsat modtage Digital Post fra det offentlige i e-Boks, på borger.dk og Virk som sædvanlig. Den nye løsning til Digital Post går først i drift i begyndelsen af det nye år, og ikke som forventet den 30. november 2021.
Hvordan tjener e-Boks penge?
e-boks.com har en forretning som formidlere af "privat post". De kan vise dig lønsedler, pensionsopgørelser og lignende, som er sendt fra noget der ikke er en offentlig myndighed. E-boks tjener penge på dette ved at de private afsendere betaler dem for at køre denne private post-service.
Hvad er forskellen på MitID og e-Boks?
Postkassen til digital post e-Boks er blevet brugt af millioner af borgere i Danmark til blandt andet at kommunikere med det offentlige. E-Boks er dog et gammelt system, og derfor har Danmark nu fået den nye digitale postkasse kaldet mit.dk.
Kan man slette e-Boks?
Sletning generelt
Brugere af e-Boks har altid direkte adgang til at slette indholdet i deres digitale postkasse via e-Boks mobil-app og web-løsning. Brugeren kan altid framelde afsendere og deaktivere deres e-Boks-konto via e-Boks web-løsning.
Hvilken app erstatter e-Boks?
Både beskederne, postkassen og løsningen hedder Digital Post.
Hvor mange har ikke e-Boks?
298.591 borgere er fritaget fra Digital Post fra det offentlige.
Hvordan ved jeg om min mail er sikker?
- Bekræft afsenderens identitet: Tjek, om e-mailen er sendt fra en pålidelig kilde. ...
- Analysér e-mailens indhold: Vær opmærksom på e-mailens indhold og formatering. ...
- Se efter indikatorer for sikker e-mail: Sikre e-mails indeholder ofte visuelle indikatorer som f.
Kan private sende sikker mail?
Du kan kun sende til private eller virksomheder, som ikke har sikret deres mails med certifikat. Dette sikkerhedsniveau er med en minimal krypteringsform og niveau, som ikke bør benyttes til personfølsomme og/eller fortrolig oplysninger – man kan heller ikke vedhæfte dokumenter.
Hvordan sender man en beskyttet mail?
På fanen Filer skal du klikke på Indstillinger >Center for sikkerhed og rettighedsadministration > Indstillinger for Center for sikkerhed og rettighedsadministration. Markér afkrydsningsfeltet Krypter indhold og vedhæftede filer i udgående meddelelser under Krypteret e-mail på fanen E-mail-sikkerhed.