=(ÅR(NU())-ÅR(A2)) Resultatet er personens alder – forskellen mellem i dag og fødselsdatoen i A2. I dette eksempel bruges funktionerne ÅR og NU . Hvis denne celle ikke viser et tal, skal du sikre dig, at det er formateret som et tal eller Generelt. Lær, hvordan du kan formatere en celle som et tal eller en dato.
Hvordan regner man med datoer i Excel?
Beregne forskellen i dage
Skriv =C2-B2, og tryk derefter på Retur. Excel viser resultatet som antallet af dage mellem de to datoer (104). Markér celle D2. Excel justerer cellereferencerne automatisk og medtager de korrekte værdier for hver række.
Hvordan får man Excel til at beregne?
- Klik på den celle i regnearket, hvor du vil angive formlen.
- Skriv = (lighedstegn) efterfulgt af de konstanter og operatorer (op til 8.192 tegn), du vil bruge i beregningen. I vores eksempel skal du skrive =1+1. Bemærkninger!: ...
- Tryk på Enter (Windows) eller Enter (Mac).
Hvor finder man Formellinjen i Excel?
Boksnavn og formellinjen
Lige under båndet yderst til venstre finder du boksnavnet, der fortæller dig, i hvilken celle du befinder dig i. Ved siden af boksnavnet til højre ligger formellinjen. Når du har lavet formler i dit regneark, viser formellinjen dig, hvilken formel du har lavet i en celle.
Hvad hedder Datedif på dansk?
Du har ret i, at DATODIF i den danske version hedder DATO.
Sådan beregnes alder ved hjælp af en fødselsdato i Excel (den nemme måde)
Hvordan trækker man datoer fra hinanden i Excel?
- Åbn et nyt ark i en projektmappe.
- Skriv 08-02-2012 i celle A1.
- Skriv =A1-15 i celle B1, og tryk på ENTER. Denne formel trækker 15 dage fra datoen i celle A1.
- Skriv =A1+30 i celle C1, og tryk på ENTER. ...
- Skriv =C1-15 i celle D1, og tryk på ENTER.
Hvordan bruger man formler i Excel?
Grundreglen for formler i Excel er, at alle formler starter med et lighedstegn ”=”. Du skal klikke i den celle, hvor du vil have formlen og dermed beregningen for dit regnestykke. I formellinjen kan du se din formel. Klik på de celler, der skal indgå i formlen og adskil med en af de 4 regnearter.
Hvordan får man dataanalyse i Excel?
Du skal blot markere en celle i et dataområde > vælge knappen Analyser data på fanen Hjem. Analyser data i Excel analyserer dine data og returnerer interessante visuelle elementer om dem i en opgaverude.
Hvad er en formel i Excel?
Excel til internettet gør dette ved hjælp af formler i celler. En formel udfører beregninger eller andre handlinger på dataene i regnearket. En formel starter altid med et lighedstegn (=), som kan efterfølges af tal, matematiske operatorer (f.
Hvad hedder minus i Excel?
Subtrahere tal i en celle
Hvis du vil udføre simpel subtraktion, skal du bruge den aritmetiske operator - (minustegn).
Hvordan skriver man tal i Excel?
- Markér en celle eller et celleområde.
- På fanen Hjem vælger du Tal fra rullemenuen. eller du kan vælge en af disse indstillinger: Tryk på Ctrl+1, og vælg Tal. Højreklik på cellen eller celleområdet, vælg Formater celler... , og vælg Tal. ...
- Vælg det format, du ønsker.
Hvordan laver man betinget formatering i Excel?
Markér de celler, du vil anvende betinget formatering på. Klik på den første celle i området, og træk derefter til den sidste celle. Klik på HJEM > Betinget formatering > Fremhæv celleregler > tekst, der indeholder. Skriv den tekst, der skal fremhæves, i feltet Tekst, der indeholder til venstre.
Hvad bruger man en formel til?
Ordet formel kommer af latin formula, dim. af forma 'form'. Formler er af overordentlig stor betydning i matematikken. De giver overblik og tillader udledning af nye relationer, eller de bruges direkte til beregning.
Hvordan skriver man 3 4 i Excel?
Markér de celler, du vil formatere. Klik på dialogboksstarteren ud for Tal under fanen Hjem. Klik på Brøk på listen Kategori. Klik på den brøkformattype, du vil bruge, på listen Type .
Hvordan laver man en dataanalyse?
- Undersøgelseskriterier.
- Lav et spørgeskema. Stil gode spørgsmål. Vælg svarkategorier. Strukturér spørgeskemaet. Eksempel på spørgeskema. Skabelon til spørgeskema.
- Pilottest.
- Udsend spørgeskemaet.
- Analyse af data.
- Indtast data.
Hvordan laver man en database i Excel?
- Åbn Access. Hvis Access allerede er åben, skal du vælge Filer > Ny.
- Vælg Tom database, eller vælg en skabelon.
- Angiv navnet på databasen, vælg en placering, og vælg derefter Opret. Hvis det er nødvendigt, skal du vælge Aktivér indhold på den gule meddelelseslinje, når databasen åbnes.
Hvordan bruges Excel til at organisere og analysere data?
Retningslinjer for organisering af data
Placer vigtige data over eller under området Undgå at placere vigtige data til venstre eller højre for området, da dataene kan være skjult, når du filtrerer området. Undgå tomme rækker og kolonner i et område Undgå at placere tomme rækker og kolonner i et dataområde.
Hvordan regner man procent af et tal i Excel?
- Klik på en tom celle.
- Skriv =42/50, og tryk derefter på Enter. Resultatet er 0,84.
- Markér den celle, der indeholder resultatet fra trin 2.
- Klik på under fanen Hjem . Resultatet er 84,00 %, hvilket er procentdelen af korrekte svar i testen.
Hvordan fastholder man en celle i Excel?
- Markér cellen under og til højre for de rækker og kolonner, der skal forblive synlige, mens du ruller.
- Vælg Vis > Frys ruder > Frys ruder.
Hvordan tæller man felter i Excel?
På fanen Formler skal du klikke på Flere funktioner, pege på Statistisk og derefter klikke på en af de følgende funktioner: TÆLV: For at tælle celler, der ikke er tomme. TÆL: For at tælle celler, der indeholder tal. ANTAL.
Hvordan får man flere decimaler i Excel?
- Klik på rullemenuen Talformat i gruppen Tal under fanen Hjem, og klik > Flere talformater.
- Vælg det talformat, du vil bruge, på listen Kategori, og sørg for, at det har decimaler, f. eks. ...
- Skriv det antal decimaler, der skal vises, i feltet Antal decimaler, og klik på OK.
Hvordan opstiller man en formel?
Vælg Indsæt > Ligning , eller tryk på Alt + =. Vælg den ligning, du skal bruge.
Hvordan låser man en værdi i Excel?
- Markér de celler, du vil låse.
- Klik på den lille pil i gruppen Justering under fanen Hjem for at åbne pop op-vinduet Formatér celler.
- Markér afkrydsningsfeltet Låst under fanen Beskyttelse, og klik derefter på OK for at lukke pop op-menuen.
Hvorfor står der bogstaver i formler?
Det er tit bogstaver fra det latinske alfabet, man bruger som symboler i algebraiske udtryk. På den måde kommer algebraen til at fungere som et nyt sprog med egne regler. Symbolerne står altid for tal, ja, mange forskellige tal, hvis værdier man ikke kender, og som man for øvrigt ikke nødvendigvis er interesseret i!
Hvordan sætter man ting i rækkefølge i Excel?
- Vælg en enkelt celle i den kolonne, du vil sortere på.
- Klik på under fanen Data i gruppen Sortér og filtrer for at udføre en sortering i stigende rækkefølge (A-Å eller fra mindste til største tal).
- Klik på for at udføre en sortering i faldende rækkefølge (Å-A eller fra største til mindste tal).