Aktindsigt i afdødes journal Derudover er det muligt at videregive afdødes journaloplysninger, hvis det er nødvendigt for berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse, eller der er væsentlige hensyn til afdøde patient, en sundhedsperson eller andre. Det er dog ikke en patientrettighed.
Hvordan får man aktindsigt i afdødes journal?
Du skal kontakte den læge eller det sygehus, der har den pågældende journal. Du har som udgangspunkt tavshedspligt, også om oplysninger om en afdød patient. Nærmeste pårørende kan dog have behov for at få oplysninger om en afdød patient.
Hvor længe gemmes lægejournaler efter død?
Der kan 75 år efter en persons død gives adgang til vedkommendes journal til eksempelvis slægtsforskere eller andre med en interesse i sagen. 6. Der kan efter en konkret lægefaglig vurdering gives adgang til dele af afdøde pårørendes journal for at kunne skabe klarhed omkring arvelige sygdomme i familien. 7.
Kan pårørende få aktindsigt?
De nærmeste pårørende vil i den situation have adgang til aktindsigt i de oplysninger i patientens journal, som har betydning for deres stillingtagen. Det bemærkes, at det vil bero på et konkret skøn i den enkelte situation, hvilke personer der må anses for nærmeste pårørende.
Hvordan får jeg aktindsigt i min journal?
Den nemmeste måde at få aktindsigt er hos din læge eller hospitalet. Her kan du læse din journal eller få en kopi af den. Det kan være en god idé, hvis du vil have forklaret, hvad der står i journalen. Der er ikke særlige krav til, hvordan du beder om aktindsigt.
Hvordan får man lægejournaler fra en afdød pårørende? - CountyOffice.org
Hvad kan man ikke få aktindsigt i?
- Straffesager.
- Sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentliges tjeneste.
- Personalesager – man kan dog få oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser.
- Førelse af kalender.
Hvornår har man ikke ret til aktindsigt?
Offentlighedsloven giver dig blandt andet ikke ret til at søge om aktindsigt i: Sager om ansættelse og forfremmelse samt ansættelsesforhold i det offentlige, dog med undtagelse af oplysninger om navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønforhold og tjenesterejser.
Hvad koster det at få aktindsigt?
Hvis elektronisk aktindsigt omfatter mere end 100 sider, kan myndigheden kræve 100 kr. men ikke mere uanset hvor mange sider, der er tale om. Det bemærkes, at de samme betalingsregler gælder for anmodninger om dataudtræk.
Hvor lang tid tager det at søge aktindsigt?
Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvem kan søge aktindsigt efter offentlighedsloven?
3. Hvem (§ 7) Alle har ret til at søge om aktindsigt efter offentlighedsloven, der er hverken krav om alder, statsborgerskab eller lignende. Den, der anmoder om aktindsigt, behøver ikke at begrunde anmodningen, ligesom anmoderen ikke selv behøver være involveret i sagen.
Kan man få oplyst dødsårsag?
Hvis du som pårørende til en afdød ønsker indsigt i dødsårsagen, kan du kontakte enten afdødes egen læge, sygehuset eller politiet, afhængigt af omstændighederne: Hvis dødsfaldet er sket i eget hjem, og der ikke har været et retslægeligt ligsyn - kontakt afdødes egen læge.
Kan man få slettet noget i sin journal?
Må jeg slette oplysninger fra en patientjournal? Oplysninger i journalen må ikke slettes eller gøres ulæselige. Dette gælder også selvom det er åbenlyst forkerte oplysninger, hvis man fx er kommet til at skrive noget om en patient i en forkert patientjournal.
Hvor længe skal man opbevare journaler?
Opbevaringsperioden for læger, tandlæger, kliniske tandteknikere, tandplejere, kiropraktorer, jordemødre og kliniske diætisters patientjournaler er mindst 10 år regnet fra den seneste optegnelse i patientjournalen. Hvorimod alle andre autoriserede sundhedspersoner skal opbevare deres patientjournaler i mindst 5 år.
Hvad skal man skrive når man søger aktindsigt?
Der stilles ikke efter offentlighedsloven nogen formkrav til en anmodning om aktindsigt, ligesom der ikke stilles noget krav om, at der gives en begrundelse for anmodningen. angive det tema, som sagen eller dokumentet vedrører (”temakravet”).
Hvor længe gemmes en journal?
Dvs. hvis klienten ikke har været fået behandling i fx 6 mdr, så skal journalen (og andre personoplysninger) slettes. Er du såkaldt 'autoriseret sundhedsperson' (jf. autorisationsloven), så skal journalen gemmes i mindst 5 år (nogen grupper af sundhedspersoner fx læger skal gemmes i mindst 10 år).
Er interne dokumenter altid undtaget fra aktindsigt?
Formkrav til dokumenterne
Et dokument, der ellers er internt, jf. offentlighedslovens § 23, stk. 1, er som udgangspunkt undergivet aktindsigt, hvis dokumentet foreligger i endelig form. Et dokument, der fortsat er i udkast eller anden lignende foreløbig form, er således ikke omfattet af bestemmelsen.
Kan man se sin personalemappe?
Forvaltningsloven giver dig ret til søge aktindsigt i din personalemappe. Du kan derfor forlange at se, hvad din arbejdsgiver har registreret om dig ved at bede om en kopi af din personalemappe. Loven sikrer dig også en partshøring forud for afgørelser, der vedrører dit ansættelsesforhold.
Kan politiet nægte aktindsigt?
Politiet kan give afslag på en anmodning om indsigt i oplysninger, hvis din interesse i at få meddelelse bør vige for hensynet til private eller offentlige interesser. Vi kan også træffe afgørelse om, at retten til indsigt udsættes eller begrænses. Det gælder også for retten til at gøre indsigelse mod en behandling.
Hvad er forskellen på aktindsigt og indsigt?
Forskelle på indsigt og aktindsigt / egenacces
Man kan sige, at aktindsigt kan bruges til at give indblik i kommunens sager og dokumenter generelt, mens indsigt og egenacces kan bruges til at få indblik i, hvilke oplysninger kommunen har om dig. Læs mere om aktindsigt og egenacces.
Hvor hurtigt skal man svare på aktindsigt?
Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Kan man få aktindsigt hos kommunen?
Som part i en sag der behandles af en offentlig forvaltning, har man en bred adgang til at få aktindsigt i sin sag efter reglerne i forvaltningsloven. Derudover har enhver efter reglerne i offentlighedsloven og miljøoplysningsloven adgang til aktindsigt i sager, der behandles i den offentlige forvaltning.
Hvad er reglerne for aktindsigt?
- Enhver har ret til aktindsigt. ...
- Dokumentet skal være indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndighed. ...
- Dokumentet skal være undergivet administrativ sagsbehandling i forbindelse med myndighedens virksomhed. ...
- Der skal være tale om et dokument i offentlighedslovens forstand.
Kan man bede om løbende aktindsigt?
Efter offentlighedslovens § 4, stk. 1, 2. punktum, kan en forvaltningsmyndighed give aktindsigt i videre omfang, medmindre andet følger af reglerne om tavshedspligt. Inden for rammerne af denne bestemmelse vil en myndighed også kunne give løbende aktindsigt.
Kan man få aktindsigt i offentligt ansattes løn?
Offentlighedsloven indebærer en ret til aktindsigt i oplysninger om den enkelte offentligt ansattes løn, herunder de enkelte løndele. Herudover kan de enkelte ministerier give yderligere aktindsigt i baggrunden for lønforbedringer efter princippet om meroffentlighed.
Hvor klager man over aktindsigt?
Du kan klage over afslag på aktindsigt direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, som anmodningen om aktindsigt vedrører. Du skal indsende din klage til den myndighed, der har truffet afgørelsen.