Forordet angiver hvor, i hvilken periode og i hvilken sammenhæng arbejdet er lavet. Skriv det her hvis rapporten henvender sig til en speciel læserkreds, og sig tak til folk der har hjulpet. Resten af indledningen beskriver og motiverer den opgave der løses af det påtænkte program, uden detaljer.
Hvad skal der stå i et forord?
Når et forord bliver skrevet af forfatteren til hele værket kan det indbefatte historien om, hvordan værket blev til, eller hvordan ideen til bogen har udviklet sig, eller det kan inkludere taksigelse og anerkendelser til person, som har hjulpet forfatteren under skriveprocessen.
Hvordan skriver man forord i en rapport?
- Hvem har skrevet (og evt. ...
- Hvorfor er den blevet skrevet – hvad er dens baggrund, og hvem er dens målgruppe?
- Hvordan er den blevet til? (Yderst kort: arbejdsmetodik, afgrænsning, evt. ...
- Hvad er formålet med rapporten? ...
- Eventuel tak til vejledere, faglige hjælpere, økonomiske bidragydere osv.
Hvad skal der stå i en rapport?
- forside.
- indholdsfortegnelse.
- forord med læsevejledning.
- resumé
- bilag.
- noter.
- ord- og tegnforklaring.
- litteraturhenvisninger.
Hvordan starter en rapport?
I indledningen skal du introducere læseren til rammerne for din opgave og give et overblik over, hvad du vil med opgaven og hvorfor. Det indebærer en præsentation af dit emne og din problemstilling, herunder hvorfor det er relevant at undersøge det, og hvordan du vil gøre det.
Rapporter: Indledning
Er forord og indledning det samme?
Indledning inkl.
Første egentlige afsnit i rapporten er indledningen, som skal få læseren til at forstå pro- duktet (i modsætning til forordet, der handler om rapporten). Produktets faglige baggrund og produktets problemstilling beskrives her.
Hvad er indledning til rapport?
Indledningen introducerer læseren til dit opgaveemne og din behandling af det. Den er vigtig, fordi det er her, din læsers forventninger til opgaven skabes. Vær tydelig og informativ i indledningen. Her introducerer du til det problem, du tager fat på i opgaven, og hvordan du vil løse det.
Hvordan skrives en god rapport?
En god rapport er præcist skrevet med de korrekte fag- udtryk, og for at tydeliggøre objektivitet er der ikke brugt formuleringer med ”jeg”. Der kan bruges ”vi” om under- søgerne, men meget af teksten og i hvert fald de dele der indeholder generelle betragtninger og viden, skrives i pas- siv form eller med ”man”.
Hvad er en diskussion i en rapport?
En diskussion er en struktureret debat af et spørgsmål – noget man skal tage stilling til/besvare. Og ja, du skal altså diskutere med dig selv. Det vigtigste i en diskussion er, at du argumenterer, dvs. at du begrunder alle dine påstande med fagligt og logisk belæg.
Hvordan starter jeg en konklusion?
Hvordan starter man en konklusion? Start din konklusion med at opsummere dine hovedpointer fra delkonklusionerne for at få den røde tråd. Skær helt ind til benet og undgå at gentage dig selv. Efter opsummeringen, kan du i gang med en perspektivering.
Hvor lang er en god indledning?
Tommelfingerreglen er, at jo mere faglig en tekst er, desto flere punkter skal indledningen forholde sig til. Indledningen placeres som regel lige efter indholdsfortegnelsen, og dens volumen afstemmes i forhold til opgavens samlede omfang. Typisk vil en indledning på ¾-1 side være passende til en opgave på 8-10 sider.
Hvad er forskellen på en indledning og en redegørelse?
Indledningen skriver du for at give læseren en "forsmag" på, hvad der skal ske i din opgave eller den hovedtekst du har fået din lærer (hvis det fx er en redegørelse og diskussions opgave i dansk). Redegørelse: fremstille og forklare i detaljer hvordan noget er forløbet, el.
Hvad er forskellen på indledning og problemstilling?
Indledningen hjælper med at afgrænse og præcisere
Det er ikke selve problemformuleringen, du skal sætte ind her. En problemstilling er det overordnede spørgsmål til dit emne, din oprindelige undren, mens problemformuleringen er det præcise spørgsmål.
Hvad skriver man i sit metodeafsnit?
Det handler om hvordan du vælger at indsamle viden eller data, og hvordan du forholder dig til det du finder. Typisk, vil man i et metodeafsnit redegøre for hvad man gjorde for at komme frem til en konklusion, og hvorfor man netop har valgt denne måde at gøre det på.
Hvad skal et Baggrundsafsnit indeholde?
Formålet med et baggrundsafsnit er at klargøre, hvorfor det er vigtigt at beskæftige sig med den valgte problemstilling. Hvad siger andre om problemet – erfaring /litteraturhenvisninger. Hvem kan have gavn af projektet – afsnittet, hele organisationen, patient, pårørende, monofagligt eller tværfagligt.
Hvordan skriver man en god opgave?
- Fremstille et emne klart og præcist.
- Skabe sammenhæng og struktur i en tekst.
- Vælge de vigtigste oplysninger ud og sortere de mindre vigtige fra.
- Dokumentere dine synspunkter og argumentere for dem.
- Disponere dit stof, så fx refererende afsnit ikke dominerer i forhold til de analyserende afsnit.
Hvilke ord bruger man i en diskussion?
- Derimod..
- Tværtimod…
- Men…
- Alligevel…
- På den anden side..
- Man skal også tænke på…
- Man kunne også hævde…
- Det er også noget, der taler for, at…
Hvad skal man skrive under diskussion?
Når du skriver diskuterende, så handler det i stedet om at skabe et overblik over et emne. Det gør du ved at fremhæve forskellige synspunkter på emnet og dets problemstillinger. Du skal altså vise begge sider af en sag, og her er det vigtigt, at du ikke tager personligt stilling, men fremlægger synspunkterne neutralt.
Er vurdering og diskussion det samme?
Forskellen på en diskussion og vurdering er hårfin, og de kan godt være en del af hinanden. Som tommelfingerregel er en diskussion mere objektiv end en vurdering, som har en tydeligere selvstændig stillingtagen.
Hvordan skriver man en god afslutning?
Når du skal skrive en afslutning, skal du forsøge at finde en overordnet pointe i din tekst. Du kan fx tage udgangspunkt i et bestemt synspunkt, som du har været inde omkring i teksten. Derudover er det vigtigt, at din afslutning hænger sammen med indledningen.
Hvad er en god afrunding?
Ifølge Aristoteles skal en afslutning indeholde fire elementer: Den skal gøre publikum velvillig over for taleren, opsummere hovedargumenterne, vække de ønskede følelser hos publikum samt genopfriske publikums hukommelse. Kort sagt skal afslutningen forstærke dit publikums forståelse af og tilslutning til dit budskab.
Hvad er et titelblad i en rapport?
Titelbladet er normalt det forreste blad i en bog (eventuelt efter smudstitelbladet), som på forsiden (titelsiden) meddeler forfatter, titel og forlag, og ofte også trykkested og trykkeår.
Hvordan skriver man en motiveret indledning?
- Hvad er emnet for opgaven? Hvilke dele af emnet skriver jeg om?
- Hvorfor er emnet relevant lige nu og her?
- Hvordan kan jeg præsentere emnet på en måde, der vækker læserens interesse?
- Hvordan vil jeg bruge de tekster eller medieklip, som hører med til opgaven?
Hvordan ser en god indledning ud?
Formålet med en indledning er ganske enkelt at fange læseren og føre ham eller hende ind i dit felt. Du skal derfor med din indledning med det samme vække interesse og gøre læseren nysgerrig. Det er meget vigtigt, at indledningen er med til at give læseren lyst til at læse videre.
Kan man stille spørgsmål i en indledning?
Stil et spørgsmål
Skab nysgerrighed ved at indlede din tekst med et spørgsmål. Her formår du at fange læseren gennem et kommunikativt greb, der hurtigt sætter tankerne i gang. Disse tanker er yderst vigtige, hvis du vil skabe engagement, så dine læsere vælger at fortsætte deres læsning.