Virksomhedens sortiment kan beskrives i to dimensioner. Sortimentsbredden udtrykker, hvor mange varegrupper virksomheden tilbyder. I en dagligvarebutik kan en varegruppe være mælk, en anden varegruppe kan være brød. Hvis der tilbydes få varegrupper, kaldes sortimentet smalt.
Hvad er et sortiment?
Sortiment, produktmix, en udbyders sammensætning af varer og tjenester. Der sondres mellem sortimentets dybde og bredde. Ved bredde forstås det antal varegrupper eller produktlinjer, udbyderen producerer eller tilbyder. Stormagasiner og varehuse har fx et meget bredt sortiment, der omfatter en lang række varegrupper.
Hvornår er et sortiment dybt?
Et bredt sortiment betyder at virksomheden har mange forskellige varetyper, mens et dybt sortiment betyder at virksomheden har mange forskellige varianter af samme varetype. Eksempelvis har en brillebutik et dybt, men smalt sortiment, fordi de har mange varianter af den samme varetype.
Hvad er et fladt sortiment?
Et sortiments dybde viser, hvor mange forskellige varianter af hvert produkt der er i de forskellige varegrupper. Sortimentet er fladt, hvis der kun er en eller få varianter i hver varegruppe, og dybt hvis der er mange varianter i hver varegruppe.
Hvad er et produkt parameter?
Produktparameteren omfatter: kvalitet, emballage, sortiment, service og mærke. Disse parametre er alle centrale i forbindelse med brandingen af et produkt - skabelse af en identitet for produktet.
Afsætning C: Produkt - Sortiment
Hvordan analysere man et produkt?
Når man analyserer et produkt, ser man på, hvilke valg designeren og producenten har foretaget i forhold til form, farver og materialer. Man ser også på produktets funktion og målgruppe. I analysen er det vigtigt at vurdere, hvad der fungerer godt og skidt ved produktet.
Hvad er de 7 P er?
Et udvidet marketingmix, der bruges i forbindelse med analyse af servicevirksomheder og serviceprodukter. De 7 p'er er inddelt i: Product, Price, Place, Promotion, People, Process og Physical Evidence.
Hvad er et smalt sortiment?
Sortimentsbredden udtrykker, hvor mange varegrupper virksomheden tilbyder. I en dagligvarebutik kan en varegruppe være mælk, en anden varegruppe kan være brød. Hvis der tilbydes få varegrupper, kaldes sortimentet smalt. En ubemandet tankstation har et smalt sortiment.
Hvad er de 3 Kvalitetsdimensioner?
Her skal du overveje dit produkts kvalitetsdimensioner, dvs. produktets egenskaber, smagsmæssige kvaliteter og serviceydelser. Tager vi igen ure som eksempel, så er produktets egenskaber de fysiske mekanismer, der får uret til at fungere.
Hvad er den smagsmæssige kvalitet?
Hvor holdbar og slidstærk en vare er hører også til den funktionelle kvalitet. 2. Smagsmæssig kvalitet Det er produktets udseende. Det vil sige, at der er tale om design og farve.
Hvad er sortimentsbredde?
Sortimentsbredden udtrykker, hvor mange varegrupper virksomheden tilbyder. I en dagligvarebutik kan en varegruppe være mælk, en anden varegruppe kan være brød. Hvis der tilbydes få varegrupper, kaldes sortimentet smalt.
Hvad er de 4 P er?
De 4 P'er står for Product, Price, Place og Promotion og er elementer, man som virksomhed kan undersøge, hvis man skal lægge en forretningsstrategi. For servicevirksomheder vil det kunne betale sig at anvende den udvidede model 'de 7 P'er', som også beskæftiger sig med People, Physical evidence og Proces.
Hvad står de 4 P er for?
Her er der et lille tvist, da de fire termer er: “Pris” (Price), “Promovering/Markedsføring” (Promotion), “Distribution” (Place) og “Produkt” (Product). Når man arbejder med P'erne på danske HHX-gymnasier og i danske virksomheder, taler man stadig om en fælles betegnelse: “De 4 P'er”.
Hvad bruges Produktparameteren til?
Produktparameteren er et vigtigt element i de strategiske beslutninger i forbindelse med virksomhedens internationalisering. Hvis et produkt skal lanceres på udenlandske markeder, skal det besluttes hvilke ændringer i produktet, der skal foretages. Virksomheden skal også træffe beslutning om branding af sine produkter.
Hvilken af de 4 P er er Kontaktparameteret?
Produkt, pris og placering udgør de tre grundparametre, og promotion er kontaktparameteret. Disse fire P'er er virksomhedens parametermix, også kaldet de fire P'er.
Hvilke Prisstrategier er der?
De tre mest gængse prisstrategier som virksomheder anvender er: cost-based, konkurrencebaseret og value-based prissætning. Ofte er mange prisstrategier udarbejdet på baggrund af mavefornemmelser eller forældede modeller såsom cost-plus prisfastsættelsen.
Hvad er en Parametermix?
De 4 p'er, også kendt som marketingmix, parametermix m.m., består af 4 parametre, som beskriver en virksomheds produkt og/eller service: Produkt, Pris, Place og Promotion.
Hvad betyder marketing mix?
Marketingmix er nogle værktøjer, som en virksomhed kan bruge til at udvikle og sælge produkter. Normalt fokuserer virksomheder på de 4 P'er: “produkt”, “place”, “pris” og “promovering”.
Hvad betyder ordet branding?
Branding er et marketingbegreb. Branding er forsøget på at skabe en varemærkebevidsthed, der karakteriserer en virksomhed, et produkt eller en person. Der findes ikke en dansk betegnelse for branding. Ordet branding er engelsk og betyder brændemærkning.
Hvad er den funktionelle kvalitet?
Funktionel kvalitet (funktionelle egenskaber): F. eks. en pc's hastighed på internettet eller en shampoos evne til at vaske håret rent. Smagsmæssig kvalitet (Smagsmæssige egenskaber): Udseende, farve og design.
Hvad handler promotion om?
· Promotion: Promotion dækker over alle reklameaktiviteterne og handler altså om, hvordan får man budskabet om sit produkt ud til de mulige købere på en effektiv måde. · Place: Hvordan får man selve produktet ud til forbrugeren – altså hvilke butikker eller distributører skal forhandle produktet.
Hvordan laver man de 4 P er?
- Produkt (product)
- Pris (price)
- Distribution (place)
- Promotion (markedsføring)
Hvordan laver man de 7 P er?
- Product (Produkt)
- Price (Pris)
- Place (Distribution)
- Promotion.
- People (Personale)
- Physical Evidence (De fysiske rammer)
- Processes (Processer)
Hvordan kan en servicevirksomhed reducere usikkerhed fra kunden om serviceydelsens kvalitet?
Hvordan kan en servicevirksomhed reducere usikkerhed fra kunden om serviceydelsens kvalitet? Eftersom at en serviceydelse er uhåndgribeligt, vil en køber søge at reducere usikkerhed ved at se sig om efter tegn på eller beviser for kvaliteten af serviceydelsen.
Hvad skriver man i en analyse?
At lave en analyse betyder, at du gør mere end bare at redegøre for en bestemt teori, metode eller indsamlet empiri. I en analyse skal du gøre dig fagligt interessante og systematiske iagttagelser og fremanalysere vigtige faglige elementer ved den genstand, du har valgt ud.