Hvor mange gange må et firma reparere en vare?

Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvor mange gange må sælger reparere?

Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvis en vare går i stykker?

Går din vare i stykker, eller er der fejl på den? Så kan du klage til sælgeren og gøre brug af dine forbrugerbeskyttede rettigheder. Købeloven giver dig ret til at klage over fejl ved varen, som sælgeren er ansvarlig for, og som viser sig senest to år efter købet. Det kaldes reklamationsret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvornår har man krav på en ny vare?

Når du får omleveret en vare, skal du have en ny toårig reklamationsret, der løber fra den dag, hvor du får den nye vare leveret. Hvis sælgeren ikke inden for rimelig tid skaffer dig en ny vare, kan du i nogle tilfælde selv indkøbe en ny vare og forlange, at den første sælger betaler.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Kan man returnere en defekt vare?

Butikken, hvor varen er købt, er herefter forpligtet til enten at reparere/udskifte varen eller give dig pengene tilbage. Du kan som udgangspunkt selv vælge, om du ønsker ombytning, reparation eller pengene tilbage. Butikken kan dog undgå at give pengene tilbage ved at tilbyde en reparation eller ombytning af varen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Giver det stadig mening, at Danmark har kontanter?



Hvor mange forsøg på reparation?

Udgangspunktet er, at du har ét forsøg. Hvis det ikke lykkes at lave en holdbar reparation, kan kunden i stedet kræve ombytning eller ophævelse af købet. Hvis der er tale om en kompliceret fejl, der er vanskelig at afhjælpe, kan du i visse tilfælde prøve at reparere to gange.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aua.gl

Hvor lang tid må en reparation vare?

Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvor mange reklamationsret har man?

Uanset om du har garanti på dit køb eller ej, så har du som følge af købeloven altid to års reklamationsret, når du som forbruger køber en vare af en erhvervsdrivende.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Kan man reklamere efter 2 år?

Producenten har givet garantien

Hvis fx du har købt en mobiltelefon, kan du kun reklamere til sælgeren over fejl, der opstår senest 2 år efter købet. Men hvis producenten har givet dig 5 års garanti på fejl, kan du gå til producenten, hvis fejlen er opstået efter de 2 år, men senest 5 år efter købet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvor lang garanti er der på en reparation?

Reparationer er omfattet af forældelsesloven, der i princippet giver dig mulighed for at klage i op til tre år. Du skal imidlertid altid reklamere inden for rimelig tid, efter du har opdaget fejlen, ellers risikerer du at miste dit krav på grund af passivitet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvad er forskellen på reklamationsret og garanti?

Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig til t klage over fejl og mangler ved varen. Garanti er noget, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvem skal betale fragt for defekt vare?

Er kunden selv skyld i skaden, eller er skaden ikke omfattet af købelovens regler for reklamation, står kunden med ansvaret for eventuelle omkostningerne ved at have sendt varen til dig, ligesom kunden selv skal betale for at få varen sendt tilbage.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på emaerket.dk

Kan en butik nægte at give penge tilbage?

Du har krav på aftalt fortrydelsesret

Så er butikken forpligtet til at give dig den service. Butikken kan have særlige vilkår for returnering af varer. Måske kan du godt levere varen tilbage, men du kan ikke få pengene tilbage – du kan kun bytte til en anden vare i butikken eller få et tilgodebevis.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvor længe hæfter sælger for fejl og mangler?

Hvor længe hæfter sælger for fejl og mangler? Sælger har et 10-årigt ansvar for, at boligen ikke har skjulte fejl og mangler - fra den dag boligen overdrages. Dog kan sælger godt fraskrive sig ansvaret ved at gøre brug af en såkaldt huseftersynsordning.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på bomae.dk

Kan sælger ophæve købet?

Betaler du ikke rettidigt for dit køb, kan sælger enten fastholde købet og kræve betaling hurtigst muligt eller ophæve købet. Igen, hvis forsinkelsen ikke er væsentlig, kan ophævelse ikke ske. Hvis købet er et handelskøb, anses enhver forsinkelse dog som væsentlig.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Kan sælger fortryde et salg?

En sælger har (modsat en køber) ingen lovbestemt fortrydelsesret. Så ja – der er efter min opfattelse tale om kontraktsbrud. Den store udfordring er at bevise jeres økonomiske tab.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på andelsportal.dk

Hvad må man ikke reklamere for?

I fjernsyn må der ikke udsendes reklamer for arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger, religiøse bevægelser, politiske partier, politiske bevægelser samt valgte medlemmer eller opstillede kandidater til politiske forsamlinger.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retsinformation.dk

Er der altid 2 års garanti?

Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på europa.eu

Hvad er rimelig tid reklamation?

Klage inden for rimelig tid

Forbrugerne skal klage til dig inden for rimelig tid efter, at de har opdaget manglen. Hvis de klager inden for to måneder efter, at de har opdaget manglen, så vil det altid blive betragtet som inden for rimelig tid.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskerhverv.dk

Hvad betyder 24 måneders reklamationsret?

Generelt er du som forbruger, der har købt en brugt bil hos en forhandler, altid omfattet af købelovens bestemmelser om 24 mdr. reklamationsret. Reklamationsretten dækker fejl og mangler, der var til stede, da du fik leveret bilen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dbfu.dk

Kan man reklamere uden kvittering?

Brug din kvittering, når du skal klage eller have erstatning

Når du klager, bytter eller vil fortryde dit køb, skal du nemlig vise din bon. Kvitteringen er også din dokumentation, hvis din forsikring skal udbetale dig erstatning - for eksempel hvis varen bliver vandskadet eller stjålet, eller dit hjem brænder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad gør du hvis du opdager en fejl ved en vare du har købt i Ikea?

Hvis du ønsker at reklamere over et produkt, så kan du besøge Retur & Reklamationsafdelingen i et af vores varehuse eller kontakte vores Kundesupport. I Danmark har kunder, ifølge Købeloven, 2 års reklamationsret, men hos IKEA har vi valgt at give vores kunder hele 5 års reklamationsret på vores produkter.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ikea.com

Hvordan klager man over et firma?

Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal din billet have kostet over 1.110 kroner. Har du købt flere billetter på én gang, skal de tilsammen have kostet over 1.110 kroner.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvornår har man ikke fortrydelsesret?

Køber du en ydelse, løber fortrydelsesretten fra bestillingen. Når du køber mad, billetter, flyrejser og nogle få andre ting, har du slet ikke fortrydelsesret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvem har bevisbyrden ved reklamation?

Er der givet en garanti på varen eller på den del, du klager over, er det altid garantigiver, der skal bevise, at det, du klager over, ikke er dækket af garantien. I den situation skal du kun bevise, at der er noget galt med varen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på skagenonline.dk