Du kan trække lønsumsafgiften fra i skatteregnskabet som en driftsomkostning. På skat.dk kan du finde oplysninger om, hvordan du beregner lønsumsafgiften, hvordan du opgør selve lønsummen, og hvad der skal medregnes og modregnes i din beregning.
Er der fradrag for lønsumsafgift?
Udgifter til lønsumsafgift anses for en fradragsberettiget driftsudgift, fordi de omfattede virksomheder har pligt til efter lønsumsafgiftsloven at afholde udgiften til lønsumsafgift til staten, hvorfor udgiften er en forudsætning for at drive virksomheden.
Hvordan bogfører man lønsumsafgift?
Bogføring af lønsumsafgift
Efter du har beregnet virksomhedens lønsumsafgift, skal du bogføre beløbet i resultatopgørelsen (debet) og enten modpostere på bank eller som et skyldig beløb. Lønsumsafgift skal indberettes på "Tast selv" på skat.dk. Indberetningen sker hvert kvartal.
Hvordan fungerer lønsumsafgift?
Lønsumsafgift er en afgift, der pålægges virksomheder, der sælger momsfrie varer eller ydelser og er kort sagt en afgift, som virksomheden betaler af fortjenesten af det momsfrie salg. Det betyder, at lønsumsafgiften er en anden type afgift, som nogle virksomheder skal betale til SKAT i stedet for at betale moms.
Hvad skal der betales lønsumsafgift af?
Afgiftsgrundlag: Der skal betales lønsumsafgift af den samlede udgift til løn mv. med tillæg af virksomhedens overskud eller fradrag af underskud. Over-/underskud opgøres som det skattemæssige resultat før finansielle poster.
Hvad er Lønsumsafgift – Afgift for momsfritagede virksomheder
Hvem skal ikke betale lønsumsafgift?
Sælger du både varer og momsfrie ydelser, skal du ikke betale lønsumsafgift af salget af varer. Du skal stadig fakturere moms for varerne. Dette gælder for alle lønsumspligtige.
Hvorfor skal man betale lønsumsafgift?
En lønsumsafgift er en afgift for de virksomheder, der sælger varer eller ydelser, som ikke er momspligtige. Det vil sige, at virksomheden altså ikke betaler moms, men i stedet betaler lønsumsafgift. Lønsum er den samlede sum, virksomheden udbetaler i løn, inklusive eventuelle tillæg.
Hvordan indberetter jeg lønsumsafgift?
- Log på TastSelv Erhverv.
- Tryk på Lønsumsafgift.
- Tryk på Indberet og betal lønsumsafgift.
- Vælg Indberet ud for den periode, du vil indberette.
- Vælg derefter Nul indberet, hvis din virksomhed ikke har haft nogen aktivitet i perioden.
- Du har nu indberettet din lønsumsafgift.
- Log af TastSelv.
Hvornår skal man registreres for lønsumsafgift?
Lønsumsafgiftspligtige virksomheder skal først registreres for lønsumsafgift, hvis lønsumsafgiftsgrundlaget overstiger 80.000 kr. årligt. Se afsnit D.B. 3 om registrering af virksomheden.
Hvordan opgøres og afregnes lønsumsafgift efter metode 4?
Beregning af lønsumsafgiften ved metode 4
For metode 4 er lønsumsafgiftssatsen 4,12 %. Lønsumsafgiften beregnes som: (lønsum +/- skattemæssigt over/underskud med visse reguleringer) * 4,12 %.
Hvad er virksomhedens lønsum?
Lønsum består af den samlede sum, som virksomheden udbetaler i løn inklusiv eventuelle tillæg. Lønsumsafgift betales af de virksomheder, som ikke er momspligtige. Hvis din virksomhed sælger momsfrie ydelser, skal der som udgangspunkt betales lønsumsafgift.
Hvordan skal man bogføre?
- Giv dine bilag et bilagsnummer, når du bogfører dem og skriv nummeret på bilagene.
- Brug fortløbende bilagsnumre, dvs. en rækkefølge fx 103, 104, 105 osv.
- Sæt eventuelle papirbilag i nummerorden i et ringbind.
- Gem bilagene i 5 år efter regnskabsårets udløb. Du må gerne gemme dem elektronisk.
Hvad kan jeg få fradrag på?
- Hvad kan man trække fra i skat? ...
- Glemte fradrag. ...
- Kørselsfradrag. ...
- Køb eller salg af ejendom. ...
- Underholdsbidrag (børne- og ægtefællebidrag) ...
- Fradrag for kost, logi og småfornødenheder (rejseudgifter) ...
- Donationer til godkendte foreninger. ...
- Kontingent til fagforening og A-kasse.
Hvad bliver fradrag beregnet ud fra?
Personfradraget er et bundfradrag, som trækkes i indkomsten inden der svares skat. Personfradraget udgør i 2021 46.700 kroner for personer over 18 år, og 36.900 kroner for personer under 18 år. Man skal ikke foretage sig noget for at opnå personfradraget, idet dette indberettes automatisk af skattestyrelsen.
Hvad kan give fradrag?
Et fradrag er et beløb, du kan trække fra i din indkomst, så du betaler mindre i skat. Fradrag kan gives for flere forskellige forhold, herunder personfradrag, kørselsfradrag, beskæftigelsesfradrag m.v. Du kan læse mere om de enkelte former for fradrag, og hvordan du bliver berettiget til dem her.
Hvad er Lønsumsindberetning?
Udover forskudsopgørelsen og selvangivelsen skal Skattestyrelsen blandt andet også have en lønsumsindberetning, som dækker over udbetalinger til og indberetninger angående eventuelle medarbejderes løn. Og det er, hvad enten de har fået løn eller ej.
Hvad er lønsummen?
LØNSUM er den samlede sum af løn, som din virksomhed udbetaler til de ansatte. Mange brancheforeninger bruger lønsummen til at regne ud, hvad du som medlem skal betale i kontingent.
Hvordan indberetter man eIndkomst?
- Log på TastSelv Erhverv.
- Vælg Ansatte.
- Vælg Indberet til eIndkomst eller LetLøn.
- Vælg Indberette/forespørge på eIndkomst/LetLøn.
Hvorfor kan jeg ikke indberette lønsumsafgift?
Du skal betale lønsumsafgift for indkomståret, hvis afgiftsgrundlaget (det beløb, der skal betales afgift af) overstiger 80.000 kr. Det kaldes registreringsgrænsen. Hvis din virksomhed ikke overstiger 80.000 kr. for indkomståret, skal du ikke registrere og betale lønsumsafgift.
Hvis arbejdsgiver ikke indberetter til skat?
Får du ikke indberettet løn, A-skat og am-bidrag eller laver en nulangivelse inden fristen, laver vi et skøn - også kaldet en foreløbig fastsættelse (FF). En foreløbig fastsættelse koster 800 kr. i afgift, og beløbet opkræver vi af din virksomhed, selvom om du efterfølgende indberetter de korrekte beløb.
Hvordan indberetter man et honorar til skat?
Kan lønsum være negativ?
Et negativt lønsumsafgiftsgrundlag opstår, hvis virksomheden i et år har et underskud, der er større end årets lønsum. Det er fx tilfældet, hvis der er et underskud på 800.000 kr. og en lønsum på 500.000 kr. Lønsumsafgiftsgrundlaget bliver: 500.000 kr.
Hvad betaler man virksomhedsskat af?
Selskabsskat i Danmark er på 22% af virksomhedens skattepligtige overskud. For eksempel, hvis virksomhedens overskud er på 100.000 kr. skal der betales 22.000 kr. i skat til staten.