Motiverende Interview (MI) er en klientcentreret og guidende tilgang, der har til formål at øge paratheden til forandring over for en bestemt uhensigtsmæssig adfærd. MI har rødder i en humanistisk og klientcentreret tilgang.
Hvad er en mi?
Den Motiverende Samtale, eller Motivational Interviewning (MI) på engelsk. Den Motiverende Samtale eller MI metoden kan vi bruge i forskellige sammenhænge og i forskellige fag og professioner.
Er mi en metode?
Motiverende samtale, også kaldet MI, er en evidensbaseret samtalemetode, der er rettet mod at afklare den unges ambivalens og frembringe indre motivation for forandring hos den unge. MI bygger på en tilgang præget af accept, samarbejde, omsorg og anerkendelse af den unges autonomi.
Er den motiverende samtale en metode?
Den Motiverende Samtale (på engelsk Motivational Interviewing – MI) er en klientcentreret og meget virkningsfuld metode for professionelle, der arbejder forandringsorienteret med mennesker. Selvom den er effektiv, lægges der samtidig stor vægt på empati og respekt.
Hvornår bruger man den motiverende samtale?
- Sundhedsvæsenet (af bl.a. ...
- Alkohol og misbrug (af alkoholrådgivere og misbrugskonsulenter)
- Aktivering af ledige (af jobkonsulenter, revamedarbejdere og socialrådgivere)
- Ungeområdet (af psykologer og socialrådgivere)
Den Motiverende samtale. Hvad er det?
Hvilke metoder og redskaber er essentielle i den motiverende samtale?
- Samarbejde – skab et partnerskab med personen. ...
- Accept – udvis respekt for personens perspektiv og ansvar. ...
- Omsorg – fokus på forbedring af personens livssituation. ...
- Frembring – få personen til at argumentere for forandringen.
Hvad karakteriserer den motiverende samtale?
Ånden i den motiverende samtale består af fire elementer: at samarbejde med personen, at møde personen med accept, at arbejde ud fra en grundlæggende omsorg for personen og at frembringe personens egne argumen- ter for forandring (se figur 5).
Hvem siger noget om den motiverende samtale?
Den motiverende samtale beskrives første gang af psykologen William R. Miller i 1983 i artiklen Motivational Interviewing with problem drinkers (Miller, 1983).
Hvad er en struktureret samtale?
Strukturerede samtaler:
Er en samlende betegnelse for, når medarbejderne benytter visuel støtte og strukturering til organisering af samtalens indhold og forløb. I praksis er der tale om en række redskaber som f. eks. tegneseriesamtaler, sociale historier, spørgeskemaer, Social review (dit/mit perspektiv) etc.
Hvem snakker om den motiverende samtale?
Gregers Rosdahl
mag. i filosofi med speciale i meningsteorier og sprogfilosofi. Han har stor praksiserfaring med den motiverende samtale, især i forbindelse med samtaler om sundhed, livsstilsændringer og beskæftigelse.
Hvad skal en metode indeholde?
Metodeafsnittet indeholder dine begrundelser for samt overvejelser over valg af teori og empiri. Her svarer du på, hvorfor du har valgt netop den eller de metoder og den teori eller de teoretiske begreber, du har gjort.
Hvad er forskellen mellem teori og metode?
En teori kan danne baggrund for andre teorier eller tænkemåder, og den kan (men behøver ikke) være udgangspunkt for en eller flere metoder. Metode En metode er det redskab, hvormed man kan analysere sin em- piri.
Hvordan starter man et metode afsnit?
- Nævn opgavens metode(r) – hvordan du kommer fra problemformulering til konklusion.
- Redegør for sammenhængen mellem teori(er) og metode(r).
- Begrund: hvorfor lige den/dem, set ud fra dit materiale, problemformulering, tid og andre ressourcer.
- Skriv hvordan du anvender metoden/-metoderne i din sammenhæng.
Hvad er en my i mm?
En micron - også kaldet en my (µ) - er 1/1000 mm. Måleenheder i denne størrelsesorden kan være vanskelige at forholde sig til.
Hvilke pædagogiske metoder findes der?
- Low Arousal og ikke-konfronterende pædagogik. Vi tror på, at børn, der kan opføre sig ordentligt, gør det. ...
- Miljøterapi. ...
- Neuropædagogik.
- Struktureret pædagogik.
- Totalkommunikation.
Hvad er TEACCH pædagogik?
TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children) TEACCH har sit udspring i den kognitive psykologi og et humanistisk menneskesyn. Det handler om at respektere mennesket med autismes måde at være på og altså ikke at stræbe efter det “normale”.
Hvad skriver man for at starte en samtale?
Lidt småsnak om vejret, interesser eller noget, der er oppe i tiden fx i nyhederne eller i fjernsynet, er en god måde at starte en samtale på. Man kan smalltalke om de fleste emner. Men husk, at sex, politik og religion er ikke så gode emner, når det gælder småsnak. De fleste mennesker vil gerne tale om sig selv.
Hvad kendetegner den gode samtale?
Det handler i virkeligheden om to ting; for det første at åbne samtalen og styre uden om spørgsmål, der kun kan besvares med “ja” eller “nej”. Sådan en samtale kommer hurtigt til at minde om et forhør – og det er der ikke ret mange, der bryder sig om – og der bliver ikke plads til nuancer, uddybninger osv.
Hvad er en coachende samtale?
Mens terapeutiske samtaler hos en psykolog eller psykoterapeut ofte handler om at forstå og bearbejde noget der skete i fortiden, så har coachende samtaler et mere fremadrettet fokus. Et fokus på noget vi gerne vil være, gøre, opnå eller lykkes med. Det kan i princippet være hvad som helst.
Hvordan fører man en samtale?
- Saml på gode historier. Det er et godt trick at have et lille lager af emner, der interesserer dig. ...
- Spørg ind til andre og vær nysgerrig. ...
- Giv komplimenter. ...
- Tal om tingene lige omkring dig. ...
- Forsøg at slappe af. ...
- Øv dig i smalltalk – fx med et konkret mål.
Hvad er en Adfærdskorrigerende samtale?
Den adfærdskorrigerende samtale er nemlig en mulighed for at udvikle adfærd og øge forståelsen for hinanden, og således skabe resultater og styrke trivslen på den lange bane. Desuden kan det anbefales, at du afholder samtalen mens problemerne fortsat er små.
Hvad er den professionelle samtale?
Den vigtigste forskel på en professionel samtale og en privat dialog er, at den professionelle samtale har et formål. , så de ikke løber af sporet. Hvis den grundlæggende forberedelse ikke er på plads, så er det sværere at holde sig til det relevante indhold, og samtalen kan nemt tage form af hyggesnak.
Hvordan laver man en samtale analyse?
- Samarbejdsprincippet: Hold dig til emnet (relevans) Sig kun det nødvendige (omfang) Giv plads/send stafetten videre (turtagning) Udtryk dig klart. Tal sandt.
- Høflighedsprincippet: Vær hensynsfuld. Vær positiv. Søg enighed. Undgå at kritisere.
Hvad kan man spørge om for at starte en samtale?
- Hvad var dit første job?
- Hvilket job forestillede du dig, at du skulle have, da du var barn?
- Hvilken film er den bedste, du har set?
- Hvis du kun kunne se én filmgenre resten af livet, hvilken genre ville du så vælge?
- Hvilken film har senest fået dig til at græde eller grine?
Hvordan arbejder man motiverende?
Sæt klare mål
Hjælp medarbejderne med at fokusere deres indsats ved at sætte dem mål, der er opnåelige, målbare og tidsbestemte. Det vil give dem klarhed over, hvad der forventes af dem, og give dem en følelse af tryghed, formål og motivation til at opnå succes – individuelt og i teamsamarbejdet.