Hvis du vil lægge tallene i en kolonne eller række sammen, kan Excel gøre det for dig. Markér en celle ud for de tal, du vil lægge sammen, klik på AutoSum under fanen Hjem, og tryk på Enter for at færdiggøre processen.
Hvordan lægger man 2 kolonner sammen i Excel?
Markér den celle, du vil placere de kombinerede data i. Skriv =SAMMENKÆDNING(. Markér den celle, du først vil kombinere. Brug kommaer til at adskille cellerne, du kombinerer, og brug anførselstegn til at tilføje mellemrum, kommaer eller anden tekst.
Hvordan laver man kolonner i Excel?
Hold Ctrl nede, klik på de markerede kolonner, og klik derefter på Indsæt i genvejsmenuen. Tip!: Hvis du vil indsætte kolonner, der indeholder data, skal du se Kopiere og indsætte specifikt celleindhold.
Hvordan laver man udregning i Excel?
- Klik på den celle i regnearket, hvor du vil angive formlen.
- Skriv = (lighedstegn) efterfulgt af de konstanter og operatorer (op til 8192 tegn), du vil bruge i beregningen. I vores eksempel skal du skrive =1+1. Bemærkninger!: ...
- Tryk på Enter (Windows) eller Enter (Mac).
Hvordan markerer man en række i Excel?
Markér en eller flere rækker og kolonner
Eller klik på en vilkårlig celle i kolonnen, og tryk derefter tryk på Ctrl+mellemrum. Vælg rækkenummeret for at markere hele rækken. Eller klik på en vilkårlig celle i rækken, og tryk derefter tryk på Skift+mellemrum.
Excel Tips - Quickly Fill Series of Numbers in a Few Seconds Fill Command
Hvad er en formel i Excel?
En formel udfører beregninger eller andre handlinger på dataene i regnearket. En formel starter altid med et lighedstegn (=), som kan efterfølges af tal, matematiske operatorer (f. eks. et plus- eller minustegn) og funktioner, som virkelig kan udvide styrken ved en formel.
Hvordan laver man kolonner?
Sådan indsætter du flere kolonner: Markér det samme antal kolonner til højre for, hvor du vil tilføje nye kolonner. Højreklik på markeringen, og vælg derefter Indsæt kolonner.
Kan man skjule kolonner og rækker i Excel?
Højreklik på de markerede celler, og vælg derefter Skjul.
Hvordan fryser man en række i Excel?
- Markér cellen under og til højre for de rækker og kolonner, der skal forblive synlige, mens du ruller.
- Vælg Vis > Frys ruder > Frys ruder.
Hvad er sammenkædning?
Funktionen SAMMENKÆDNING kombinerer teksten fra flere områder og/eller strenge, men den indeholder ikke afgrænser eller IgnoreEmpty-argumenter. SAMMENKÆDNING erstatter funktionen SAMMENKÆDE. Funktionen SAMMENKÆDE bevares imidlertid for kompatibilitet med tidligere versioner af Excel.
Hvordan trækker man 2 tal fra hinanden i Excel?
Subtrahere tal i en celle
Hvis du f. eks. angiver formlen =10-5 i en celle, vises 5 som resultat af cellen.
Kan man fryse flere kolonner i Excel?
Fryse så mange rækker og kolonner, du ønsker
Hvis du vil fryse flere rækker (startende med række 1), skal du markere den nederste række, der skal fryses, og klikke på Frys ruder. Hvis du vil fryse flere kolonner, skal du markere kolonnen til højre for den sidste kolonne, du vil have frosset, og klikke på Frys ruder.
Hvordan låser man et tal i Excel?
- Markér de celler, du vil låse.
- Klik på Hjem, og klik derefter på dialogboksstarteren til formatering af celler (pilen til højre for Justering på båndet).
- Klik på fanen Beskyttelse, markér afkrydsningsfeltet Låst, og klik derefter på OK.
Hvordan viser man skjulte rækker i Excel?
- Tryk på F5 > Speciel.
- Tryk på Ctrl+G > Speciel.
- Eller klik på Find i gruppen Redigering under fanenHjem, og klik & Vælg>Gå til speciel.
Hvordan låser man formler i Excel?
Dollartegnet bruges til det der i Excel kaldes 'absolutte referencer'. Her låser du en celle i en formel ved at bruge $, hvorefter formlen refererer til samme celle, uanset hvorhen den kopieres.
Hvordan låser man øverste række i Excel?
Klik på pilen under Frys ruder under fanen Vis. Gør derefter et af følgende: Hvis du kun vil låse én række, skal du klikke på Frys øverste række. Hvis du kun vil låse én kolonne, skal du klikke på Frys første kolonne.
Hvordan deler man en kolonne i Excel?
- Markér den celle eller kolonne, som indeholder den tekst, du vil opdele.
- Vælg Data > Tekst til kolonner.
- I Guiden Konvertér tekst til kolonner skal du vælge Afgrænset > Næste.
- Vælg Afgrænsere for dine data, f. ...
- Vælg Næste.
- Vælg den destination i dit regneark, hvor du vil have de opdelte data vist.
- Vælg Afslut.
Hvad er en kolonne i Excel?
Hvad er kolonner?
Kolonne – lodret række af tal eller bogstaver i eksempelvis et regneark, database en bitmap. Kolonne (militær) – betegnelse for personel eller køretøjer, som opstilles el. bevæger sig på række.
Hvad kaldes en kolonne eller spalte i en avis?
I tabeller bør der altid tales om "kolonner", mens spalter som i en avis altid bør kaldes "spalter". De to begreber er rodet sammen i Word.
Hvis formel Excel eksempel?
Så en HVIS-sætning kan have to resultater. Det første resultat er, hvis din sammenligning er Sand, det andet hvis din sammenligning er Falsk. For eksempel =HVIS(C2="Ja",1,2) betyder HVIS(C2=Ja, så returneres 1 – ellers returneres 2).
Hvordan skriver man en formel?
- Vælg Indsæt > Ligning eller tryk på Alt+=
- For at bruge en indbygget formel skal du vælge Design > Ligning.
- Vælg for at oprette din egen skal du vælge, Design > Ligningen > Håndskrevet ligning.
- Brug din finger, pen eller mus til at skrive din ligning.
- Vælg Indsæt for at overføre din ligning til filen.
Hvorfor regner Excel ikke formler?
Når en formel ikke beregnes, skal du kontrollere, om automatisk beregning er aktiveret i Excel. Formler udfører ikke beregninger, hvis manuel beregning er aktiveret. Følg disse trin for at se, om Automatisk beregning er slået til. Vælg fanen Filer, vælg Indstillinger, og vælg derefter kategorien formler.
Hvad er en relativ reference i Excel?
Som standard er en cellereference en relativ reference, hvilket betyder, at referencen er i forhold til cellens placering. Hvis du f. eks. refererer til celle A2 fra celle C2, refererer du faktisk til en celle, der er to kolonner til venstre (C minus A) – i den samme række (2).