N – eller neutral. I denne indstilling har du mulighed for at skubbe bilen frem og tilbage eller at få bilen til at trille selv. Gearet er koblet fra motoren, og bilen kan altså bevæge sig uafhængigt af motorens omdrejninger.
Hvad er N på automatgear?
N står for Neutral – frigear. Hvis du skal skubbe eller trille bilen, er det dette trin du vælger. En væsentlig forskel i forhold til biler med manuelt gear er, at du ikke skal sætte bilen i N, når du kører ned af bakke, og øjner en mulighed for at spare brændstof.
Er det godt at springe et gear over?
Du kan godt springe et gear over og f. eks. skifte fra andet til fjerde gear eller fra tredje til femte gear. Ved den ideelle acceleration kommer du op i den ønskede hastighed forholdsvis hurtigt.
Hvornår skal man skifte gear i en bil?
Hvis din bil har dieselmotor, bør du skifte gear, inden omdrejningstælleren når 2000, mens almindelige benzinmotorer uden turbolader maksimalt bør ramme 3000 omdrejninger i minutter, før du skifter gear. I øvrigt kan du med fordel springe et gear over, når du accelererer.
Hvordan bakker man med automatgear?
I biler med automatgear, er der kun to pedaler; en speeder til højre og en bremse til venstre. Normalt finder du koblingen i venstre side, men den slipper du helt for i en bil med automatgear. Her er kun plads til bremse og speeder.
Skal jeg skifte til neutral ved stoplys?
Hvad skal man være opmærksom på ved automatgear?
Det skal du undgå at gøre, når du kører med automatgear. Hvis du går fra bakgear (R) til førstegear (D), mens bilen er i fart, bruger du nemlig gearkassen til at bremse bilens vægt. I ældre gearkasser skifter gearene ved, at en rem strammes om gearene, og derfor slider det hårdt på remmen, hvis det sker i bevægelse.
Hvordan flytter man en bil med automatgear?
Sørg for at gearskifteren er placeret i “Park” (P) eller “Neutral” (N). For dernæst at køre frem: Behold foden på bremsepedalen, og flyt så gearskifteren til “Drive” (oftest mærket med et “D”). Der kan være en knap et sted på skifteren, som skal trykkes ned for at flytte skifteren ud af Park.
Hvornår bruger man hvilke gear?
- Gear. Du skal bruge 1. gear når du skal sætte i gang, eller når du kommer under 10 km/t.
- Gear. Når du skal svinge, så skal du som udgangspunkt ALTID ned i 2. gear. ...
- Gear. Man bruger 3. gear når man kører mellem 30- og 50 km/t. ...
- Gear. Du bruger 4. gear når du kører mellem 50- og 70 km/t. ...
- Gear.
Hvilket gear skal man køre i op ad bakke?
Første Gear egner sig bedst til at køre op ad en bakke, fordi at det er det letteste Gear. Man kan godt skifte Gear, mens man kører op ad en bakke, men man skal komme i højere omdrejninger og hastighed, og man skal skifte Gear meget hurtigere.
Hvordan kører man en bil med automatgear?
Koblingen, der normalt sidder i venstre side er væk i en bil med automatgear. Du bruger altså højre fod på speederen og bremsen skiftevis. Gearstangen kan sættes i D (Drive) når man skal køre, P (Parking) når man har parkeret den, R (Reverse) når du vil bakke og N (Neutral), når du vil holde i tomgang.
Hvornår skal man gå ned i gear?
Du bruger altså 3. gear, hvis du skal bremse ned til en hastighed mellem 30 og 50, eller hvis du kører i en 30 km/t zone, en 40 km/t zone eller hvis du kører under 50 km/t inde i byen. Du bruger 4. gear når du kører mellem 50- og 70 km/t.
Hvor mange omdrejninger før man skal skifte gear?
Tommelfingerreglen er, at du, for at køre så grønt og økonomisk som muligt, skal skifte gear ved cirka 1500 omdrejninger, hvis du kører i en nyere benzinbil og ved mellem 2000 og 2500 omdrejninger, hvis du kører i en ældre model. Kører du i en dieselbil, skal du skifte gear ved cirka 2000 omdrejninger.
Hvornår skal man trykke på koblingen?
Tjek din kobling ved at lægge mærke til følgende små ting:
Laver koblingen små ryk når den trykkes ned eller slippes? Den føles væsentligt hårdere at trykke ned, og slipper ikke som den plejer. Ved gearskift og koblingen holdes nede, opstår der lyde som tandhjul der kører mod hinanden.
Hvad er B på automatgear?
B (der står for ”brake”) er velegnet til kørsel i byen: Når du fjerner foden fra speederen, regenererer bilen strøm – den bruger elmotoren bag i bilen til at bremse og omdanner den kinetiske energi til strøm, som derefter lagres i batteriet.
Hvordan skubber man en bil med automatgear?
Hvis du har en bil med manuel gearkasse eller en bil med automatgear og nødstartsfunktion, er det næste skridt at placere bilen i andet eller tredje gear og trykke koblingen helt ned. Derefter skal du have en eller flere personer til at skubbe bilen i fart, mens du slipper koblingen, og motoren starter.
Hvordan kører man med automatgear i glat føre?
Hvis du kører med automatgear, har du måske også ”snetilstand”, du kan sætte til. Skal du sætte i gang på en bakke, så accelerér forsigtigt for at undgå, at forhjulene skrider. Udløs koblingen gradvist. Når du kører ind i et sving, skal du slippe speederen og bremse forsigtigt.
Hvornår skal man bruge håndbremse?
Når du parkerer, skal du trække håndbremsen. Hvis du har bilen stående i gear, uden håndbremsen er trukket, står bilen og vugger frem og tilbage i vinden, hvilket unægteligt giver nogle ryk, der får koblingen til at slides unødigt, da koblingspladen er spændt op mod drivhjulet, når bilen står i gear.
Er der en kobling i automatgear?
En automatgearkasse har ikke en kobling, men benytter sig derimod af en momentomformer, der med væske og skovlhjul forbinder motor og gearkasse. Dette er med til at give en elastik agtig fornemmelse ved acceleration, men lockup forbinder delene mekanisk og så er elastikken for alvor strammet op.
Hvordan kører man ned af et bjerg?
Den gyldne regel er, at du skal køre ned i samme gear som op. Det kan lyde voldsomt, fordi motoren kører med en masse omdrejninger, men det har flere fordele. For det første bremser den bilen og for det andet køler den. Vær opmærksom på, at du ikke sidder med foden på bremsen, mens du kører ned.
Hvad betyder L på et automatgear?
Gearskift. En moderne, standard gearskifter har følgende indstillinger i denne rækkefølge: P (parkering), R (reverse – bakgear), N (neutral – frigear), D (drive - køregear), L (bremsegearing).
Hvad sker der når man kører i for lavt gear?
Hvad sker der når man kører i for lavt gear? Kørsel i lavt gear koster ekstra brændstof, da motoren bruger mere brændstof ved høje omdrejninger. Et gear for lavt koster cirka 20 procent mere brændstof og to gear for lavt koster cirka 35 procent ekstra på brændstofkontoen.
Hvor mange omdrejninger skal man køre med?
Ikke i for høje omdrejninger (op mod 20 % ekstra)
Det tidspunkt hvor motoren virkelig kommer på overarbejde er, når man kører i for høje omdrejninger, derfor skal du forsøge at skifte gear ved 2200-2500 rpm/min. for benzinbiler og 2000-2300 rpm/min.
Hvor lang tid holder et automatgear?
De fleste bilfabrikanter foreskriver service af deres automatgearkasser med et interval på mellem 30.000 og 60.000 km., alt afhængig af kørselsmønster, så kører du meget med trailer, eller er din bil chiptunet og ofte bliver udsat for hårde accelerationer, bør du udskifte automatgearolien og filteret oftere end ...
Hvordan kører man mest økonomisk med automatgear?
Skift til højere gear hurtigt
Når du ikke kører i en bil med automatgear, er det altid en fordel at skifte til et højere gear hurtigst muligt. Jo højere gear desto lavere omdrejninger, hvilket sikrer, at du kører længere på literen. Også når du kører i byen eller på landeveje, er det mest økonomisk at køre i 5.
Kan en bil med automatgear gå i stå?
Princippet i en automatisk gearkasse i modsætning til en manuel gearkasse, skifter man ikke i gearene, men en automatisk mekanisme gør det. Der er derfor ikke behov for en koblingspedal, og du behøver ikke at bekymre dig om gearskift eller starte og gå i stå ved lyskryds og bakker.